Jag ska dra fram uteluft till kamin, men är det egentligen nödvändigt att ansluta uteluften direkt in i kaminen eller går det i stort sett lika bra att ha ett utlopp i närheten av primärluftintaget?

Hur har ni andra löst det med till-luften, ska man ha ett spjäll direkt vid luftintaget (yttervägg) eller bör det placeras vid kaminänden? Eller kanske både och?

I vilket fall bör man väl isolera röret, det kommer att gå några meter genom källaren.
 
Hmm... har du inte tilluftsdon i väggarna så den tar luft den vägen?
 
Att installera tilluft till kaminen är att rekomendera. Sen att ha det bredvid eller direkt annslutet till kaminen har ingen större betydelse..Däremot att ta luft från tilluftsdonen i väggarna är inte att rekomendera då kalldrag kan uppstå med stela nackar och ryggont som följd..
Isolera gärna röret. Annars så kan det bli kondens pga att du tar in kall luft(vintertid) i ditt varma hus.

Vi kommer att ta in luft genom ett rör som gjuts in i våran platta..
Mvh Torbjörn
 
Hur stort måste detta rör vara för att det ska fungera bra?? Inloppet under min kamin är ju bara ca 4 cm och ett rör bara lite större borde räcka eller??
 
Jomen, vi har tillluft via vanliga fresh 90, men nästan alla leverantörer rekommenderar tillförsel av uteluft till kamin i ett nytt hus då det finns risk för dåligt eller t.om bakvänt drag p.g.a mekanisk frånluft. Sen går ideerna lite isär om det räcker med att dra det i närheten av kaminen eller om den skall direktkopplas.

Det lutar åt att vi kopplar direkt, det borde bli minst risk för kalldrag och bättre effekt.
 
Varför ska man ha tillförsel av uteluft till en kamin egentligen? Så mycket luft går det ju ändå inte åt så varmt blri det ju iaf. Har man öppen spis förstår jag men med en kamin.
 
Åjo.

En fullt utvecklad brasa förbrukar stora mängder syre.

// M
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
SalleB skrev:
Åjo.

En fullt utvecklad brasa förbrukar stora mängder syre.

// M
Ja, det är mängder av luft som ska genom spisen. Har sett en ciffra men vet ej om jag minns rätt men det var något i storlek 4m3 luft /1liter eller 1 kg ved som behövs under förbränningen. Oftast blir det ännu mera för att ha rymlig överskott av luft och motverka pyreldning. Öppnar man luftluckor för fullt i en spis så kan den vädra ut hela rummet mycket snabbt och kråkorna blir nöjda ;). Balanserar/reglarar man luftmängden rätt så skapar det ingen stor korsdrag men lite vädring blir det i alla fall om man tar luften inifrån huset . Det tar också lite längre tid att få saunatemp i rummet om man tar luften innifrån:).
gaia
 
Har själv en kamin som jag inte har någon tilluft kopplad till.
Sitter en ventil i den närmaste ytterväggen så luften tas då där, huset mår bra av ventilationen.
Har en contura insats i en murspis och den ska enligt uppgift ge ca 10kw och varmt är det...
 
Onödigt med tilluft.
Hur många har tilluft till köksfläkten som drar väsentligt mer än en kamin?
 
0840 skrev:
Onödigt med tilluft.
Hur många har tilluft till köksfläkten som drar väsentligt mer än en kamin?
Nix (men beror på vad man är ute efter), Brasa för mys (spelar då inte så stor roll) eller maximal uppvärmning.

Kall luft direkt anslutning till kaminen ökar verkningsgraden för uppvärmning väsentligt.
 
För att förbränna en liter olja åtgår det ca 12-14 m^3 luft beroende på luft överskott. Siffrorna skiljer inte så mycket för torr pellets för samma energimängd, men luft överskottet är större. Nu ska ingen räkna vidare på dessa siffror för de är för oprecisa men de ger en hint om luftmängderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.