crazytok skrev:
Mmm..... ser vad du menar. Verkar onekligen lite märkligt. Det verkar vara kopplat "ungefär" som 3rörs varianten fast utan extern cirkulationspump.
Man kan ju bara tycka att en installatör som håller på med sådant här borde veta vad han sysslar med... men ingen är ju felfri dock!

Jag kollade på Nibes installationsanvisningar för UKV tanken. Där visar dom en bild med 3rörs kopplingen som ser ut såhär:
[bild]

Och jämfört med den bilden så stämmer det ju dock. Här visar dom ju inte någon extern cirkulationspump?
denna installation kan väl inte fungera?
 
Tror inte den bilden är tänkt att koppla in grejerna efter och hade du frågat i går hade jag sagt att det inte skulle funkat alls men nu verkar det ju i alla fall funka hyffsat. Läste tråden från början och det är ett nytt hus säkert ok isolerat med golvvärme då borde man inte behöva ha så hög framledningstemp som det är kanske det sker nån typ av själv cirkulation genom golven även om det låter osannolikt. Hur som helst om det är en 3 rörs inkopplad arbetstank så ska den ha en extern cp till golven den interna cirkpumpen i vp ska gå i intermittent drift dvs endast med kompressorn en extern framledningsgivare BT25 monteras på framledningen efter tanken dvs på röret som går till golven och den givaren ska ha bra kontakt med röret för den kommer styra gradminut beräkningen. Hur är golvvärmen lagd i huset i spånskivor eller ingjuten ?
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag får försöka kolla upp detta med min husleverantör hur det verkligen är tänkt då.
Jag har dock kollat diverse ritningar och det står inget om att det skall vara en extern cp, står bara bara bergvärmepump och ukv. Men det står ju inte så detaljerat på dessa ritningar dock!

Framledningstempen till fördelaren skall ligga på 40,4gr enligt golvvärmeritning.
Totalt flöde 0,464 l/s.

Den interna CP arbetar på intermittent som du säger. Finns dock ingen extern givare vad jag kan se.

Golvvärmen är inguten.

Beräknad förbrukning är 33kwh/m2/år.
 
Det är brine cp som går intermittent hos dig värmebärar cp går i auto vilket innebar att den går hela tiden så länge det finns värme behov. Framledningen på 40 grader gissar jag är vid dut vilket är hur kallt det blir hos dig som mest du ligger på 36 grader fram nu vid några minus grader. Kolla med husleverantören hur dom tänkt men dom verkar seriösa som installerar ukv tank när flödena skiljer sig åt men synd om dom eller röris missat cp och mycket konstigt om det funkar ändå golvvärme brukar inte cirkulera så lätt.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig hur man läser av Logg filen?

Hur ser man hur mycket pumpen går, hur ser ni att returtempen sjunker snabbt osv ?
 
Man läser av värdena vid de olika givarna tex BT2 framledning BT returen BT10 och BT11 är kb tempen.
 
Hur vet du när pumpen är igång och inte då?
 
Jag brukar titta på relays pca base en 2a pumpen vilar en 7a pumpen gör värme 15 pumpen gör vv.
 
Såhär ser det ut när jag öppnar loggen i OpenOffice Calc. "relays" och "pca-base" är tomma?
Skärmdump av en datalog i OpenOffice Calc med många rader av siffror och vissa kolumner märkta "Relays" och "PCA-Base" tomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har fel inställningar i open office lägger in skärmklipp hur det ska se ut.
Skärmklipp av inställningsfönstret i Open Office med textimportalternativ och exempel på datatext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Aha.... nu börjar det likna något! (y)

Ok, då kan jag avläsa att den 16'e december så gick alltså VP igång ca 21 ggr på ett dygn. (dvs i snitt går den igång var 68'e min).
Ca 20-25min varje gång för att producera värme. Oftast även varmvatten direkt efter, och då gick pumpen ca10-15min längre. Alltså en drifttid på ca30-40min sammanlagt varje gång.

Startar den då var 68'e min så är det en stilleståndstid på ca 28-38min varje gång den stannar.

Är detta normalt?
 
Ja det är nog rätt normala drifttider men allt beror på dimensionering och vatten volym som vp jobbar mot.
 
Ok.

Finns det någon info någonstans vad alla andra värden står för?
 
crazytok skrev:
Ok.

Finns det någon info någonstans vad alla andra värden står för?
i manualen finns alla specade :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Oj sorry, det borde jag kanske förstått! Har inte den tillhans just nu så får kika på det när jag kommer hem då....
Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.