Osäker på om detta bör ligga här, i värme, ventilation, eller något annat delforum, men någon får väl flytta det om det är fel.

Frugan gnäller på att mina svettiga hockeyprylar luktar illa.Jag förstår ingenting, men för husfridens skull tänkte jag bygga en förvaringslåda (utomhus) åt grejerna.

Planerar ett väl isolerat utrymme med en liten avfuktare och en frostvakt. Räcker detta, eller behövs ventilation också?

Några tips?
 
Jag har ingen erfarenhet av hockeyprylar men jag kan tänka mig att de är lite "lätt" fuktiga efter en träning...

Jag undrar om det inte är bättre att tänka tvärt om, luftigt upphängda i ett väl ventilerat svalt utrymme snarare än instängda i ett uppvärmt slutet utrymme som gynnar tillväxten av bakterier, mögel och annat väldoftande.
 
Häng ut dem på vädring ute några timmar så luktar de nog mindre illa sen.
 
Upphängning är givetvis bättre, men helt uteslutet. Kläderna tvättas förstås, men att hänga upp skydd etc kommer inte hända.
 
Jag är själv målvakt och hänger upp mina grejer efter varje träning i källaren med en avfuktare. Håller ca 18grader i källaren och de luktar inte speciellt mkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ett välventilerat utrymme med gallerhyllor då.
 
Som sagt, upphängning kommer inte att hända. Även om jag hade orkat så finns inte utrymme för det.
Vill bara få ut det ur huset, men få till förvaring som gör att det inte börjar mögla ...
Har grejerna i en korg som är hyfsat ventilerad.
 
Man ska ju alltid hänga upp grejerna efteråt. Menar du att du ska ha dem liggandes i en korg eller väskan?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Orkar man spela träna hockey borde man väl orka ta hand om grejorna? Om man bara slänger dem i en taskigt ventilerad hög är det väl inte så konstigt om de luktar gammalt fiskrens efter ett tag.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Varför inte en liten tvätt?

Det brukar fixa allehanda odörer :p
 
När du skrev att du tänkte bygga en låda utomhus så tänkte jag mig att du istället ställer lådan på högkant så det blir som en luftig "garderob". Typ ett litet enkelt vedskjul kanske t.o.m med lite springor mellan spjälorna. (Jag utgår nu från att hockeygrejor faktiskt tål minusgrader vilket inte känns helt orimligt.)
 
Precis. Jag har utrustning värd i runda slängar 50k(målvakt) så jag hänger ALLTID upp dem o låter dem torka sen ner i väskan. Tror inte man ska ha grejerna ute om de är minus. Är en del plast som kan bli för kall o skadas sen.

pelpet skrev:
Orkar man spela träna hockey borde man väl orka ta hand om grejorna? Om man bara slänger dem i en taskigt ventilerad hög är det väl inte så konstigt om de luktar gammalt fiskrens efter ett tag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
magnusj skrev:
Som sagt, upphängning kommer inte att hända. Även om jag hade orkat så finns inte utrymme för det.
Vill bara få ut det ur huset, men få till förvaring som gör att det inte börjar mögla ...
Har grejerna i en korg som är hyfsat ventilerad.
De måste läggas luftigt. Du behöver inte hänga dem, iden med gallerhyllor är att lägga dem utbredda luftigt. Det är enda sättet om du inte tvättar dem mellan varje användning.

Inte nog med att du slipper stanken (som är outhärdlig), de kommer att hålla minst tre gånger så lnäge också.
 
Jag håller med om att de bör få att torka oavsett om de läggs på galler eller hängs upp. Värme, ventilation och avfuktning går att åstadkomma på olika sätt och säkert även i en låda men läggs de i en hög torkar de nog inte mellan användningarna. Att tvätta all utrustning är inte helt "okomplicerat" utan blir nog dyrt om det blir fel. Vissa grejer är det nog olämpligt att köra i tvättmaskin

Ett alternativ som kan ta ner lukten är att ställa in en Biozone eller Airsteril utan ozon i utrymmet där ni har hockey utrustningen. Det finns olika kapacitet. Av olika skäl har jag en av varje fabrikat och de har fungerat rätt bra på att ta bort oönskad lukt. Sen lär de även neutralisera en del annat men det föreslår jag att ni läser om på deras hemsidor. De har inte något exempel kring hockey utrustning men en med kapacitet att få bort lukt i ett soprum bör klara hockey utrustning.

Grabbarnas utrustning är oftast kvar i förråd i hallen och används nästan dagligen och mellanlandar mest kort tid i garaget inför tex cup eller längre resor och lukten har inte stört så jag prövat min Biozone eller Airsteril för de används inte i bostadshuset utan i några andra miljöer där de gjort bra nytta.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.