Hemmakatten
Funderar på att köpa ett hus i Portugal. Huset är ännu inte byggt, men är ett av 23 hus som är i olika stadier av byggande.

Vad behöver man göra? Prata med banken, få kontakt med svensk jurist som kan portugisiska lagar. Få kontakt med portugisisk advokat som kan läsa kontrakt och kontrollera byggarens firma.

Har ni några tips eller goda råd?
 
Det finns företag i Sverige som hjälper till med det mesta, vet inga namn men sett annonser då och då. Dom har säkert bra kontakter på plats redan. Ett alternativ är ju att hyra först och känna efter innan ni hittar det "rätta".
 
Du behöver lån från, antingen en lokal bank eller iallafall en bank i EU området. Svenska banker får inte låna ut med utländsk fastighet som säkerhet.

Det låter för mig som ett högriskprojekt. Om det är svårt att få till ett seriöst bygge här, så blir det ju i kvadrat med bygge så långt bort. Man känner inte till vilket fiffel som är normalt och vad man skall sätta ner foten för.

En bekant till en släkting byggde på franska rivieran. Typ totalentreprenad fast pris. En dag när plattan till altanen skulle gjutas så ringer byggaren "jag är lite undrande, skall du verkligen inte ha en fuktskyddsplast under betongen? Vi brukar alltid lägga det..., och det kostar 60 000 extra (50 kvm plastfolie), betongbilen är på väg så jag behöver besked inom 30 min.".

Han bad om hjälp att skruva upp badrumsskåp, när hantverkaren var där och skruvade upp ngt. annat (2 skruv...), extra faktura på 1000 Euro.
 
Hemmakatten
Usch, vilken mardröm! Vi har dock sett ett antal av dessa hus på plats och det verkar vara en seriös byggare. Husen byggda i stenblock 25 cm utan isolering (ingen tycker att det behövs på Algarve-kusten) . Fin finish inomhus, silestone-bänkskivor, Bosch vitvaror genomgående, vackra material. Men som sagt, vad vet man egentligen? Plattan har jag ingen aning om hur den är byggd. Röd lera som man hyvlat av ett antal decimeter, knappast någon isolering under. Maken är elektronikingenjör och tyckte elinstallationen imponerade. Tänkte betala kontant. Vi ramlade över dessa hus och hade inte tänkt köpa något förrän om ett år eller så, men blev förtjusta av läget, 150 m till havet och strandpromenaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
En viktig sak att undersöka är säljmarknaden på beg hus , om det är svårt och tar lång tid att sälja tex. Portugal är inte som Spanien vad jag hört så det är nog lite stabilare och fler vikingar får upp ögonen pga deras kanske lägre marknadspriser, levnadskostnad och förmånliga skattelagstiftning,
 
Hemmakatten
Jo, vi tror att orten har en positiv trend. Hus som byggdes förra året säljs för minst 50' euro mer i år. 30 min från flygplats o 5 min till större stad. Livsvillkoren spelar förstås in. Inte fel att flytta ner med NHRstatus några år o ta ut pensionen skattefritt. Plus att vi förstås gillar området och kulturen.
 
hempularen skrev:
Du behöver lån från, antingen en lokal bank eller iallafall en bank i EU området...
Nu höftar du väl lite väl grovt?

Varför skulle Hemmakatten behöva lån?
Han/hon har säkert egna pengar att bygga för.

Cash is King som vi sa förr i vilda västern :)


Hemmakatten, var är det någonstans?
Det låter ju lockande :)

Fast är inte badvattnet jäkligt kallt där i Nordväst-Atlanten :p
 
Redigerat:
Hemmakatten
Algarve-kusten. Och vi tänkte ha en liten pool(3x6m), havet är badbart flera månader längre än i Sverige.
 
Hemmakatten skrev:
Algarve-kusten. Och vi tänkte ha en liten pool(3x6m), havet är badbart flera månader längre än i Sverige.
Det skulle vara kul att bara komma ner och hälsa på ett par dar!
Har aldrig varit i Portugal, men i norra Spanien, i Gijón i ett jobb mitt i vintern.

Men det kanske vi borde ta via PM :)
 
Hemmakatten
Först ska det bli ett hus innan vi kan tänka på gäster. ;) Det planerade huset har dock 3 sovrum med tanke på gäster.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73
Var i Algarve för 15 år sen föräldrar till en kompis hade hus där. Det var ett kvarter med likadana hus. Så det var nog inte många vaö de behövde göra.
har du möjlighet att köpa hus där ska du göra det
 
Även längst ned i Sydeuropa blir det svalt på vintern. Har man ingen isolering blir det svalt inomhus och då får man antingen småfrysa eller lägga mer pengar än man tror på uppvärmning, eftersom det blir mycket värmeförluster då man bygger enkla hus och inte har isolering. Jag håller med hempularen om att det är ett högriskprojekt.
 
Vad jag har förstått är Atlanten vid Portugal t.ex. ganska kall, kanske 15°C på sommaren.
Så det är inte direkt badtemperatur.
Och det påverkar naturligtvis lufttemperaturen uppe på land nära kusten också.

Lite annorlunda mot hur ndet är i Egeiska havet, i Grekland.
När vi var där och seglade ett år i början på oktober var det 28°C i vattnet.
Rätt behaglig badtemperatur faktiskt :)
 
Trista kommentarer!

Många år på Algarve med familjen och golf på höstlovet, så
Min 20 grader i skuggan
19 grader i den " kalla " Atlanten
Lysande golf.

Tror att det är samma koncept som Spanien, hitta en advokat som din bank rekommenderar, låna lite så får du hjälp. Kolla art allt är betalat inkl komunenskatter, vatten och avlopp,

Så kör, Algarve är bra, ju längre ut från faro desto mer genuint.

Alla negativa folk, tänk igen Sverige i november.... 1 grad och dimma..,, eller 15 grader som minsta temp. På dagen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
harry73
Och nu är det 25 december. :)

Skärmdump av väderapp med väderprognos för olika städer och meteogram för 48 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.