Hej!

Har slipat av gammal färg från betonggolvet i min källare. Har gjort detta med en fin stålbunden diamantskiva. Det har gått galant, och ytan har blivit så pass fin att jag har omvärderat att lägga klinker till fördel för att slipa betongen istället. (y)

Min plan var att gå på efter diamantslipningen med stenpapper och excenterslip i korn 80, 120 och 180. Jag undrar om någon har erfarenhet av att slipa med sånt materiel, eller om jag "måste" köpa resinbundna diamantklossar? Hade gärna använt papper, då jag inte funnit några diamantklossar med hål för uppsugning av damm. Är stegen på korn lämpligt, eller kan jag hoppa från 80 till 180 direkt?

Sedan undrar jag om någon har tips på märke och modell av dammbindare? Jag tänker att en betonglack/dammbindare och sedan antingen en wax eller en topper bör vara lämpligt. Önskar om möjligt en matt yta.

Tacksam för svar,
hälsningar Jonas
 
Skulle rekommendera att använda diamantskivor sandpapper är inte tillräckligt för att slipa ner betong dock så är jag tveksam till ditt val av maskin hur stort är det?
 
Vad rekommenderar du för typ av diamantskivor? Nån länk så jag förstår.Har kört med en turbo cup på en lågvarvig vinkelslip som första slipning, och provade lite med excenterslip med stenpapper efter och tyckte den jämnade småmärken helt ok, men möjligt så lämnade pappret lite svart pigment (Bosch, best for stone). Ytan som diamantskivan lämnar efter sig är ju relativt fin redan där. Är 35 m2.
 
Vi använder kgs speedline men på en lågvarvig polermaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.