W
Dax att se över kakelugnarna för vintern eldning och mitt favvo ställe i Göteborg för lera har tyvärr bommat igen. Någon som vet var man kan få tag i Eldfast lera samt vanlig lera för att fixa till eldstadsutrymmet i en kakelugn. Även ställen i närheten av göteborg är OK.
 
Hej!
Gysinge har eldfast lera.

Mvh
 
W
Ja men det är väll knappast nära göteborg dessutom är de för dyra, nua har jag hittat en firma i göteborg som säljer för 12,66 kg (eldfast) en grym skillnad mot gysinges 195 för 5 kilo. Sicka lirare de e gysinge,
 
Nej nära är det väl inte men jag tänkte på moderniteter som postorder :)
Jag har jagat lera i flera veckor tills jag hittade det där
så jag tyckte en två hundring var ok.
Jag skulle dock bara ha lite grann och du ska kanske ha mycket.

mvh
 
skorstenspojkarna i mölndal har eldfast lera och även vanlig lera
 
W
Köpte 10 kilo för 40 spänn så problemet är nu löst men tackar för alla förslag.
 
Wester skrev:
Dax att se över kakelugnarna för vintern eldning och mitt favvo ställe i Göteborg för lera har tyvärr bommat igen. Någon som vet var man kan få tag i Eldfast lera samt vanlig lera för att fixa till eldstadsutrymmet i en kakelugn. Även ställen i närheten av göteborg är OK.

Bara en nyfiken fråga - varför eldfast lera och inte vanlig ? I vedspisen har du det väl för att skydda gjutgärnet - men du har ju bara tegel i eldstaden i kakelugnen. Och när lerbruket spricker är det ju bara att skrapa rent och lägga på nytt ?

Mvh
/Angelven
ps. Var fick du tag i lera (Pulver?) till det priset ?
 
W
Eldfast lera brukar jag köra med för det sitter kvar bra mycket längre än vanlig lera. Vill ju helst slippa kladda på ny lera varje eller varannat år. Nu går det bra mycket längre mellan gångerna.

Fiskade tag i en kille och ville ha ett prov på lera, så det blev till självkostnadspris.
 
Intressant - det verkar finnas olika erfarenheter runt om i landet, jag satt och smygläste http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnstidningen.html, en av frågorna var just eldfast lera - han verkar inte tycka det är någon skillnad.

Jag får väl prova själv - ta eldfast i min ena och vanlig i den andra (fast först måste de ner och upp igen)

Mvh
/Angelven
 
W
Har oxo läst på hans sida men mina egna tester är att eldfast lera funkar bättre. Om man nu kan få tag i så billig lera så kan det vara värt att prova. Men jag hadde aldrig köpt lera för 200 kr för 5 kilo och testat med. Då e det bättre att köra med vanlig lera och ev göra om det lite då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.