Fantiserar lite om att göra min agna fönster och dörrar, då jag behöver ganska många. Vilket blir dyrt då jag har gamla hus som jag vill ha rätt utseende på.

Har kikat på http://www.logosol.se/inspiration/kurser/fonsterkurs-video.html samt https://www.youtube.com/watch?v=S2j39FkMC9M

Där behövs ju ganska många maskiner. Men hur många och vilka "måste" man ha? Det handla om iaf ett 30 tal två lufts fönster och minst 5 dörrar så helt klart att investera i lite maskiner.

Jag har idag utöver vanliga hemma bygg verktyg en logosol dh410 samt en äldre byggsåg typ gjerde. Vilka behöver man ha för att dels göra alla dessa fönster, och hur få verktyg behövs man för att bara göra ett par stycken. Vore ju dumt att köpa maskiner för 100kkr om man inte tycker det är roligt. Skulle vilja prova att göra att per stycken först.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.
 
  • Gilla
Lerhol86
  • Laddar…
Obligatoriska:
Justersåg
Rikt/planhyvel
Vertikalfräs med tappsläde. Spindellutning klarar du dig utan så en gammal Jonsered eller Waco duger bra.
Stämborrmaskin eller långhålsborr.

Dessutom kan det underlätta att ha en stadig bandsåg att fuska fram udda motprofiler på när man kopierar gammalt.

Jag har snickrat fönster med byggsåg och rikt/planhyvel och handverktyg. Gjorde alla tappningar för hand och hyvlade profilerna för hand. Det gick men det var arbetsdrygt. Innan du har gjort fönster till ett större hus har vertikalfräsen tjänat in sig fem gånger om.
Det var otrolig skillnad i effektivitetskillnad då jag skaffade stenberg kombimaskinen och stämborrmaskinen.
 
Microkatten
Det beror ju på om du vill satsa på större - begagnade om du vill hålla nere kostnaden - stationära maskiner som heimlaga föreslår eller vill ha mindre maskiner. Du kanske har kikat på min projekt-tråd om att göra fönster? Där kan du se vad jag använder.
 
Hur ser fönstrena ut idag? Och hur tänker du att det ska se ut framöver?
 
Jag tänker mig att man köper lite större maskiner för att få ett vettigt flyt och kunna producera i lite tempo. Har ett uthus på ca 60kvm som vore kul att göra i ordning till ett snickeri och ha maskinerna i.

Frågan är hur långt jag kommer med min dh410. Den kan ju helt klart planhyvla. Frågan är om jag klarar mig med den att rikta bitar också? Den har ju en spindel på 30mm, klarar jag mig utan en vertikalfräs också då?

Heimlaga, när du skriver att jag inte behöver kunna tilta gräsen, hur menar du då? Enligt den logosol filmen ska ju fönster och karm ha en vinkel för att dels gå att öppna och stänga men också för att vatten ska kunna rinna bort. Men du menar att det går att göra på annat sätt, eller menar du att fönstret kan se ut på annat sätt? Vad menas med tappsläde.

Hur står sig en byggsåg i detta läget, helt värdelöst? För dålig precision?

Jag tänker mig något liknande detta fönster som jag vill ha https://www.bauhaus.se/vkf2-sidohangt-2-luft-1-1-8.html dvs med riktigt spröjs i ytterbåge men ett helt glas i innerbåge, där man kan sätta någon form av fönsterkasset för vettigt U-värde. Möjligen att jag vill ha en extra vertikal spröjs också.

Microkatten: Jag ska läsa igenom din tråd, har inte gjort det ännu. Vore ju kul att bygga ett par fönster bara för att se om man tycker det är kul och går att få till det, innan man investerar stora pengar i en maskinpark.
 
Martin_B
Octavianus skrev:
Fantiserar lite om att göra min agna fönster och dörrar, då jag behöver ganska många. Vilket blir dyrt då jag har gamla hus som jag vill ha rätt utseende på.

Har kikat på [länk] samt [länk]

Där behövs ju ganska många maskiner. Men hur många och vilka "måste" man ha? Det handla om iaf ett 30 tal två lufts fönster och minst 5 dörrar så helt klart att investera i lite maskiner.

Jag har idag utöver vanliga hemma bygg verktyg en logosol dh410 samt en äldre byggsåg typ gjerde. Vilka behöver man ha för att dels göra alla dessa fönster, och hur få verktyg behövs man för att bara göra ett par stycken. Vore ju dumt att köpa maskiner för 100kkr om man inte tycker det är roligt. Skulle vilja prova att göra att per stycken först.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.
Kul projekt!

Gode gud, det är rena terapin och titta på sådana där videor! :D

Ju mer maskiner som underlättar fönster-/dörrbygge man än har, desto lättare och snabbare kommer arbetet att gå.
Men oavsett maskinpark, så vill jag tipsa om att planera väl! Vill du arbeta snabbt, så är planering A och O.
Vad jag menar med det är att se till att du vet hur du lägger upp arbetsprocessen, vilka delar och bitar du skall börja med, räkna ut hur mycket/många bitar av varje del som skall tillverkas och lägg på lite extra för spill osv., och kör på först sedan.
Det viktigaste för att det skall gå undan är ju serietillverkning. Det som tar tid är att räkna ut allting och ställa in maskiner exakt. När allting väl är inställt och man skall kapa bitar till 20 fönster exempelvis, så kapar man ju snabbt igenom de 40 bitar det handlar om, eller 80 bitar om det är kopplade bågar exempelvis (om nu ytterbågar är samma storlek som innerbågar).
Det är precis hur kul som helst att bara köra igenom bitarna, för då känner man att det går undan.

Att planera väl före är viktigt så du tillverkar rätt bitar först så att säga, så du inte mitt i processen kommer på att, "näää jag skulle ju ha gjort de bitarna först". Sen får du hålla på och ställa om och justera osv.

Om man bara planerar väl och lägger upp tillverkningen på ett smart sätt, så tror jag man klarar sig hyfsat väl även med en mindre maskinpark. Jag har själv byggt fönster och jag har inte så jättemycket verktyg, inte om man jämför med exempelvis snickaren i videon.

Kör på och lycka till! :)
 
Förstår inte riktigt hur du tänker när du gör en distinktion mellan att investera 100 000 kr i maskiner eller att ha kul när du gör fönster och dörrar. För de flesta av oss är frågan om investering i maskin/er sparar pengar åt oss eller ej.

För egen del kan jag direkt säga att jag skulle inte tycka att det var skitkul att göra 30 fönster; men jag skulle göra det om min besparing var motiverande nog och ev investeringar i maskiner betalade sig. Men dina ekonomiska förutsättningar kanske ser annorlunda ut än mina så att frågan handlar mer om att gilla jobbet och ha kul.

//Ronnie
 
Toolbox har en fönstersats för vertikalfräs, du kan läsa ritningarna på deras hemsida. Jag har gjort ett tiotal kopplade fönster med hjälp av den. En erfarenhet jag tänkte dela med mig, är att det tar en jäkla tid även med fina maskiner. Speciellt när man gör det för första gången.

Jag jämförde med kulturfönster som skulle kosta runt 11000 kr styck och jag har alla maskiner sedan innan.

Du måste ha en rikt och planhyvel och en vertikalfräs med tappbord som heimlaga säger. Du ska ändå göra 30 fönster. Det är ändå tre-fyra hundra trästycken som ska bearbetas i maskiner upp till 10 ggr. Det tar TID. Och du måste kunna få tag i bra kvistfri furu.

Detaljbilder av kopplade träfönster under tillverkning, visar sammanfogningar och profilerade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 8 till
  • Laddar…
Martin_B
katos skrev:
Du måste ha en rikt och planhyvel och en vertikalfräs med tappbord som heimlaga säger.
Måste man verkligen ha en vertikalfräs med tappbord, räcker det inte bara med bordsmonterad handöverfräs som tar 12mm stål?
Klart, det är ju rätt rejäla frässtål de där... men det finns väl som 12mm för handöverfräsar också väl?
 
Skall man få någon vettig produktivitet måste man ha tappstål för hörnfogarna. Ingen överhandsfräs klarar 2-4 st tappstål som är kring 180 mm i diameter.
Givetvis går det att bra att göra tappningarna för hand med stämjärn och ryggsåg om det gäller tre fönster men skall man snickra 30 st så blir tidsåtgången helt orimlig. Ett båghörn tar i medeltal en timme för hand. 30 fönster gånger 16 båghörn per fönster blir kring 480 arbetstimmar bara på hörnfogarna om man arbetar traditionellt. Om man vill ha modernare tjocka bågar tar det ännu mera tid för då blir det fler fingrar i hörnfogarna. Då blir det minst 600 timmar.
Plötsligt känns en gammal vertikalfräs billig.

På bilden ser du hur jag fräser hörnen på fönsterbågar med vertikalfräs och tappsläde.
Jag föredrar att fräsa tappningarna med motprofil i fyrkantiga ämnen. Sedan fräser jag profilerna och finiställer fräsen så de passar motprofilen. På det viset får jag mindre urslag i hörnen.
Tyvärr har någon jävel slarvat bort ett stål ur var av mina båda tappstålssatser för fönsterhörn. Det brukar bli nödvändigt att fräsa i två steg eller att fuska fram den exakta motprofilen på ett eller annat vis. Någon gång då jag blir rik skall båda satserna kompletteras.

Ytterkanten på bågarna kan man snedhyvla på rikthyvel med snedställt anslag så till det behövs ingen fräs med spindellutning. Vill man nödvändigt göra det på fräsen kan man ställa de raka falsstålen några grader snett i en universalkutter. Om man är villig att lägga litet pengar i blöt finns det faskuttrar med ställbar sneddning.

För övrigt tycker jag att de flesta fönstersatserna för vertikalfräs som säljs passar dåligt i ett gammalt hus. Jag föredrar egna profiler som är smidigare och liknar de traditionella och bågar som inte är kopplade för bättre u-värde.

Det finns lika många sätt att snickra fönster på som det finns snickare. Förhoppningsvis kommer forummedlemmen Findus snart och blandar sig i den här diskussionen.
Han är heltidsproffs.
Daniel N är också bra på fönster.
Jag har bara snickrat ett par dussin fönster som deltidsarbete och extraknäck.
 
  • Verkstadsrum med vertikalfräs och tappsläde för hörnfräsning av fönsterbågar, omgiven av verktyg och trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rönnis och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Okidoki! Tyvärr är det inte bara maskiner som behövs för många, utan även plats i sådana fall - stora och flera/många maskiner större plats, plats som många inte har. Då får man bygga ut också :D ...blir dyra fönster i slutändan.

Undrar vid hur många fönster i medelstorlek man måste tillverka själv för att tjäna igen kostnaden för maskinparken som tillverkningen kräver? Beror naturligtvis på fönstrens utformning osv, men på ett ungefär menar jag.

Någon som "slarvat" bort dina stål? Hur tusan "slarvar" man "bort" sådana stål i en snickarverkstad? Måste väl finnas någonstans där inne? Eller har de lånat med de ut någonstans? :wow:
 
Microkatten
Jag planerar att fixa 20+ fönster med den lilla utrustning jag har. Om jag tänker tillbaka på alla moment jag gjort för bågar och karmar samt försöker bortse från allt nybörjarfumlande, så är det ett moment som sticker ut kraftigt när det gäller tidsåtgång, och det är att foga karmarna.

Jag kan ha fel, men tidsåtgången att producera 30 bågar jämfört med 1 båge med mina maskiner känns inte överdrivet längre. Givetvis tar det med en stor maskin mindre tid. Men jag räknar med betydligt mindre tid än 480 timmar på båghörnfogar... :p
 
Jag köpte bettsatserna begagnade och visste att de inte är kompletta. De var det bästa jag hade råd med:(.... men ett stort framsteg från ryggsåg och stämjärn.

Det gick bra att snickra fönster med en Stenberg kombimaskin i ett vanligt garage på 2,9x5,5 meter. Stämborrmaskinen stod inhyst i ett oppuppvärmt gammalt hönshus i byn. Mer maskiner än så behövs inte för småskalig produktion.

Det var först när extraknäcket började växa på allvar som jag kände behovet av en eller helst två separata vertikalfräsar och en bandsåg och så vidare. Till det behövs mera utrymme.
 
Martin_B
Microkatten skrev:
Jag planerar att fixa 20+ fönster med den lilla utrustning jag har. Om jag tänker tillbaka på alla moment jag gjort för bågar och karmar samt försöker bortse från allt nybörjarfumlande, så är det ett moment som sticker ut kraftigt när det gäller tidsåtgång, och det är att foga karmarna.

Jag kan ha fel, men tidsåtgången att producera 30 bågar jämfört med 1 båge med mina maskiner känns inte överdrivet längre. Givetvis tar det med en stor maskin mindre tid. Men jag räknar med betydligt mindre tid än 480 timmar på båghörnfogar... :p
Vad har du för maskiner då som du klarar dig med?
 
Microkatten
Sänksåg som kan sättas i bordsmodul, handöverfräs + fräsbord, domino xl, lunchboxplanhyvel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.