Hej,

Grundentreprenad informerades om att betongen skulle slipas till golv. Man hade dock slodat över alla fotavtryck med en tunn betonghinna. När nästa entreprenad skulle slipa golvet sprack betonghinnan bort och de fosiliserade fotavtrycken får inte att slipa bort eftersom betongen sägs vara för hård av betongsliparen.

Nu står jag med kostnader på ca 70,000 för ett golv som är gräsligt fult.

Vad kan jag göra? Jag har ingen byggfelsförsäkring, bara en Gar-Bo färdigställande.

Mvh
Sebastian
 
Undrar om det här går att lösa med industriflytspackel som slipas. Annars tycker jag att du ska kontakta grundentreprenören och ta ett trepartsmöte med sliparen så att de kan komma överens om vems felet är.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det blir fläckar på golvet. En lösning är att flytspackla hela golvet med industriflytspackel men det är en kostnad som är tråkig att ta i detta läget.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vad står det i avtalet?
Hänvisning till ama?
Har ni muntligt kommit överns att det ska slipas?
 
fgo skrev:
Vad står det i avtalet?
Hänvisning till ama?
Har ni muntligt kommit överns att det ska slipas?
ja, det lades i extra armering just för att det skulle bli bra. Men, jag kan inte klämma gjutaren för ett nytt golv. Jag undrar mer om det finns en försäkring som täcker. Jag tror hellre på att jag kan tvinga sliparen att leverera en produkt som liknar produkten på bilderna de har på sin hemsida. Men de hänvisar till en felaktigt gjord grund.
 
Vilken entreprenadform har ni valt?
Ansvarsbiten är ju lite olika.
 
Gjutaten kanske kan ta det på sin ansvarsförsäkring?
 
Hur stora avtryck har dom gjort? Är golvet slipat redan ?
 
Mikael_L
Men som jag fattad det så ska man väl slipa ner lite i betongen för att få ett slipat betonggolv som ytskikt ..?

Borde inte golvsliparen ta dit en betongslip som klarar av att slipa betong? :x
 
Andreas_kalmar skrev:
Hur stora avtryck har dom gjort? Är golvet slipat redan ?
De var där och slipade en vecka. Sen avbröt vi för att betongen var för hård för att komma igenom. Diamanterna glasade. De körde en 470 kilos maskin som tog 32 Amp.
 
Vad är det för betong och hur mycket har dom glättat 1vecka? Va det inte en villa?
 
Har du några bilder?
 
O
Hur får man in en maskin som väger 470kg i ett hus? 32A säkring? Måste varit rejält monster. Dyr å ha igång... 32A huvudsäkring är inte gratis å byggström... Det krävs ganska grova kablar...
Nånting känns inte helt rätt...
 
Mikael_L
Jag får mer och mer känslan av att det är firman som ska slipa som inte kan sin sak.
 
Husbygge nr 3 skrev:
De var där och slipade en vecka. Sen avbröt vi för att betongen var för hård för att komma igenom. Diamanterna glasade. De körde en 470 kilos maskin som tog 32 Amp.
Då använder dom nog fel slipsegment. Om betongen är hård ska man använvända "mjukare" segment dvs dom som har mjukare bindemedel. Och om det fortfarande glasar så måste betongen vattnas.
Sen får man använda olika segment ju finare ytan ska bli. Man måste jobba med olika slipsegment beroende på betongens kvalitet men all betong går att slipa.

Har dom provat olika segment?? Har dom provat med mindre maskin som inte pressar segmenten så hårt för om dom blir för hårt belastade glasar dom också.

Jag håller med Mikael_L det verkar som dom inte kan sin sak eller kanske bara hyrt första bästa maskin på Cramo och kallar sig betongslipare.....

Note: Det finns ju slipsegment för slipning av betong K20-K120. Nu grovslipar man kanske inte K80-K120 men det lär du inte ens ha i ditt hus heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.