Har ett problem som jag ej lyckas lösa, om man har haft tex lite för mycket papper när man spolar så kan det ju bli ett tillfälligt stopp under någon minut och sedan släpper det sig av sig själv.
När det blir ett sådant hos oss så kommer omedelbart efter att stoppet har släppt en stark avloppsdoft.

Enda sättet att bli av med doften är att öppna fönstret och stänga dörren till toalettrummet. Annars luktar det till slut i hela huset.

Är det någon som vet varför det blir så här, vad som kan orsaka det?
Vi har ett enskilt avlopp från Upponor.
 
En gissning skulle kunna vara otillräcklig avluftning.
Vet du hur det är konstruerat hos er? Öppen eller vaccumventil?
 
Det låter ju som att vattenlåset töms då hela pappersklumpen sugs ner i avloppet. Prova att spola direkt efter att ett sånt stopp släppt så att vattenlåset blir fyllt.
 
pelpet skrev:
Det låter ju som att vattenlåset töms då hela pappersklumpen sugs ner i avloppet. Prova att spola direkt efter att ett sånt stopp släppt så att vattenlåset blir fyllt.
Ska pröva det nästa gång.

GoForIt skrev:
En gissning skulle kunna vara otillräcklig avluftning.
Vet du hur det är konstruerat hos er? Öppen eller vaccumventil?
Hur kollar man det? :)
 
Det bästa sättet är nog förebyggande istället för avhjälpande - d v s instruera den/dom som överdoserar papper att antingen minska på konsumtionen alternativt genomföra en eller flera "mellanspolningar" under resan :D
 
Brukar detta hända ofta eller...?

Spola 2 gånger istället. Inget svar på din fråga kanske men det är ju drygt när det blir sådan stopp som du beskriver. Och de undviks till 100 % om man bara spolar 2 gånger.
 
Fungerar avluftningen ???
 
Öppen avluftning brukar ofta indikeras med ett rör på taket. Detta kan ju även bli igensatt (löv/skräp t.-ex.)
 
Har fått några stopp sedan jag skrev senast och så fort det släppt så har jag spolat direkt efteråt och då har det inte kommit någon doft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.