Vilket system har säkrast koppling mellan central och noder?

Jag vet att det bör vara 838 mhz bandet för stabilitet. Men är det något annat jag ska tänka på när jag väljer larm?
Z-wave tex?
 
D
System för vad?
Säkert på vilket sätt?
Trådlöst bör man bara välja när det inte är fysiskt möjligt att dra kabel.
 
Tjena

Jag tänker på just trådlöst. Finns det säkrare och stabilare trådlösa system än andra? Jag vet att så är fallet mellan 400 mhz bandet jämfört med 800 mhz bandet.
Z-wave tex? Z-wave kör ju på 800 mhz bandet, men är det stabilare än andra 800 mhz enheter?
Jag har dock uppfattat som att Z-wave inte är så vanligt inom hemlarm.
 
D
800-mhz bandet är inte säkrare, det är dock mindre störningar på det bandet i Sverige. Garageportar och annat brukar ligga på 400-bandet.
Z-wave är hemautomation men det kan säkert användas som larm. Det uppfyller dock inga krav som normalt ställs på larm så är man huvudsakligen intresserad av ett larm bör man köpa ett riktigt larmsystem istället som sedan kan integreras med z-wave.
 
Det betyder med andra ord att alla trådlösa hemlarm är lika säkra eller osäkra :)

Det finns inget som utmärker sig med "tamper proof wireless system" eller liknande.

Alla trådlösa hemlarm kan "störas" av proffs för att inte trigga ett larm...
 
D
Nej, de är definitivt inte lika säkra, det kan skilja en hel del.
Alla kan dock störas ut på samma sätt, frågan är snarare hur varje enskilt system hanterar saken.
Om du absolut måste ha ett trådlöst larm så köp ett certifierat larm som uppfyller larmklass R.
Många är dock nöjda med att aktivera av/på sina grunkor dagligen utan att veta att de faktiskt fungerar som de ska när det gäller oavsett om det finns störsändare med i bilden.
Andra väljer trådbundet så man slipper den huvudvärken.
 
Ofta har har de trådlösa larmsystemen ingång för en eller flera trådade sektioner, genom att där ansluta en IR-detektor och placera detektorn på en strategisk plats ökar säkerheten mot att systemet blir radiomässigt utstört och inbrott kan göras i lugn och ro.
 
D
DMOL skrev:
Många är dock nöjda med att aktivera av/på sina grunkor dagligen utan att veta att de faktiskt fungerar som de ska när det gäller oavsett om det finns störsändare med i bilden.
– Vi har sett att det finns några som använder sig av en teknisk utrustning i form av en störsändare, som stör ut signalen mellan fjärrkontrollen, alltså nyckeln, och bilen. Det ska vi nu försöka förhindra genom att informera och upplysa, säger Henrik Andersson, gruppchef för områdespolisen i Lund, till SVT Nyheter Skåne.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fracka-julklappstjuvar-slar-till-pa-parkeringen
 
RilleRock
Som DMOL skriver
För helt trådlös Larmklass R(reducerad 1)
Eller en hybridcentral i larmklass 1/2.

Väljer du produkter ur detta segment och placerar dem optimalt får du ett bra skydd som bör kompletteras med mekaniskt skydd såsom brytskydd, dörrstift och fönsterlås.
 
Stort tack mina herrar. Jag kollar vidare.

RilleRock, vilket larm skulle du rekommendera personligen? Något larm du gillar mer än andra?
 
RilleRock
eikido skrev:
Stort tack mina herrar. Jag kollar vidare.

RilleRock, vilket larm skulle du rekommendera personligen? Något larm du gillar mer än andra?
Beror lite på vad kunden har för behov.
Rent larm utan behov av att pilla själv och främst vill ha trådlöst hade jag valt NEO.

Annars SPC som är min personliga favorit då den är stabil, svenska i alla gränssnitt och framtidssäker.
Har jobbat med den sen den kom ut 2009.
 
Underbart, precis de jag kollar på just nu.

Jag lutar mer åt NEO hållet pga flera anledningar. Den klarar av några trådbundna sensorer men vill mest köra trådlöst.

Mycket stort tack RilleRock!
 
RilleRock
eikido skrev:
Underbart, precis de jag kollar på just nu.

Jag lutar mer åt NEO hållet pga flera anledningar. Den klarar av några trådbundna sensorer men vill mest köra trådlöst.

Mycket stort tack RilleRock!
Neo är en jättebra central.
Speciellt om man skall ha trådlöst då de har ett väldigt stort utbud.
Sen att välja de sektioner man kan som trådbundet sparar pengar och ger stabilitet.

Vet inte om du sett att Vanderbilt har plockat fram en SPC Smartbox som kopplas i nätverket över flexC-protokollet. Sen kommer den stödja z-wave enheter för smarta hemfunktioner.
Vet dock ej ingen lanseringsdatum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.