Har satt upp många övervakningssystem och kan bekräfta är Dahua är mycket bra och kompetenta kameror.
 
Jag har tre stycken sådana här (D-link DCS-933L):
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tradlos-overvakningskamera-16-gb-minne-p98950

De är väl inte fantastiska när det gäller bildkvalitet men ändå tillräckligt bra för att se ansikten inom ca 7-8m. Det som är bra är att det ingår en gratistjänst så att man kan logga in på kamerorna med en mobilapp osv. Det går säkert att få till det med något opensourcebygge och sätta upp en egen server av en Rasberry-Pi osv men om man inte är lagd åt det hållet så funkar D-links tjänst bra tycker jag! Vill man ha bättre videokvalitet så finns det ju dyrare kameror med full HD-upplösning. Man ska dock vara medveten om att hög upplösning inte är någon garanti att man får så mycket bättre bild, det är många parametrar som spelar in där, som kvalitet på sensor optik etc etc.
 
Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Jag antar att tanken i detta fallet var att sätta upp kameran i hemmet och inte bekämpa brottslighet på stan? :)

Jag har inte läst någon statistik, men det känns ändå som att det borde kunna ha en viss avskräckande effekt om en tjuv ser att det finns övervakningskameror i ett hus.
 
engs
Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Fast det står ju att planerade brott minskar av övervakning. T.ex. bilinbrott på en parkeringsplats. Däremot inte våldsbrott i centrum, något som inte sällan föregås av alkohol och sannolikt ofta med omständigheter av kraftigt bristande konsekvensanalys innan brottet utförs.

De som utför villainbrott är troligen inte de skarpaste hjärnorna heller men har antagligen lite mer framförhållning än personerna ovan. Dvs vill undvika åka fast om möjligt.
 
RilleRock
Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga vad man vill ha dom för?
För mig är det tillsmestadels för att lära mig nya kameror och dess funktioner.
Samtidigt som det är kul.
Är väl teknikskadad med jobbet.

Min största lärdom är att Aldrig sätta trådlöst vad än produkten är brandad med för namn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.