Mycket beror väl på vilka krav ni ställer på er gräsmatta. Att köpa jord och massor med gräsfrön är inte gratis, men å andra sidan innehåller nog det befintliga gräset många växter som inte är särdeles önskade.

I vilket fall som helst är det väldigt praktiskt att så på hösten, då brukar man slippa att vattna, det kommer automatiskt... Sår man på våren så brukar det gå åt väldigt mycket vatten.
 
Är det verkligen ängstomt ni vill ha? I så fall ska ni definitivt inte tillföra marken ny jord och konventionella gräsfrön. Äng är svårt att skapa och tar många år. Ängsmark skall absolut inte gödas utan förbli mycket mager om man ska lyckas. Det finns massor av information om du söker på nätet.

Om du vill ha en konventionell gräsmatta så råder jag dig att ta detta i omgångar eftersom det är mycket arbete med en så stor yta. Räkna krasst med att det i den befintliga marken finns en hel del oönskat som du inte vill ha in i gräsmattan.

Förr i tiden satte man potatis för att få under säsongen luka bort allt rotogräs. Varför inte göra så på en del av marken och endast klippa resten och på det sättet successivt få den önskade ytan?
 
Jag skulle definitivt bevara en stor del av tomten som just ängsmark. Köp typiska fröer eller ängsplugg för att på så sätt försöka försköna nuvarande miljö. Ängen slås med lie på sensommar/höst och kräver eg. inte så mycket arbete i övrigt. Tänk på att konventionell gräsmatta kräver massor av arbete. Dessutom tycker jag att det ser rätt sterilt ut med för stor yta.

För supertips i frågan gå in på www.odla.nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.