Hej alla, detta är mitt första inlägg i forumet.

Jag har precis byggt en stor walk-in-closet där jag nu vill få in spots i taket på elvajer. Det finns två stycken eluttag i rummet nu och min tanke har alltid varit att jag på något sätt skulle koppla spotsen till eluttaget. Då jag ogillar el så vill jag fråga er lite vilka lösningar som går att göra.

Är det något jag kan göra själv eller måste jag ringa en elektriker. Har bifogat en skiss hur jag skulle vilja ha det.

Schematisk illustration av rum med elproblem, spots på metalkabel, rökutveckling samt noteringar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej och välkommen till bh,
Jag tänker att det bör finnas dosor i tak eller i takhöjd på väggarna? Eftersom du byggt en WI på plats.. Jag anser att det är lättare att dra mot den istället och snyggare rent estetiskt. Eller är det så att du verkligen vill ha de i väggkontakten?
Låter som ett utförande av en fast installation, bör helst göras av elektriker. Har en svägerska som jobbar på Elsäkerhetsverket som går rond på besök här med anteckningsblock och påtalar brister:(
 
michfris skrev:
Har en svägerska som jobbar på Elsäkerhetsverket som går rond på besök här med anteckningsblock och påtalar brister:(
Är det sant att de är här och "snokar"? :)
Så om man erkänner sina installationer och inte är tillräckligt anonym, får man besök då?
 
mexitegel skrev:
Är det sant att de är här och "snokar"? :)
Så om man erkänner sina installationer och inte är tillräckligt anonym, får man besök då?
Iochmed att vi renoverar det mesta i huset så inspekterar hon med blandad förtjusning.. vet inte om det beror på brister ellr ifall hon är mån att hennes syster inte råkar ut för en olycka orsakad av undermålig installation...
Dags igen inom några dagar, får täcka över allt som ser suspekt ut :D
 
Mikael_L
lindesvard skrev:
Är det något jag kan göra själv eller måste jag ringa en elektriker.
Om du kan göra det själv är nog svårt att svara på för någon som inte känner dig hyfsat väl.
Att du inte får göra det själv är jag dock rätt säker på. ;)

Sådana där vajerspots går väl på 12V, så du måste nog ha in en transformator någonstans också.

Det snyggaste och bästa är nog att göra en fin fast installation, men det är för lite info här för att riktigt kunna börja ens med råd.


Du skulle kanske kunna börja med att slänga upp en länk till produkten du tänkt använda och en monteringsanvisning för denna.
 
Tack för alla svar. Ja, jag har väl befarat att detta inte var något man fick göra själv :/

Jag trodde man kunde "ganska enkelt" koppla en transformator till vägguttaget och sen koppla spotsen till den. Men bifogar lite mer bilder som förklarar läget.

Alla tips och trick är välkomna. Om det finns någon "enkelt" lösning som jag kan göra själv får ni gärna säga den. Även fast den kanske inte är den snyggaste.

edit: angående produkter så har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Tänkte göra denna förundersökning först och se lite vad folk tycker och tänker.
Men antagligen något i denna stilen: https://www.elbutik.se/product.html/vridbar-lamphallare-2?category_id=1241

Skiss som visar placering av elinstallationer och anslutning till transformator för spots i lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation med oskyddade kablar och öppen anslutning i taket som behöver ordnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägguttag med inkopplad svart strömkabel och spacklad vägg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägguttag i hörn med slitet väggspackel och målarfärg, indikerar behov av renovering eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum där vägg möter tak, med elkabel som löper längs hörnet och en kabelförskruvning fäst vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnan av ett rum med gråa väggar, synlig eluttagsbox i taket, markerad som "Bild E" för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit strömbrytare monterad på grå vägg bredvid en dörrpost i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan direkt konstatera att du har felaktiga installationer där. Det är förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, som det verkar på bild B och C.

Är det detta rum (på bild B och C) som ska bli den nya WIC'n?

edit:
Det är det rummet, fattade jag nu när jag kollade dina bildtexter igen. :surprised: ;)

Dosan i bild E skulle bli min huvudkandidat att försöka få ström ifrån.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag kan direkt konstatera att du har felaktiga installationer där. Det är förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, som det verkar på bild B och C.

Är det detta rum (på bild B och C) som ska bli den nya WIC'n?
Yes, detta ska bli min WIC. Bild C är ett gammalt uttag som nog fanns där innan förra ägaren renoverade. Medans Bild B sattes dit efter.
 
Se om du kan få fram Jord i dosa D. Byt uttag C och kabeln till detta mot jordade diton. Placera transformatorn till spotarna i närhet av dosa D och anslut till denna dosa via en nexa-mottagare med dimmer som göms i dosan (ev får du byta till större dosa om det blir trångt). Sätt en trådlös nexa dimmerknapp innanför dörren. Be elektrikern utföra detta åt dig.
Eventuellt får du skippa uttag och dosa C och D om det inte går att få fram jord där och istället utgå från dosa E. Eftersom du redan har dosor nära tak så tycker jag inte att du ska försöka plocka matning från de lågt placerade eluttagen. Det blir mindre snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.