Hej!

Jag är mitt i ett bygga-hemmanätverksprojekt och har en liten fundering.
Planen är att montera ett par PoE-kameror runt huset med dold kabeldragning bakom fasaden och det jag funderar på är hur ni andra har gjort med kablar och kontakter.
I övrigt i nätverket så drar jag cat 6 kabel mellan patchpanel och uttag till plats i huset där jag vill ha uttag.
Men hur gör man lämpligen till en kamera utomhus? Det känns som en onödig felkälla att montera ett nätverksuttag vid kameran och ha en kort patchkabel. Alternativen är att dra instalationskabeln hela vägen till kameran och montera rj45 kontakten direkt på instalationskabeln (jag vet att det inte rekomenderas) eller köpa en färdig kabel med monterade kontakter och kapa bort kontakten vid patchpanelen.

Hur har ni andra gjort?
 
Skarva med en kabel med honkontakt eller ett modularskarvdon och täck skarvarna och lite till med en krympslang med lim så blir det fukttätt samt går det inte att dra isär kontakten på ett lätt sätt.
 
Jag skulle rekommendera installationskabel ända in i (den väderskyddande) kameran, och avsluta med monterad RJ45. När jag har gjort så, har det hållit bra, även i västkustklimat. Måste du skarva ethernetkabeln, krävs ett ordentligt skarvdon - jag skulle även gjuta in den färdiga skarven i så fall. (Som referens: en Biltema RJ45 dubbelhona korroderar sönder på 6 mån, även i väderskyddad kapsling i mitt fall.)
 
Jag har bara satt upp en kamera ute än så länge, eftersom jag var lite osäker så köpte jag en färdig kabel för utomhusbruk på Kjell & co. Kopplade in ena kontakten i kameran, drog kabeln till mitt kopplingsskåp där jag kapade i lagom längd. Därefter blev det en Keystone hona på kabeln och in i patchpanelen.
Ingen billig lösning direkt, jag tror att jag ska satsa på vanlig instalationskabel i fortsättningen.
 
Jag monterar PoE-kameror i jobbet emellanåt och klämmer alltid på egna kontakter på datakabeln. Förstår inte varför det skulle vara dåligt.
Larmfirman på orten gör likadant.
 
Müssli skrev:
Jag monterar PoE-kameror i jobbet emellanåt och klämmer alltid på egna kontakter på datakabeln. Förstår inte varför det skulle vara dåligt.
Larmfirman på orten gör likadant.
Jo, det är för att kontakterna inte är gjorda för ledare med solid kabel. De gör inte riktig kontakt. Det fungerar trots det ändå ofta bra. Och tom ofta länge. Men det är inte direkt ovanligt att det börjar krångla heller. Så det är inget som är OK när man jobbar professionellt.

(Det finns speciella kontakter som är gjorda för solida ledare, men de är ovanliga.)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är för att kontakterna inte är gjorda för ledare med solid kabel. De gör inte riktig kontakt. Det fungerar trots det ändå ofta bra. Och tom ofta länge. Men det är inte direkt ovanligt att det börjar krångla heller. Så det är inget som är OK när man jobbar professionellt.

(Det finns speciella kontakter som är gjorda för solida ledare, men de är ovanliga.)
Det var intressant. Jag använder dessa:
https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/539414/5147026
och hittills har det såvitt jag vet fungerat bra. Det står under teknisk beskrivning att den är lämplig för flatkabel och flextrådsledare men det står inget om solida ledare. Jag får ringa leverantören imorgon och höra efter.

Frågan är hur man ska göra annars, det går ju som sagt inte att sätta upp ett uttag och patcha in kameran utomhus.
 
Müssli skrev:
Det var intressant. Jag använder dessa:
[länk]
och hittills har det såvitt jag vet fungerat bra. Det står under teknisk beskrivning att den är lämplig för flatkabel och flextrådsledare men det står inget om solida ledare. Jag får ringa leverantören imorgon och höra efter.

Frågan är hur man ska göra annars, det går ju som sagt inte att sätta upp ett uttag och patcha in kameran utomhus.
Nej, precis. Det är garanterat inte "godkända" för solid ledare. Om du tittar på kontakten fungerar så är det (ju) stift som går "in" i flertrådsledaren för dessa kontakter, emedan det för solid ledare är knivar som tråden skall ner emellan.

Och hur man skall göra annars... Bra fråga. Dra en patchkabel från närmsta uttag som får sättas inomhus?

Jag kan ärligt säga att jag aldrig råkade ut för det. På min tid så satt all utrustning med en "RJ45" definitivt inomhus... :)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, precis. Det är garanterat inte "godkända" för solid ledare. Om du tittar på kontakten fungerar så är det (ju) stift som går "in" i flertrådsledaren för dessa kontakter, emedan det för solid ledare är knivar som tråden skall ner emellan.

Och hur man skall göra annars... Bra fråga. Dra en patchkabel från närmsta uttag som får sättas inomhus?

Jag kan ärligt säga att jag aldrig råkade ut för det. På min tid så satt all utrustning med en "RJ45" definitivt inomhus... :)
Jag e-postade leverantören idag och fick reda på att jag har använt rätt propp hela tiden. Den lokala butiken där jag handlar har lagt upp 5147028 som är för solida ledare.
Jag trodde den jag länkade till var likadan eftersom de har samma bild.
Ren tur att jag har använt rätt med andra ord. Tack för klargörandet!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Själv har jag satt fasta uttag på lämpliga ställen inomhus, och ska sedan dra ut patchkabel till de framtida kamerorna. Inomhus i det här fallet är kallvinden, så lite drag genom genomföringen spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.