Var nyligen med om samma sak hos Handelsbanken. De hade helt enkelt plockat bort rabatten och jag upptäckte det efter ett par månader (av en slump, kollar inte ofta räntorna vilket man kanske borde). Men enligt vår bank ska de meddela men varför de missat det i vårt fall visste det inte.

Det sura var däremot att de inte kunde ordna ny rabatt via telefon utan för det krävdes ett personligt möte.....väl där var det däremot inga problem.
 
Har också handelsbanken och sen typ 2008 och har alltid behövt "förhandla om" varje år. Tills för något år sedan, då låg rabatten kvar runt två år.

De har aldrig meddelat att den håller på att förfalla.

Märkligt att bankerna vill att man amorterar när det inte är ett lagkrav. Det minskar ju deras affär?
 
Fairlane
Handelsbankens olika kontor är väl drivna var för sig? Kanske är det därför mina avtal legat kvar och andras försvunnit? Min kontakt mailar iofs också, bara för att fråga om allt är bra. Det känns rätt fint med en sådan kontakt. :)
 
Japp, bankmannen på SHB sätter själv tidsgräns mellan 1-5 år, smöra ordentligt, en whiskey varje jul så har ni rabatten i hamn ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jo, självklart är det för att de vill tjäna mer pengar men frågan är ju om de har rätt i sin tolkning eller bryter mot den nya amorteringslagen...?
De är väl inte dummare än att de kan läsa innantill men det är såklart fritt fram för din nya bank att sätta hårdare krav än lagen kräver. Det är inte olagligt att neka en kund lån.
 
Har Nordea och där får man bara ut en info om att det är dags för villkors ändring på lånet och svarar man inte så får man rörligt utan rabatt. I mitt fall så står det tydligt när jag är inloggad hos min bank när rabatten går ut. Så man måste vara vaken och själv aktivt förhandla. Fick lite bättre rabatt denna gång, men det kan ha underlättas av att jag nu bor kvar i mitt nuvarande hus och betalar på lån, och samtidigt bygger nytt hus på byggkredit :) satan vad banken tjänar pengar på oss med alla avgifter osv, men vad gör man.
 
Jonatan79 skrev:
Japp, bankmannen på SHB sätter själv tidsgräns mellan 1-5 år, smöra ordentligt, en whiskey varje jul så har ni rabatten i hamn ;)
Det förklarar en del, för det var när vår fantastiska bankkvinna slutade som det låg kvar i två år. Misstänker att hon gjorde en extra översyn innan hon slutade :)
 
Fairlane skrev:
Handelsbankens olika kontor är väl drivna var för sig? Kanske är det därför mina avtal legat kvar och andras försvunnit? Min kontakt mailar iofs också, bara för att fråga om allt är bra. Det känns rätt fint med en sådan kontakt. :)
Det kan väl också bero på hur "stort" ditt konto hos banken är.
Dvs pengaflödet in, ut, kontosaldon, lån och annat.

Har själv sedan en livstid Nordea som bank för lön m.m., och är fortfarande "Förmånskund",
fastän jag numera bara har medelmåttiga inbetalningar från Pensionsmyndigheten till kontot.
Och inga lån, tillgodohavanden, fonder eller några andra affärer med den banken.
 
Fairlane
Så kan det vara, men jag har egentligen bara lönekonto, bankkort och huslånet där. Huslånet är inte större än för andra i området.
Företaget jag är anställd av hade tidigare kontoret i samma byggnad som.banken så man hälsade i trappen etc. Sånt kan nog spela roll.
 
KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

För om du avslutar ett lån hos en bank, och sedan tar ett lån i en annan bank, så är det väl självklart att det är ett nytt lån.

Om du tittar på pappret, som du säkert har signerat, så står det väl lånedatum klart och tydligt.
Och det är inte datumet när du fick lånet i den förra banken, eller hur?
Nej, inte om det är samma fastighet med samma pantbrev. Då ska det enligt FI räknas som flytt av lån, inte nytt!
 
anders07 skrev:
Nej, inte om det är samma fastighet med samma pantbrev. Då ska det enligt FI räknas som flytt av lån, inte nytt!
Om du ursäktar, så det där tror jag inte på!

Pantbrevet kan ju vara registrerat 1899.
Men det är väl inte "samma lån" du har nu för det.

PK-banken försvann, Götabanken försvann, men du har fortfarande "samma lån"?

Nej, det tror jag inte på.
 
KnockOnWood skrev:
Om du ursäktar, så det där tror jag inte på!

Pantbrevet kan ju vara registrerat 1899.
Men det är väl inte "samma lån" du har nu för det.

PK-banken försvann, Götabanken försvann, men du har fortfarande "samma lån"?

Nej, det tror jag inte på.
Jag tror inte på klimatförändringar heller, men dom finns ändå:)

Anders07 har helt rätt, tanken är att man ska kunna byta bank utan följder. Annars skulle det hämma den redan dåliga konkurrensen.
 
KnockOnWood skrev:
Om du ursäktar, så det där tror jag inte på!

Pantbrevet kan ju vara registrerat 1899.
Men det är väl inte "samma lån" du har nu för det.

PK-banken försvann, Götabanken försvann, men du har fortfarande "samma lån"?

Nej, det tror jag inte på.
Du behöver inte lita på anders07, eller på mig. Du kan ju läsa på finansinspektionens hemsida:

"Reglerna gäller endast nya bolån. Kravet gäller inte om man bara vill byta bank."

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Amorteringskrav-pa-nya-bolan1/
 
Redigerat:
Men vissa banker hade ju amorteringskrav redan innan amorteringskravet infördes. Menar ni att dom var olagliga?

Bankerna måste väl få ha vilka krav dom vill. Det är ju ett fritt val om man vill byta till den banken eller inte.

Amorteringkrav för alla känns bara sunt tycker jag. Skulle personligen lita mer på en bank med amorteringskrav på alla lån. Men många banker bryr sig inte. Dom går i konkurs men staten räddar dom och dom kan fortsätta på samma, oansvariga sätt.
 
SnickareHobb skrev:
Men vissa banker hade ju amorteringskrav redan innan amorteringskravet infördes. Menar ni att dom var olagliga?

Bankerna måste väl få ha vilka krav dom vill. Det är ju ett fritt val om man vill byta till den banken eller inte.

Amorteringkrav för alla känns bara sunt tycker jag. Skulle personligen lita mer på en bank med amorteringskrav på alla lån. Men många banker bryr sig inte. Dom går i konkurs men staten räddar dom och dom kan fortsätta på samma, oansvariga sätt.
Om det där var ett svar till mig, så menar jag alls icke att bankerna inte har rätt att kräva amortering. Jag menar att finansinspektionens krav (på bankerna) att kräva amortering inte gäller när låntagaren bara byter bank.

Bankerna gör i det läget som dom vill. Menar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.