Go for it!
 
Ska man ha spröjs så tycker jag att den ska vara så lik riktig spröjs som möjligt (allra helst riktig spröjs naturligtvis). Det du har ritat är en spröjs som aldrig skulle förekommit när man gjorde riktig spröjs - då hade man inte breda fönster med en spröjs i mitten, utan antingen smalare fönster (ofta med mittpost) eller riktigt små rutor. Så mitt förslag är antingen ingen spröjs (tidsmässigt korrekt) eller fönster där ingen luft är mer än 60-70 cm bred (tänk 20-tal och tidigt 30-tal).
 
Jag får nog hålla med om att det inte riktigt passar med spröjs här.

Kollade hos en bekant med lösa fuskspröjs på utsidan av glaset och det såg inget vidare ut inifrån. Det samlas smuts och insekter bakom spröjsen och de ser inte ut att höra dit.

Dessutom är ju min glasveranda med teakfönster som är bruna på insidan, och då passar det inte alls ihop.

Fick ett tips om att måla fönsterbrädorna i samma röda färg som huset och endast ha fönsterbågarna i vitt så ser inte fönstren så dominerade ut. Ska prova att lägga på lite färg på ett foto, ursäkta mina begränsade bildredigerings kunskaper.
Husfasad med rödmålade fönsterramar utan spröjs och en svensk flagga, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag skissat vidare i mitt lilla ritprogram. Såg att jag inte ritat riktigt skalenligt när jag bytte ut 3-luft fönstren till tvåluft. Något i denna stil skulle det bli isåfall:

Digital skiss av en husfasad med utbytta tvåluftsfönster och dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Microkatten
Jag tycker du gör helt rätt i att fundera och rita på olika fönsteralternativ! När det gäller gamla hus så är det ofta bra att utgå från det som redan finns - husen ritades trots allt utifrån sin tids arkitektoniska ideal där många delar bildade en vacker enhet. Ändrar vi en del, t.ex. fönster, så får det ofta större konsekvenser än man kan tro.

Spröjsade fönster är trevliga, det håller jag absolut med dig. Men sett utifrån stugans byggnadsår på 40-talet så tycker jag att dina 2- och 3-luftsfönster bör behållas, de är faktiskt vackra i sitt sammanhang! :) Med en diskretare färg på foder och ev karmar så kan det bli riktigt fint. Jag tycker att du, med din sista bild med nya 2-luftsfönster, tappar en ganska stor del av det som utgör stugans karaktär. Fönster är viktiga!

Jag skulle alltså ha behållt de gamla fönsterna på originalbyggnaden och, om det behövs, renoverat dem. Fortfarande på 40-talet hade man fint fönstervirke, något du inte får med Elitfönster som har fingerskarvat lamellvirke...låt ett duktigt snickeri göra kopior på dina gamla fönster och sätt dem i den nya utbyggnaden!

Det stora frågan tycker jag är fönsterna på 60-talsverandan. Även om dessa är förhållandevis ok så tror jag man kan hitta betydligt bättre lösning som snarare lyfter din stuga ytterligare! :)
 
Redigerat:
Nu fick jag fram bilden, så här skulle det se ut med röda foder runt rutorna. Ser nästan ut som en vaktkur vind infart till ett industriområde....

Visst skulle det gå att renovera de äldre 3-luft fönstren och kanske sätta i en isolerglasruta längst ut också.

Frågan är vad jag ska hitta på för lösning på 60-tals verandan?

En arkitekt jag träffade på lunchen idag föreslog fönster från golv till tak, inget jag och frugan gillar direkt. Och det blir nog lite väl modernt stuk.

En äldre röd stuga med vita fönsterfoder omgiven av snö och tallar, med en grön dörr och fönsterramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut nu:

Sommarstuga med röda väggar och blåa fönsterkarmar under en klarblå himmel, svensk flagga pryder ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Test med spröjs på glasverandan och behålla 3-luft äldre fönster:

Glasveranda med spröjsade 3-luft fönster på röd stuga, snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Jo, det är tydligt att dina vita foder är alldeles för dominerande!

När det gäller verandan, så kan man antingen försöka följa ursprungsstilen på stugan, eller så gör man något som kontrasterar mer, men som förstås fortfarande går ihop med det övriga huset. Din luncharkitekt verkade vara inne på den andra principen...men skall man följa den tanken så kunde man kanske utöka fönsterarean något och använda småspröjs, få lite mer verandakänsla.

En annan idé kan vara att sätta ett fönsterband (rad av fönster) som liknar dina gamla 3-luftsfönster men där varje båge är smalare. Hittar inga lämpliga bilder, men du kanske förstår vad jag menar?

Oavsett alternativ, om man ändrar verandafönsterna så bör man också ändra dörren.
 
Redigerat:
Ska prova med någon kall grön färg på fodren och se om det blir bättre.

En annan fundering jag har är om det kommer att märkas om jag sätter underkant på fönstren i tillbyggnaden 60 mm högre upp än övriga huset? Detta för att passa in mot bänkskivan i köket.

Borde jag inte kunna sätta ett lite bredare fönsterfoder undertill för att maskera höjdskillnaden?

Eller är det bättre att låta fönstret vara lite nedanför bänkskivan inne i köket?
 
Microkatten
Jag har ett köksfönster som, när det byttes för 10 år sedan, sattes högre upp just av den anledning du nämner. Man ser detta direkt och jag upplever det som mycket störande. Nu är differensen till de andra fönsterna större - ca 15cm - så hur mycket 6 cm skulle märkas är svårt att säga.

Personligen skulle jag inte chansa utan jag hade satt fönsterna i linje - att få en fönsterbänk som är lägre än diskbänken är för mig en detalj som helt enkelt är konsekvensen av att äga ett charmigt gammalt hus. Var på fönstret skulle ovansida diskbänk hamna? Hamnar den under nedankanten på glasrutan kanske det t.o.m. ändå kan gå att få en fönsterbänk i nivå med diskbänken?

Ett bredare fönsterfoder hade nog synts ännu mer tror jag, 6cm skillnad på en sådan liten bredd syns troligen betydligt mer än 6cm på hela fönstret.
 
Nu har jag tittat på lite olika fönster och olika färger.

Det får nog bli fönster utan spröjs och i samma höjd som befintliga. Någon centimeter högre upp kanske jag kan montera fönstren i tillbyggnaden utan att det märks.
 
Nu är tillbyggnaden klar, fick tag i ett begagnat 3-luft fönster i fint skick.

Då jag ska ha diskbänken innanför höjde jag upp det nya fönstret till 91 cm över golv.

Sedan blev den en markis ovanför gamla 3-luft fönstret, tycker det ser skapligt ut.

Ska nästa sommar försöka mig på en mer diskret limegrön färg på fönsterfodren, då de är lite väl dominerande på glasverandan.

Hus med tillbyggnad och högt placerat 3-luft fönster ovanför diskbänk, markis och röda fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.