Har börjat fundera på att bygga bastu. Tänker att det borde bli både billigt och välisolerat att bygga med halmbalsteknik. Jag vill dessutom lägga den i en sluttning, typ jordkällare.
Tror ni att det kan bli fuktproblem med bastu i ett halmbalshus?
Finns det några problem med att jordtäcka ett halmbalsbygge?
Alla idéer och funderingar välkomna.
 
Detta låter som en av de mest udda idéerna om bastu jag har hört!
Men helt klart intressant.
Tyvärr har jag inga råd att ge dig i nuläget, men lovar att följa tråden med stort intresse.
Lycka till!
(y)
 
  • Gilla
Nicklas Larsson
  • Laddar…
Jag tror (vet) du får fuktproblem om du lägger halmbalarna i direktkontakt med jord.

Dessutom gör halmbalshus sig bäst när byggnaden skall hållas varm hela tiden.
Bastuväggarna kommer vara kalla (och alltså värmesugande) till efter att du har bastat färdigt.
 
harry73
Hur viktig är det att en bastu är välisolerad?
 
Inte speciellt viktigt att bastun än välisolerad men ett plus. Är inte tekniken med just halm och den lera/putsbruk man använder skall andas och inte stängas in? Halmen klarar väl av att buffra viss fukt och mår nog inte så bra instängd. Det är väl en riskkonstruktion ur det hänseendet tänker jag.
 
I en riktig bastu öser man ju en hel massa vatten över kaminen och ännu mer över sig själv. Vid 60-80 graders lufttemperatur kan luften ta upp mycket vattenånga men når ni har badat färdigt skall all fukt ut om det inte skall bli väldigt vått.
Lerputs förvandlas till rinnande gyttja under sådana omständigheter och halmen blir säkert ganska fuktig den också så där lär det växa både ett och annat.

Förr byggde inlandsfinnarna ibland såkallase "maasauna" det vill säge en enkelt timrad bastu nedgrävd i en backsluttning. De gick väldigt snabbt att bygga eftersom jorden tätade men hållbarheten var inget vidare. Efter några år var timret ruttet.

Varför vill du inte timra en bastu åt dig ovan jord? Det är en enkel och väl utprovad lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.