Nej det är inte löjligt. Givetvis kan och ska man anpassa körningen till omständigheterna, men när du verkligen behöver slå på en tvärnit så kan 3m skillnad i bromssträcka vara skillnaden mellan att ha en älg i knäet och att missa den helt.
 
Eller så sänker man farten när det är dåligt före. Nästan ingen verkar göra det, utan alla ska köra överhastighet trots att väglaget är dåligt. Sen är de arga på däcktillverkaren när de kör i diket.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Med tanke på hur många det är som kör med sommardäck eller gamla hårdnade friktionsdäck på vintern så tycker jag att det här gnället på oss som kör med gamla vinterdäck på sommaren är litet ur proportion.
Då gamla vinterdäck blir sommardäck är de redan så pass gamla och hårda i ytan att de nästan motsvarar nya sommardäck.
 
Jag sålde 7 år gamla friktionsdäck med bra mönster för 2 mån sen.
Polis var kvinnan som kom och hämtade däcken, bara mönstret är ok så funkar det för mig sa hon.
 
Avgörande skillnaden är väl om det är dubbat eller friktion. Dubbat skulle jag acceptera utan blink, odubbat lite mer beroende på var i landet jag kör, hur jag kör och hur många mil.
 
Snailman
Finndjävel skrev:
Eller så sänker man farten när det är dåligt före. Nästan ingen verkar göra det, utan alla ska köra överhastighet trots att väglaget är dåligt. Sen är de arga på däcktillverkaren när de kör i diket.
Om man ser en medtrafikant i halvtimmen så går det ju bra att köra med avvikande hastighet, men om man får en kö med bilar efter sig och en massa omkörningar, så blir det nog inte så mycket säkrare att sänka farten för man har dåliga däck.

Annars har jag erfarenhet av dåliga dubbdäck, till första bilen köpte jag begagnade dubbdäck på fälg, de var nog sju år då, och sen hade jag dem tolv år tills bilen skrotades. Det var ungefär lika dåliga vägegenskaper på snö som på barmark.
 
Redigerat:
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
galento
Finndjävel skrev:
Eller så sänker man farten när det är dåligt före. Nästan ingen verkar göra det, utan alla ska köra överhastighet trots att väglaget är dåligt. Sen är de arga på däcktillverkaren när de kör i diket.
Ja precis,stressen i trafiken verkar ha ökat.Man ska helst köra lika fort på vintern som på sommaren.Och att man inte orkar ligga bakom nåt fordon utan måste köra om hela tiden och spara några sekunder.Man får helt enkelt ta med i beräkningen att det tar längre tid på vintern.
 
O
Det är väl mest oekonomiskt att köra med vinter däck på sommaren... Jag har svårt å tänka mig någon större skillnad.
 
Odjuret skrev:
Det är väl mest oekonomiskt att köra med vinter däck på sommaren....
Brukar vara tvärtom för många. Smalare däck och mindre diameter på fälgarna gynnar bränsleförbukningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Odjuret skrev:
Det är väl mest oekonomiskt att köra med vinter däck på sommaren... Jag har svårt å tänka mig någon större skillnad.
Det finns flera sidor som ska vägas in.
- Krockar man pga dåliga/olämpliga däck är det väldigt oekonomiskt att använda dom dåliga däck.
- Det är oekonomiskt att slänga däck som fortfarande har så mycket profil kvar att de kan användas på sommaren (eller när det inte är vinterväglag)
- Det är oekonomiskt att köra på däck som ger en ökad bränsleförbrukning
- Det är oekonomiskt att få böter för att man har fel däck.

Själv brukar jag ha kvar mina slitna vinterdäck (friktionsdäck) under försommaren, men brukar byta till sommardäck när vi ska på semester och får riktiga långkörningar med en fullastad bil.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.