12 767 läst · 24 svar
13k läst
24 svar
Hur kassa kan 6 år gamla vinterdäck vara?
Nej det är inte löjligt. Givetvis kan och ska man anpassa körningen till omständigheterna, men när du verkligen behöver slå på en tvärnit så kan 3m skillnad i bromssträcka vara skillnaden mellan att ha en älg i knäet och att missa den helt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Eller så sänker man farten när det är dåligt före. Nästan ingen verkar göra det, utan alla ska köra överhastighet trots att väglaget är dåligt. Sen är de arga på däcktillverkaren när de kör i diket.
Med tanke på hur många det är som kör med sommardäck eller gamla hårdnade friktionsdäck på vintern så tycker jag att det här gnället på oss som kör med gamla vinterdäck på sommaren är litet ur proportion.
Då gamla vinterdäck blir sommardäck är de redan så pass gamla och hårda i ytan att de nästan motsvarar nya sommardäck.
Då gamla vinterdäck blir sommardäck är de redan så pass gamla och hårda i ytan att de nästan motsvarar nya sommardäck.
![Snailman](/forum/data/avatars/s/22/22760.jpg?1175117971)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Om man ser en medtrafikant i halvtimmen så går det ju bra att köra med avvikande hastighet, men om man får en kö med bilar efter sig och en massa omkörningar, så blir det nog inte så mycket säkrare att sänka farten för man har dåliga däck.Finndjävel skrev:
Annars har jag erfarenhet av dåliga dubbdäck, till första bilen köpte jag begagnade dubbdäck på fälg, de var nog sju år då, och sen hade jag dem tolv år tills bilen skrotades. Det var ungefär lika dåliga vägegenskaper på snö som på barmark.
Redigerat:
Ja precis,stressen i trafiken verkar ha ökat.Man ska helst köra lika fort på vintern som på sommaren.Och att man inte orkar ligga bakom nåt fordon utan måste köra om hela tiden och spara några sekunder.Man får helt enkelt ta med i beräkningen att det tar längre tid på vintern.Finndjävel skrev:
Det finns flera sidor som ska vägas in.Odjuret skrev:
- Krockar man pga dåliga/olämpliga däck är det väldigt oekonomiskt att använda dom dåliga däck.
- Det är oekonomiskt att slänga däck som fortfarande har så mycket profil kvar att de kan användas på sommaren (eller när det inte är vinterväglag)
- Det är oekonomiskt att köra på däck som ger en ökad bränsleförbrukning
- Det är oekonomiskt att få böter för att man har fel däck.
Själv brukar jag ha kvar mina slitna vinterdäck (friktionsdäck) under försommaren, men brukar byta till sommardäck när vi ska på semester och får riktiga långkörningar med en fullastad bil.
Liknande trådar
-
Kemisk metall/annat som klarar 600°?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kommer Bostik outdoor seal 1566 någonsin härda helt?
Byggmaterial & Byggteknik -
5g6 mellan huvudsäkringar och mätartavla
El -
Hur monterar man excenterkopplingar? 160 ur väggen - blandaren 150
Badrum -
Varför larmar Pumptek villa P06 avloppspump?
Vatten & Avlopp