Upptäckte precis att min bank (Danske bank) mitt i allt tagit bort min ränterabatt utan något som helst meddelande till mig och att jag nu betalt deras listränta två månader på raken utan att veta om det.
De förklarar sig med att rabatten är tidsbunden och upphör automatiskt efter en viss tid.
Jag har ju dock levt under uppfattningen att rabatten gäller ett år och att det förhandlas på det årliga mötet som för mig har infallit under februari månad...

Jag hade Nordea tidigare (+3 år sedan) och de gjorde exakt samma sak då men sen fick man tillbaka rabatten efter lite tjat.

Gäller detta alla banker, att man bara hux-flux höjer räntan utan att meddela?

Jag fattar ju att banken vill utnyttja detta men någon form av annonsering om villkorsförändringar borde de ju ändå ge...

När jag lite surt sa att jag då byter bank fick jag höra att jag då kommer att hamna på nya amorteringsreglerna vilket jag sa att är struntprat...
Dock när jag läser på lite så verkar det ju onekligen som vissa (de flesta?) bankerna tillämpar de nya amorteringsreglerna även vid flytt av banklån trots att FI väldigt tydligt skriver att flytt av lån tecknade för juni inte ska påverkas av de nya reglerna.
SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken säger att de tillämpar de nya reglerna för alla nya lån och räknar flytt av lån som "nya".

Det måste ju ändå ses som någon form av kartellbildning i mitt tycke för att låsa in låntagare och strider ju mot vad FI säger:
"Ett nytt bolån är det om man köper en ny bostad. Det är också ett nytt lån om
man utökar ett befintligt lån. Då ska den nya delen av lånet omfattas av
amorteringskrav.
"

Alltså om jag flyttar ett befintligt bolån från en bank till en annan ska det inte räknas som "nytt" lån och de nya amorteringsreglerna ska inte gälla. Om jag flyttar befintligt bolån och samtidigt utökar det ska bara den nya (ökade) delen av lånet innefattas av de nya amorteringsreglerna.

Det är ju så tydligt så t.o.m. jag fattar det, varför förstår då inte storbankerna att flytt av lån inte ska omfattas av nya reglerna?

(Och, ja, jag vet att amortering är bra, det är INTE det jag frågar om här...)
 
anders07 skrev:
Det är ju så tydligt så t.o.m. jag fattar det, varför förstår då inte storbankerna att flytt av lån inte ska omfattas av nya reglerna?
Du har ju redan pekat på svaret. Det låser in kunderna och blir enklare för dem att behålla kunderna vilket i förlängningen gör att dom kan ta en högre ränta (tjäna mer pengar) innan du bestämmer dig för att byta bank.

Det finns inget incitament för en bank att det ska vara enkelt för dig som kund att byta bank.
 
Jo, självklart är det för att de vill tjäna mer pengar men frågan är ju om de har rätt i sin tolkning eller bryter mot den nya amorteringslagen...?
 
För SEB så är rabatten livslängd kopplat till perioden för lånet så om jag inte tar upp en diskussion om rabatten så försvinner den när lånet ska omsättas. Minns inte om det är årsvis eller 2årsvis.

Om man tog bort rabatten under avtalstiden skulle jag bli, milt sagt, förgrymmad.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 skrev:
Gäller detta alla banker, att man bara hux-flux höjer räntan utan att meddela?
Swedbank skickar snällt ut en påminnelse en gång per år innan rabatten går ut.
 
Jag har också SEB. Varje år kommer papper om att lånen behöver bindas om, och då får man ringa för att förhandla rabatten för kommande år. Om man bara skriver under papperna och skickar in försvinner rabatten om jag förstår det rätt.
 
ja precis så.
 
Läs dina villkor, kortare rabatt än 12 månader är ovanligt. Har svårt att tro att dom tagit bort rabatten i förtid men lita aldrig på en bank.
 
engs
anders07 skrev:
Jag hade Nordea tidigare (+3 år sedan) och de gjorde exakt samma sak då men sen fick man tillbaka rabatten efter lite tjat.

Gäller detta alla banker, att man bara hux-flux höjer räntan utan att meddela?
Har Nordea och senast så ringde de (talade in mobilsvar då jag inte svarade), mailade och skickade meddelande på internetbanken. Dvs verkade göra allt för att man skulle kunna förhandla om ny ränterabatt.
Fick betala en månad med listränta men det var mitt eget fel då jag hade ont om tid att boka in telefonmötet.

Däremot så vara hela telefonmötet 10% ränteförhandling ("Önskar behålla samma rabatt" "OK") och 90% sälja in diverse försäkringar och annat, så jag tror de hittat ett sätt att göra kunderna mindre missnöjda pga utebliven rabatt och samtidigt öka merförsäljningen.
 
Står ju inget specifikt om rabatten i avtalen, det har jag redan kollat på.
 
engs skrev:
Har Nordea och senast så ringde de (talade in mobilsvar då jag inte svarade), mailade och skickade meddelande på internetbanken. Dvs verkade göra allt för att man skulle kunna förhandla om ny ränterabatt.
Fick betala en månad med listränta men det var mitt eget fel då jag hade ont om tid att boka in telefonmötet.

Däremot så vara hela telefonmötet 10% ränteförhandling ("Önskar behålla samma rabatt" "OK") och 90% sälja in diverse försäkringar och annat, så jag tror de hittat ett sätt att göra kunderna mindre missnöjda pga utebliven rabatt och samtidigt öka merförsäljningen.
Ja, då har de förändrat processen sedan jag var kund... Smart av dem, då känner man ju sig lite mer uppskattad som kund.
 
Fairlane
Jag har hört att rabatten ofta försvinner efter 1 år, men faktiskt har jag inte råkat ut för det själv.
Har Handelsbanken och vi tecknade nuvarande (rörliga) lån i oktober 2014 och har inte omförhandlat sen dess. Är fortfarande nöjd med räntan (klart, den hade gärna fått vara ännu lägre) och vi ligger en bra bit under listpriset.

Hade Handelbanken på min bostadsrätt innan och det var samma där, rabatten låg kvar. Vet inte varför, men tackar och tar emot.

Jag förstår inte varför den nya banken ska se det som en nytt lån. De har ju en fin chans att sno åt sig en kund.
 
Läs på ditt ex av skuldebrevet då, där ska det framgå tidsbegränsning om det inte framgår av villkoren.
 
anders07 skrev:
...
Alltså om jag flyttar ett befintligt bolån från en bank till en annan ska det inte räknas som "nytt" lån och de nya amorteringsreglerna ska inte gälla...
Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

För om du avslutar ett lån hos en bank, och sedan tar ett lån i en annan bank, så är det väl självklart att det är ett nytt lån.

Om du tittar på pappret, som du säkert har signerat, så står det väl lånedatum klart och tydligt.
Och det är inte datumet när du fick lånet i den förra banken, eller hur?
 
anders07 skrev:
Jo, självklart är det för att de vill tjäna mer pengar men frågan är ju om de har rätt i sin tolkning eller bryter mot den nya amorteringslagen...?
Finns det en lag som säger att banker inte får kräva amortering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.