Att göra som TS skrev senare med omkoppling via reläet med huvudkontaktorn från är ju perfekt och enkelt om det finns styrning att bygga på. Annars ser jag det som bra att ta hänsyn till vad b_hasse skrev det är helt klart relevant vid en sån koppling med ett enkelt relä.

Och data för reläets brytförmåga säger inget man har större nytta av här och det oavsett den resistiva lasten. En kontaktor med huvudpoler även NC är ovanliga och även bara för små effekter dock större än TS fall men inget att normalt använda. Lösning med kontaktorer skulle vara två med förregling via brytande hjälpkontakter i manöverkretsen så bara en kan vara till i taget.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Allen Bradley 100-C09KF200 har två brytande och två slutande huvudkontakter. Den klarar 9 ampere vilket borde räcka för de flesta varmvattenberedare. Och skulle det inte räcka så finns det i samma serie som klarar högre ström. Jag har sett sådana användas som motorkontaktor i hissar när man vill kortsluta motorlindningarna vid släppt kontaktor.
 
Jag vet inte hur kretsen ser ut i nuläget, men man kanske kan koppla det så att två mekaniskt förreglade kontaktorer kan leda matningen till elementet i varmvattenberedaren. Den ena ger 230V och den andra 400V. Varmvattenberedarens termostat drar en kontaktor. Vilken kontaktor som dras bestäms av det växlande reläet som i sin tur dras av effektvakten. Då är det bara manöverströmmen till en kontaktor som kommer att gå genom reläkontakterna. Och man får inget problem med kortslutning vid växling även om ljusbågen skulle bli långvarig.
 
Verkar ju vara TS egenhändiga effektvakt som styr kontaktorn för VVB så en koppling med två kontaktorer elektriskt och/eller mekaniskt förreglade skulle gå fint. Och om nu logiken bara har en utgång skulle isf ett enpoligt växlande relä kunna välja kontaktor efter effektsteg.

Problemet är bara att hitta vettigt material om man vill ha det monterat i en DIN-slits vanliga 2.4 poliga kontaktorer och diverse relän är ju det vanliga i det sortimentet. Sen att få kontaktorer av typen Avemo skrev till ett bra pris kräver också lite letande som normalkonsument.
 
Ja, det är en egen "effektvakt". Jag har ett knx-system där jag kontinuerligt mäter aktuellt effektuttag på resp. fas.

En 2-polig kontaktor bryter de två faser (L1, L2) som matar vv-beredaren då effektuttag på L2 har legat över ett visst värde under en viss tid.

Men det där kan man programmera lite hur som helst så efter alla goda råd i tråden så lägger jag till ett växlande relä i serie på L2 och skapar en sekvens som:
1. bryter L1 & L2 mha kontaktorn (L1 till värmeelementet och L2 till det växlande reläet)
2. växlar värmeelementet mellan L2 och N mha av reläet (växling sker spänningslöst)
3. sluter L1 & L2 mha kontaktorn (beroende på reläets läge matas vv-beredaren av 1 resp 2 faser.)

Har dock inte hittat något lämpligt växlande relä än.
Enpoligt, DIN (gärna 1 modul), 400V märkspänning, rimligt pris...
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Jag är inte säker på att det räcker att titta på reläets datablad i detta fall. Det anger förutsättningarna för att reläet skall bryta på ett säkert sätt så att ljusbågen slocknar innan värmen skadar reläet. Med fasen kopplad på NO, nollan på NC och lasten på COM så tillkommer kravet att ljusbågen måste slockna innan tungan slagit över. Antagligen inget problem i detta fall då det inte är en induktiv last, men jag skulle ändå föredra att växlingen skedde med kontaktor. Alternativt i spänningslöst tillstånd.
Eftersom det verkar vara stämmans samlade mening, så tar jag tillbaks allt jag tidigare sagt och hävdar istället motsatsen. :)))

Det kliar dock lite i mig att sätta upp ett experiment för att se om det vanligtvis blir en ljusbåge som lever så länge att det kan blir kortslutning. Får se om jag kan få till det i julhelgen utan tillgång till lab och utan att elda upp oscilloskopet...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom det verkar vara stämmans samlade mening, så tar jag tillbaks allt jag tidigare sagt och hävdar istället motsatsen. :)))

Det kliar dock lite i mig att sätta upp ett experiment för att se om det vanligtvis blir en ljusbåge som lever så länge att det kan blir kortslutning. Får se om jag kan få till det i julhelgen utan tillgång till lab och utan att elda upp oscilloskopet...
Jag vek ner mig direkt... :p


(men ett julexperiment vore ju intressant att få höra resultatet av)
 
jbr skrev:
Jag vek ner mig direkt... :p


(men ett julexperiment vore ju intressant att få höra resultatet av)
Jag har några "skräp"-releäer från Kina som har rätt märkvärden (men jag litar inte på dem) som jag kan tänka mig att offra.

Så vi får se vad tomten har i säcken... :) (Nåja, innan jul blir det inte, så håll inte andan).
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Kanske har vi drivit ifrån ämnet en aning. Jag har sett problemet i verkligheten, men det krävs induktans får de riktigt fina ljusbågarna. Det finns inte så mycket av den varan i en varmvattenberedare. I extremfallet likström och induktiv last kan det bli en ljusbåge som aldrig slocknar utan står kvar och förstör reläet trots att både spänning och ström är inom ramen för reläets märkning. Den situationen är givetvis inte aktuell här. Vidare kommer problemet inte att uppstå om växlingen alltid sker i spänningslöst tillstånd.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Avemo skrev:
Kanske har vi drivit ifrån ämnet en aning. Jag har sett problemet i verkligheten, men det krävs induktans får de riktigt fina ljusbågarna. Det finns inte så mycket av den varan i en varmvattenberedare. I extremfallet likström och induktiv last kan det bli en ljusbåge som aldrig slocknar utan står kvar och förstör reläet trots att både spänning och ström är inom ramen för reläets märkning. Den situationen är givetvis inte aktuell här. Vidare kommer problemet inte att uppstå om växlingen alltid sker i spänningslöst tillstånd.
Nej, det vet jag väl inte om vi drivit från ämnet. Det här är ju i högsta grad relevant.

Och att ljusbågar är och kan vara ett problem vid brytare/kontaktorer är ju inte heller kontroversiellt. Jag bytte ett antal kontaktorer som till slut givit upp när jag jobbade som industrielektriker. (Och nu när jag läser på så visar det sig att de dessutom är till nytta. Många reläer designas för att man skall ha "lagom" med ljusbåge för att bränna bort oxider och förnya kontaktytan...)

Jag undrar bara om det blir ett problem i den här tillämpningen. Man har ju nästan precis den föreslagna kopplingen vid exv. förreglade fram/back kontaktorer på motorer där man litar på "break before make"-egenskapen enbart för att inte kortsluta två faser. Nu blir ju naturligtvis det samlade kontaktavståndet mycket större i det fallet med två separata kontaktorer, så jag kanske är alltför optimistisk vad gäller vanliga reläer, men det vore som sagt ändå intressant att prova.

(Och när jag sökte runt för att se att jag inte kom ihåg fel så har naturligtvis någon gjort en 15 min video om bara dylika kontaktorer och hur de ser ut inuti, komplett med demonstration av både mekanisk och elektrisk förregling. Är inte internet fantastiskt? ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.