Hej!

Någon som kan hjälpa mig med hur man ska tänka kring det här?

Vi har byggt hus på rätt liten tomt. Vi valde att inte bygga förråd som vi hade lov till på 15m2 utan bara huvudbyggnaden. Nu funderar vi på att bygga en 15m2 friggebod istället nära gränsen till grannens tomt. Andra grannar har byggt hus/förråd nära tomtgränsen och i kontrakten för tomterna står följande:

"a) Servitut, ledningsrätter, nyttjanderätter

Köparen godkänner att byggnation å granfastighet får ske i fastighetsgräns, och medget blivande köpte till sådan grannfastighet, tillträde till fastigheten för underhåll av byggnad i den gemensamma fastighetsgränsen. Köparen medger utan ersättning upplåtelse av rättigheter sinom fastigheten som erfodras för angränsande fastighet och ledningsdragande bolag."

Innan något startas upp så undrar vi nu vad som gäller om vi bygger ytligare på tomt, som i vårt fall troligen en friggebod då det verkar enklare än attefallshus (och vi inte lär kunna bygga större än runt 15m2).
 
I normalfallet så gäller 4m från tomtgräns. Men med godkännande från granne får du bygga närmare.
Ta det skriftligt
 
Tänkte att formuleringen i kontraktet att man får bygga i fastighetsgräns kanske gällare även friggebod eller förråd som byggs efter själva huset att man fick bygga i fastighetsgräns? Jag ska såklart prata med grannen först men det vore bra att vet vad som gäller innan jag börjar med det.
 
Rent logiskt så tror jag att om det i allas kontrakt står "Köparen godkänner att byggnation å granfastighet får ske i fastighetsgräns....", så måste det väl innebära att grannarna givit sitt medgivande genom att skriva under köpekontraktet - eller finns det någon annan hake?
 
Ja det är ju det som gäller för själva huset med förrådet som man fick bygga till, i varje fall om det gjordes när man skickade in för att bygga från början. Det jag tänkte var att formuleringen "byggnation å grannfastighet" på något sätt bara innefattade själva huset med förråd som stod nämt i detaljplanen men inte t.ex friggebod.
 
En Friggebod är väl en byggnation?
 
HasseTeknik skrev:
En Friggebod är väl en byggnation?
Ja, jag vill menar också det men jag ville bara kolla så det inte var något jag missade. Vi hade rätt jobbigt med vårt bygglov för huset så jag vill kolla allt ordentligt innan vi orkar gå vidare med något.
 
I mitt område får förråd och carport läggas i tomtgräns enl lokal detaljplan för 12 fastigheter. Man kan förmoda att detta även gäller dig såvida det gäller relativt nybygge. Men ta kontakt med din byggnadsnämnd.

I övrigt var det knivigt när det gällde bygglov (för 10 år sedan) där det var svårt att frångå den lokala detaljplanen.
 
Formuleringen låter som den skulle kunna fungera som avtalsservitut. Den måste dock registreras hos Lantmäteriet för att bli giltig.

Som jag tolkar den så gäller den s.k grannehörande som är en del av bygglovsprocessen för bygglovspliktig byggnad. Tveksamt om den kan gälla medgivande för friggebod.
 
Jag håller också med Hempularen. Friggebodsreglerna ska inte påverkas om inte de nämns specifikt i avtalet, eftersom avtalet verkar reglera möjligheten till en tät bebyggelsestruktur (och då genom bygglov).

Du behöver grannens explicita medgivande för att bygga en friggebod närmare än 4,5 meter från gräns mot grannens fastighet (och du får inte hamna närmare än 4,5 meter från gräns mot gata, park, allmänning, gångväg osv). Jag rekommenderar dig att få det som ett skriftligt avtal där grannen skriver under såväl ett medgivandebrev samt en situationsplan som redovisar friggebodens placering. Många kommuner har bra grannemedgivandeblanketter som du kan ladda ner. Kommunen behöver inte få en kopia av ert avtal, men spara avtalet för framtiden så att ni har avtalet tillgängligt ifall det uppstår tveksamheter i framtiden.

Följande är en bra blankett, kryssa bara över kommunstämpeln:
Blankett för grannemedgivande för friggebod från Karlskrona
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.