Hej,

Jag håller på och river vinden för att skapa mer yta i vårt stenhus från 1924. Från början var utrymmet råvind men på 50-talet byggdes ett rum. Jag misstänker dock att innerväggarna på vinden byggdes när huset byggdes (plank, vass och cement).

Jag undrar om någon av innervägarna är bärande? Går det att säga det utifrån nedanstående ritningar?

Sektion av äldre hus med måttangivelser för att visa möjlig bärighet hos innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning över vindsvåning med markerade sovrum, WC och potentiellt bärande plankväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid de streckade linjerna på planritningar går plankväggar upp till innerpanel som finns i hela utrymmet.

Och en dålig bild från pågående renovering (kan skicka fler imorgon):

Delvis rivet innertak på vind med träreglar och synliga plankväggar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plankväggarna längs dom streckade linjerna är bärande.
Mittväggen i källare och plan 1 är bärande men TROLIGEN inte på plan 2.

Hur brett är huset ?
 
Visa bilaga hus.pdf

Röda är bärande bjälkar, under dessa har du i blått pelare eller bärande vägg på plan 2/3.
Kraften går i takstolen ner i mansard takstolen till ytterväggen.
Golvet eller bjälkarna i golvet på vindsplanet håller samman allt. Dock saknar jag en lastfördelare på vinden?
Allt jag markerat är bärande delar och inget av detta får rivas.

Dock räcker det inte med att bara ta upp laster ovan ifrån, vi måste ha en stabil konstruktion.
dessa kallar vi stomstabiliserande väggar, detta är svårt att konstatera på dina ritningar.
ser även ut som du har en murstock och denna kan ta upp skjuvlaster men inget som går att konstatera på underlaget. bästa är att kontakta en lokal konstruktör som kommer dit och kollar innan du river för mycket.
Alternativt river du halva och sen börjar återställa väggar utmed långsidorna och får på lite skivor på dessa och sen river resten,
 
Tack för informationen! Vi har planerat att ta en sida i taget och sätta upp väggar som stöd till en mindre kattvind. Här är fler bilder

: Nyuppsatta stödväggar för en kattvind under uppbyggnad i ett vindsrum med träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatta stödväggar för en kattvind under uppbyggnad i ett vindsrum med träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av kattvind med uppsatta stödväggar och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild på en gammal kattvind med träbjälkar och fasad som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag utgår från att det är plan 3 (vinden) över källaren vi talar om?

Inga av väggarna bör vara bärande på det planet.
Däremot hjärtväggen i källaren, plan 1 & 2.

Utifrån bilderna i inlägg #4 så är inga av de väggarna bärande.

Det är dock vanskligt att så här på distans bedöma detta så du bör för din egen och familjens skull försäkra dig om vad som är bärande och vad som inte är det. Om du inte är 100% kompetent på att avgöra själv så ta in någon som är, och betala för att få ett skriftligt utlåtande.

Viss vägledning har man av grovlek, ytbehandling och skick (bedömd ålder) på bjälkar/reglar. Man ser på ritning och bilder att det är rejäla grova doningar i original, och förmodligen spikat med grova spik. Allt ljusare, slätare och klenare virke är förmodligen sentida och inte bärande. Dock kan det alltid vara gjort ändringar även i bärande konstruktion på äldre hus. T ex tagit upp en takkupa och avväxlat takstolar. Då får man en blandning av virkesdimensioner och utseende som naturligtvis komplicerar saker och ting.
 
Tack för svar Oldboy!

Det stämmer, det är vinden som jag undrar över.

Jag har pratat med flera byggkunniga och de har sagt samma som vad du säger. Vi kommer däremot ändå att sätta upp en stödvägg för takstolarna så det bildas en liten inspekterbar kattvind.

Det är 5"x6" takstolar som är spikade och har inkilade och spikade hanbjälkar. Det finns inga ombyggnationer som takkupor eller dylikt, så allt är från ursprung.

Vi kommer att börja bygga upp ena sidan om ett par dagar, men har inte riktigt bestämt vilken konstruktion vi ska använda med tanke på husets ålder (tjocklek på isolering, vilken typ av isolering, ångspärr eller inte osv). Jag vet att det finns massor av andra trådar som diskuterar det, men har ni några tips gällande det, med hänsyn till bifogade bilder?

Tack!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Generellt råd för gamla hus är väl hygroskopisk isolering, dvs cellulosa el lin.
Ångbroms istf ångspärr.
Moderata tjocklekar på isoleringen.
 
Tänkte uppdatera trådan då det har gått några veckor.

Nu har jag rivit allt, byggt upp ny konstruktion med 45mm luftspalt och nedreglade takstolar med ca 250mm. Gjorde också en mindre stödvägg ca 1,2m från ytterväggen. Använde Bison Ångbroms och isolerade med Cellulosa. Glespanel på 28x70 cc 300mm. Ska skruva dit gips och även OSB på stödvägg. Ska även putsa om murstock och gavlar.

Eftersom jag inte har någon ventilation i nock eller takfot kommer jag snart sätta mögelstoppers både i takfot och nock, får se hur många som behövs dock, alla takstolsfack har kommunikation så kommer anpassa antalet till hur situationen blir. Kommer även sätta ventilation i båda gavlarna ovanför fönster.

Första gången jag isolerar en vind, men som vanligt tar det längre tid än vad man tänkt sig. Budget blir ungefär som förväntat då jag gjort det mesta själv, förutom sprutisoleringen.

Renoveringsarbete på vind med nedreglade takstolar, isoleringsmaterial och en murstock i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd takkonstruktion med synliga träbjälkar och ångspärr av märket Bison Ångbroms installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad vind med ny takkonstruktion, isoleringsarbeten och en stödvägg nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.