Farsan har gått bort för ett par veckor sedan. Stor gård med anställda. Jag och syskonen driver verksamheten vidare i dödsboets regi.
Får på omvägar veta att bödsbon kan tilldelas organisationsnummer, men hittar inte infon om varför, blanketter eller hur det fungerar.
Jag trodde i min enfald att man körde vidare med farsans personnummer eftersom det identifierar dödsboet tills man är klar med boupptecking och skifte.
Men försäkringskassan avregistrar en avliden som arbetsgivare så fort de får besked om dödsfallet. Underleverantörer kräver i en del fall att man ansöker om nytt kundnummer i dödsboets namn med nytt organisationsnummer. .
Någon som vet reglerna för organisationsnummer för dödsbon? Eller var man hittar hälp/info?
 
Det är skatteverket som utfärdar " nytt personnummer " och det gör dom när dödsbeviset kommer in som utfärdas av läkaren som fastställer döden
Bouppteckning skall utföras tror detta inom en månad därefter så innan dess kan dunog inte skaffa nya konton på en enskild verksamhet.
 
Från en kompis vet jag att det är en hel del trassel att få nytt organisationsnummer och att få alla myndigheter att göra rätt. Bara önska lycka till. Fundera på aktiebolag.

Protte
 
Får börja med att beklaga sorgen.
Är det enskild firma alltså?
Rekommenderar att du tar kontakt med eran redovisningsbyrå (om han anlitat en) och ber om hjälp.
Var i din sitts för 7år sen och vet att det är väldigt mycket att ta hand om, då var det ett Handelsbolag, iom att en av bolagsmännen gick bort så vart bolaget likvideras och mamma starta ett nytt bolag och flytta över allt dit.
AB bli enklare att reda upp.
 
B
Ett dödsbo som inte är skiftat får ett organisationsnummer (istället för personnummer) av skatteverket automatiskt efter ett år, om jag inte minns helt fel. Om det går att få ett organisationsnummer tidigare låter jag vara osagt.

Kolla med leverantörerna vad dom säger. Gärna en person ett steg eller två över en vanlig säljare. Oftast har man rutiner för dödsbon. Har man inte det kanske man kan tänka sig någon temporär raggarlösning för att få det att funka tills vidare.

Och ja, du kommer stöta på fler problem av den här typen. Men oftast är skatteverket och företag resonliga när det gäller dödsbron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.