Grundproblem; har ett gammalt hus som tidigare haft en olje/luftpanna och därför har gigantiska ventilationskanaler genom hela huset.
Om jag nu byter uppvärmningssystem har jag någon nytta av att behålla dessa kanaler?
 
Vad kommer du att välja för ventilationssystem (S, F(X), FT(X))?
 
B
Är kanalerna innanför isoleringen? antar det eftersom de använts för uppvärmning? låt de vara kvar och använd dem för tilluften, är de på "varma" sidan så gör det inte så mycket att de är stora.
 
Vet ej ännu -allt är på planeringsstadiet. Huset ska isoleras och sektioneras
 
Huset är i stort sett oisolerat och kanalerna hänger i taket (upp från källaren) och har egen isolering runt sig
 
Bilder eller ritning bitte!
 
Jonatan79 skrev:
Bilder eller ritning bitte!
Någon ritning har jag tyvärr inte men från pannan som står i källaren går det ut ett fyrkantigt isolerat rör ca 60cm diameter totalt går det ca 20 m i källaren och från det går det upp smalare ca 40 cm rör upp i varje rum. Tänk industrilokal
Sammanlagt är huset på 438 kvm och rören sträcker sig runt hela huset. Med de priser som är på olja idag skulle det kosta en förmögenhet att använda pannan. Enligt instruktionerna till den går det åt ca 7liter i timmen.
 
Vilket nytt uppvärmningssystem samt ventilationssystem ska du investera i ? Du kan förmodligen få användning av hålen och byta ut gamla rör då nya vent-system använder mindre dimensioner. Kom ihåg att anlita erfarna yrkesmän då det rör sig om stora investeringar och stora ytor. Nog måste det finnas byggritningar kvar, maila kommunen och fråga annars.
 
  • Gilla
lelulex
  • Laddar…
Det finns ju även sådana vedpannor i modern version om man är intresserad av att elda ved
 
  • Gilla
lelulex
  • Laddar…
Varför inte fortsätta med luftburen värme? Finns pannan kvar så kanske pelletskonvertering kan vara vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.