Om du behöver ha i rep/spännband, använd alltid två i ca 90 graders vinkel (sett uppifrån)då minskar du risken att trädet faller åt fel håll.
 
Det är inga problem att fälla träd i önskad riktigt med denna repmetod bara man gör det ordentligt. Men som sagt trädets storlek är en faktor så jag vill inte uppmuntra om man är osäker.

- Glöm jordankare utan köp ett längre rep (kraftigt! - typ 15-20 mm) och leta upp en fast punkt, helst ett annat träd (inte stuprör eller grannens farstu).
- Använd ett spel eller spännband (minst ett par ton) för att kunna sätta ordentligt spänn.
- Se till att björken är frisk så att det blir ett stabilt gångjärn (såga inte av gångjärnet som någon ovan uppenbarligen gjorde).
- Såga lite (riktskär etc enligt boken) och spänn efter vid behov.

Det finns säkert synpunkter på vad som är "rätt", men jag har fällt ett antal björkar med en diameter på uppemot 60 cm i önskad riktning, motsatt den naturliga fällriktningen, utan att det någon gång varit nervöst. Men björkarna i den storleken har ju inte lutat såå mycket, men björkar uppemot 40 cm har jag rätat upp ordentligt utan ansträngning.
 
Går ju använda kil också.
 
Största faran med att spänna med rep är om det är trångt med andra träd åt samma håll man spänner. Går då trädet på fel sida om dessa träd gäller att ankaret är stabilt.
 
Kanske bör poängtera att repet inte styr trädet fallriktning annat än +/- 180 grader, det gör fällskäret/gångjärnet. Ett rep förlåter inga stora misstag där.
 
hsd
Hur grova är de unga träden, 15-20 cm tar man enkelt med röjsågen
 
Jag fällde 6st rejäla granar i vintras som lutade mot huset och stog väldigt nära.
Använde en attack, som jag tror det heter, samt vajerspel som fästes högt upp i trädet. Även kilar vid fällningen.
Fungerade perfekt och det var ganska lätt att påverka böjningen på träden men viktigast är ändå hur du gör skären.
Största var nog ca 70cm dia
 
Kaboff skrev:
Låter som du ska ha en sådan hära [länk]
Jäkla smidig makaper :)
En sådan jag kallar för Attack:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.