E
Hej!

Har lite frågor gällande Isolering av mitt relativt nyköpta hus. Huset är från 1940 och är ett 1,5 plans hus med källare. Värmekällan är för tillfället kombipanna med vattenburet system som kör på el samt en lv-pump som stöttar. Detta medför givetvis att man vill göra det man kan för att slippa värmeförluster i form utav dålig Isolering i största möjliga mån.

Detta får mig att fundera på om det är en god idé att slänga in lite extra Isolering i golvet på kattvindarna för att försöka behålla värmen i huset i största möjliga mån. I dagsläget ligger det kutterspån på golvet i kattvinden samt att det är ca 100 cm glasullskivor stående på väggen mellan kattvinden och övervåningen.

Hur går man effektivast vidare för att sänka värmeförlusterna i huset? Var gör isoleringen mest effektiv och vilka dimensioner ska jag använda?

Jag tänkte även spruta in Isolering på vinden i framtiden men det får vänta i dagsläget då vi har ett barn påväg och inte har tid att fixa detta denna vinter.

Handritad skiss av ett hus med markeringar för isolering och värmeförlustområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Små ytor = liten besparing. Ev värt besväret för entrétaket.
 
E
Jonatan79 skrev:
Små ytor = liten besparing. Ev värt besväret för entrétaket.
Ja det handlar om ca 30-35 m2 Isolering. Tänker mig även att komforten blir bättre då det enda som håller kylan ute i trappen till övervåningen är en spånskiva på ca 10 mm samt även dörren (10mm spånskiva även här) till kattvinden som är helt oisolerad.

Du tror alltså inte detta är ekonomiskt försvarbart Jonathan79?
 
Min övervåning ser ungefär ut som din men med sågspån som sjunkit ihop i mellanbjälklaget, vilket gjorde att kall luft från kattvindarna kunde röra sig fritt in under alla golven på övervåningen. Detta åtgårdade jag genom att "täta" facken med isolering mellan kattvind och övervåningen (under kattvinds/innerväggarna så att säga vilket gjorde underverk på värmekomforten för golven på hela övervåningen!
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Svårt att säga från skissen. Men isolering är ju billig så om ni gör jobbet själv så är det ok. Finns bilder/ritning vid trapp?
 
E
Ja det slog mig när jag var inne på vinden att det såg ut som att spånet sjunkit ner under väggen så det i princip kunde blåsa fritt under golvet. Detta ska givetvis tätas.
 
E
Jonatan79 skrev:
Svårt att säga från skissen. Men isolering är ju billig så om ni gör jobbet själv så är det ok. Finns bilder/ritning vid trapp?
Det är väldigt svårt att rita upp men det är byggt som ett oinrett utrymme i höjd med trappen till övervåningen. Halva denna trapp väggen är således helt oisolerad och vetter ut mot yttertak och innertak för badrummet nedanför.

Vad skulle ni rekommendera att man lägger ut för Isolering på entrétaket samt golvet i kattvinden? 120mm isoleringsmatta eller ännu grövre? Har svårt att styra upp det med lösull i dagsläget då vettig lösning för luftspalt saknas.
 
Det viktigaste torde inte vara att isolera golvet på kattvinden utan att fylla upp facket under golvbrädorna så att säga. Så att kall luft inte läcker in från vindsgolvet.

Isolerar du för mycket uppe på kattvinds golvet så finns det en risk att fuktig luft från huset kommer att kondensera ut i den nya isoleringen.
 
I ett äldre hus utan ångspärr (plast) så är hygroskopisk isolering alltid att rekommendera, dvs cellulosa el lin. Finns både som skivor och i lösull. Det är dyrare än glasull, men eftersom det är relativt små ytor och tjocklekar så gör det inte så stor skillnad.

Skattar att ca 30 cm lösull på kattvindarna kan vara lagom, alt 10 cm skiva med vindpapp. 5-10 cm (skiva) vid trappan.
Ovanpå entretaket blir beroende på hur lätt/svårt det är att komma till. För att lägga ut skivor måste man kunna komma till utrymmet.

Jag skulle inte lägga på mer då det alltid finns risk för fuktproblem vid tilläggsisolering. Bättre då att börja lite lagom och sedan utvärdera om det fungerar eller inte. Fungerar det utan problem så kan man lägga på mer senare. Dock tror jag inte att det är värt besväret att lägga jättetjockt då resten av huset, (som ju står för en betydligt större värmeförlust), inte är bättre isolerat.
 
E
Då gör jag ett tryck i veckan och krattar till spånet så det fördelas jämnt samt slänger upp några glasullskivor med papp. 120mm tjocka börjar jag med så får jag utvärdera det under vintern i form utav både kWh förbrukning och inomhusklimat.
 
Gör så, och försök komma ihåg att ge lite feedback på detta om ett år. :rolleyes:
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Feedback? ;)
 
  • Gilla
Stenhuset36 och 2 till
  • Laddar…
M magnetens skrev:
Min övervåning ser ungefär ut som din men med sågspån som sjunkit ihop i mellanbjälklaget, vilket gjorde att kall luft från kattvindarna kunde röra sig fritt in under alla golven på övervåningen. Detta åtgårdade jag genom att "täta" facken med isolering mellan kattvind och övervåningen (under kattvinds/innerväggarna så att säga vilket gjorde underverk på värmekomforten för golven på hela övervåningen!
Hej, detta kan ju vara en synnerligen inaktuell tråd men jag funderar på att göra precis samma sak på våra kattvindar för att minska/bli av med de kalla golven. Även min övervåning ser ungefär ut som på skissen. Vad för typ av isolering använde du? Tätade du enbart utrymmet mellan väggen ”kattvind-innervägg” och golv eller även upp på själva väggen? Jag bor för övrigt i ett stenhus.
 
namnbyte
J Joakim Eskilsson skrev:
Hej, detta kan ju vara en synnerligen inaktuell tråd men jag funderar på att göra precis samma sak på våra kattvindar för att minska/bli av med de kalla golven. Även min övervåning ser ungefär ut som på skissen. Vad för typ av isolering använde du? Tätade du enbart utrymmet mellan väggen ”kattvind-innervägg” och golv eller även upp på själva väggen? Jag bor för övrigt i ett stenhus.
Vi har samma typ av byggnad som på skissen, följande har jag roat mig med efter snöstormen. Eftersom det var droppen som blev för mycket, var så JÄVLA kallt här inne som det drog.

Har glipor längs takstolarna upp mot vinden så luften kan fortfarande cirkulera över innertaket mellan kattvindarna.
Sen mellanbjälklaget har samma typ av glipor under socklarna i rummen och ventileras därmed därigenom, fast numera utan fuktig eller kall uteluft som extra turbo på cirkulationen.

2 dagar senare, smällkallt ute, strax över +4 grader höjd innetemperatur på ovanvåningen mot före drevning (ja, här var SVINKALLT innan...)
 
  • Föråldrat hörn med trägolv, vit vägg, gul skumisolering och tegelpelare. Tecken på slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim Eskilsson
  • Laddar…
E
J Joakim Eskilsson skrev:
Hej, detta kan ju vara en synnerligen inaktuell tråd men jag funderar på att göra precis samma sak på våra kattvindar för att minska/bli av med de kalla golven. Även min övervåning ser ungefär ut som på skissen. Vad för typ av isolering använde du? Tätade du enbart utrymmet mellan väggen ”kattvind-innervägg” och golv eller även upp på själva väggen? Jag bor för övrigt i ett stenhus.
Uppdatering.
Jag lät spruta kattvindarna med träfiberisolering typ 30-40 mm högt. Det tog bort mycket golvdrag. Högbenen isolerade jag på med 95 mm stenull för där var det plast och stenull idag. Jag upplever ganska stor skillnad gällande snö på taket jämfört med tidigare år vilket bör säga en del även om det inte är någon exakt vetenskap. All snö for i princip av direkt tidigare.
 
  • Gilla
nmeden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.