Du kommer nog få lika många positiva svar som negativa upplevelser.
Jag stog inför valet med 1 stavs från Byggmax, men läste många trådar här på BH om olika toner på plankor och att vissa plankor var skeva. Jag läste om de som åkte tillbaka och blev dåligt bemötta på Byggmax. Men även de som var nöjda.
Om du även ser efter fler egenskaper på parketten som slit skikt och tjocklek på plankan så finner du även svar där går du upp i prisklass får du lite tjockare bräda, mer rejäl kärna och tjockare slit skikt. Byggmax förordar att deras parkett slipas 1-2 ggr, går du upp i prisklass kan du slipa 1, max två ggr ytterligare. Om du har i åtanke att köksgolv slipas var 10e år och vardagsrum var 15-20 så har du längre hållbarhet om du går upp i pris.
Sen är ju frågan vem som bor kvar så länge i dagsläget, dessutom verkar ju "alla" riva ut det gamla för att ha sin stil ändå.
Jag fann ett 1 stavs med tjockare slit skikt och inte just det billigaste alternativet med 1 stavs. Ni har ju ett öga för detaljerna redan nu, vill ni har hållbarhet och lite mer så säger jag att ni ska gå upp lite i pris.
Se efter online dock, när jag kollade runt kunde det skilja 80-130 kr/kvm för samma märken.
Men inget ont sagt om de som väljer billigare som är nöjda med sina golv.
 
E
Jag vet bara vad jag tycker om Barlinek överlag. Jag beställde 70kvm av byggmax "bäst i test"-golv via hemsidan. Leveransen gick smidigt, men jag fick skynda mig att bära in de ca 20 paketen på grund av stundande regnskur. Paketen fick sedan ligga och acklimatisera sig till lägenheten i nästan en vecka. Sedan var det dags för golvläggning, jag hann få ut ett och ett halvt paket innan jag upptäckte att skarverna i kortsidorna inte gick ihop som de skulle. Jag plockade upp golvet, la om det, testade från andra paket, försökte med mekanisk övertalan. Men hur jag än bar mig åt fick jag inte till skarverna. Då först började jag leta upp recensioner om golvet och bestämde mig snabbt för att plocka ihop allt golv, hyra en kärra, bära ut alla paket igen, åka till byggmax och reklamera golvet. Det gick allt annat än smärtfritt.

Sen var det bara ringa runt och försöka få tag i 70 kvm nytt golv innan hyrtiden på kärran gick ut.
 
VI har 150m2 av detta golvet i vårt hus. Det har nu legat i 3.5 år och vi är mycket nöjda. Golvet var lätt att lägga, fullt jämförbart med golv från andra tillverkare. Trots att vi köpte en så stor mängd så var det inga plank som var så dåliga att vi reklamerade det, ett tiotal plank hade lite vågig yta, dessa valde vi att lägga under köksstommarna och under garderober i sovrummet. Den leveransen vi fick var i stort sett kvistfri, närmast liknande kvalitet vi hittade hos Kährs kostade tre ggr mer, men då innehöll det trots det mer kvistar än Barlinek.
För övrigt upplever vi golvet som behagligt och relativt tåligt, det ger även (enligt mig) ett mycket mer exklusivt intryck jämfört med 3-stavs parketten som återfinns lite överallt.

Läggning av ljusa trägolvplank i en inomhusmiljö med en person i arbete och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person som arbetar i ett kök med ljus parkettgolv och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut! Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar att lägga? Vi ska lägga ca 65 kvm, vilket är ett litet kök, vardagsrum och två sovrum.
 
G Gabbe1 skrev:
VI har 150m2 av detta golvet i vårt hus. Det har nu legat i 3.5 år och vi är mycket nöjda. Golvet var lätt att lägga, fullt jämförbart med golv från andra tillverkare. Trots att vi köpte en så stor mängd så var det inga plank som var så dåliga att vi reklamerade det, ett tiotal plank hade lite vågig yta, dessa valde vi att lägga under köksstommarna och under garderober i sovrummet. Den leveransen vi fick var i stort sett kvistfri, närmast liknande kvalitet vi hittade hos Kährs kostade tre ggr mer, men då innehöll det trots det mer kvistar än Barlinek.
För övrigt upplever vi golvet som behagligt och relativt tåligt, det ger även (enligt mig) ett mycket mer exklusivt intryck jämfört med 3-stavs parketten som återfinns lite överallt.

[bild]
[bild]
Är ni fortfarande nöjda med golvet?
 
Ja, det ser fortfarande snyggt ut, har inte drabbats av några sprickor, glipor eller andra problem.
 
  • Gilla
Malingus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.