Lyfter tråden!

Tacksam för fler erfarenheter av Götenehus!
 
Vi börjar sakteliga närma oss slutbesiktning och erfarenheter hittills:

* Götenehus "standardpanel" (om man vill ha träfasad) är rena smäcken. Hade INTE valt den om jag börjat om på nytt.
* Bra kommunikation med säljare och projektledare.
* Håller tiden.
* Noga med att upprätthålla utlovad kvalité.
* Se upp med indexuppräkning på entreprenadspriset!!
* Det mesta hänger på vilka hantverkare du/Götenehus anlitar mer än Götenehus själv. Hör er för vilka hantverkare som Götenehus arbetar med lokalt och begär referenser!!!
* Standard inredning/material helt OK till bra priser. På en hel del inredning fick vi bättre priser via Götenehus än vad vi själva kunde pruta ner till hos återförsäljare.
* Å andra sidan fanns det en hel del dyrare oxå...Jämför!
* Var noga med att diskutera "eget arbete" med projektledare och hantverkare tidigt i processen.

Lite generella reflektioner så här på sluttampen. Finns det mer specifika frågor så "shoot".
 
Hoppas att snart bygga ett (delvis omritat) Sparreholm 2 från Götenehus. Väntar just nu på besked om vi får köpa tomten eller ej. :surprised:

Har haft en del kontakter med Götenehus i Stockholm och har bara gott att säga än så länge. Inga problem att flytta väggar (ej bärande förstås), fönster osv. Köket kommer vi att rita om helt. Nu är vi ju bara "prospect" ännu, får se om stilen hålls uppe även om vi blir kunder.

Totalytan på huset blir cirka 190 kvadrat och med tillval, putsad fasad, carport samt bergvärme kommer vi att komma upp i 3 miljoner exklusive tomt (hu vad mycket pengar).
 
>>> * Götenehus "standardpanel" (om man vill ha >>>träfasad) är rena smäcken. Hade INTE valt den om >>>jag börjat om på nytt.

Hej,

Vi planerar att bygga ett Götenehus med träfasad. Kan du förtydliga vad du menar med smäck så vore jag tacksam. Är den dåligt byggd eller består den av för klena plank eller?

 
För klena plank. Tunna som papper.
 
usch :(

Vi funderade först på puts men backade på prislappen. Får väl tänka en gång till. ???

 
Det var precis vad vi gjorde oxå, backade på prislappen för puts. Om jag inte minns fel så har Götenehus andra träalternativ (bl.a. hattlockpanel) som man kan titta på prismässigt. Hur de är vet jag inte med det skadar inte att undersöka.
 
Hur mycket kostar tillägget av puts kontra trä? Vad har ni för hus/prislapp exkl puts?

Götenehus har ju gjort sig kända för sin kvalitet, varför är deras plank sämre än andra husleverantörer?
 
Kommer inte ihåg exakt hur mycket det var i tillägg för puts men jag tror det låg på c:a 50.000.
Vi har (inflyttad i söndags!) ett Sandö (förstorat till 185m[sup]2[/sup]) med träfasad som gick lös på c:a 1900.000 med tillval (exkl. kakel, målning och golv).

När det gäller jämförelse med andra leverantörer så vet jag faktiskt inte hurvida deras fasad är bättre eller sämre men ex. Onsalavillan har tjockare och kraftigare virke i deras träfasad. Götenehus har 12-20mm (standardpanel) medans Onsalavillan har 22-28mm.
 
Prislappen för puts låg på 170.000:- :surprised: Priset gällde för Fagerås. (1-plan på 143 kvm)

Totalpriset för huset färdigt ligger på 1,6 mille.
 
Gracias! Vi har skickat lite underlag till dem så får vi se vad de kan komma med för utkast. Jobbar parallellt med att få en tomt att bygga på....verkar lite segt just nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.