Hej. Nu har jag ett par dagar jagat runt efter möjlighet att tilläggsisolera vårt hus som var färdigbyggt 1951. Hittade till min glädje några papper på hur väggarna är uppbyggda, och då är det faktiskt isolerat med något som jag gissar är glasfiber eller vad man använde på den tiden. Istället misstänker jag därför att det drar kallt inomhus för att det är rätt så otätt i innersta lagret.
Här uppstår nu problemen: Bakom tapeten står det angivet vad jag gissar är tretex och bakom den är det 3 tum spont! Planen är att ta bort tretexen och istället sätta dit osb-skivor och vid behov måla dem. Då lyder min fråga: Kan jag sätta ångspärr bakom osb-skivorna, dvs att detta ligger direkt emot sponten? Jag misstänker ju att det inte är bra, men jag har haft fel tidigare. Följdfråga ändå, om jag INTE kan göra det, finns det något annat sätt att göra det bästa för att huset ska ha det bra?
 
Om det drar kallt är det nog knappast för att det läcker genom väggarna.
Treetex är vindtätt och isolerar bättre än OSB, så varför byta?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex

Det troliga är nog att det läcker in luft i skarven mellan golv och vägg,
eller i golvbjälklaget för att kutterspånisoleringen under golvet har sjunkit ihop,
så kall uteluft kommer i direkt kontakt med golvbrädorna.

Hur ser konstruktionen ut där, golv-vägg-skarven och golvbjälklaget?
 
Jo, tretex verkar vara ett jättebra material, men det har blivit stora glipor i det.. XD Antagligen då huset rört sig genom åren. Är lite inne på att kanske låta det sitta och sätta skivor över istället, vad tror du? Det är även stora glipor under golvlisterna då det troligtvis varit heltäckningsmatta överallt tidigare..
 
På med gips och täta sprickorna mot golv.
 
Börja med att dreva mellan golv och vägg, och ta det från där.
Drar det fortfarande kallt?
Varifrån?
Det är bara att gå runt och känna med hand/fingrar var det drar kallt nu på vintern. Särskilt på den sida där vinden ligger på.
Klassiska ställen är golv/vägg, tak/vägg, samt runt dörrar och fönster. Även eluttag och lamputtag brukar kunna vara kalluftsbovar i äldre hus. Känn också längs alla sprickor/springor i väggarna, men troligtvis är det inga större problem där. Har ni tagit fram det gamla spontade golvet så är det bara att känna i alla springor där också. Är en mkt vanlig källa till drag i gamla hus. Särskilt om det är ngn form av spånisolering el likn som sjunkit ihop lite över åren. Då behöver man få in lite isolering längst ut mot väggarna för att stoppa draget.
 
Jag tror ändå vi kommer att smälla upp nya skivor, fast behålla de gamla. Det är springor och skit som borrhål och någon billig färg de målat med som försvinner när man torkar med en trasa.. (dvs när tex barnen har kletat snor eller banan på väggen) Så oavsett blir det väldigt mycket arbete med att leta springor och täta, speciellt när vi även måste riva ner tapeten och måla/tapetsera om. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.