hej. Jag är en villaägare sedan två år tillbaka och har problem med värmen i huset.

Min teori är att vi har någon slags tvåvägskoppling/passage på elementet i badrummet som på något sätt styr vattnet vidare till andra element.

För om elementet i badrummet är avstängt så kommer inte värmen vidare bort till andra delen av huset? detta gör att det i vintertider även blir rejält varmt i badrummet. man hör liksom att det susar till på elementet i badrummet så fort man kommer upp till nivå 6/7?.

Does it make sense? och i så fall hur löser man det så man kan välja nivå individuellt på samtliga element?

/ ny villaägare med villa byggd på 80-talet med en Nibe fighter 1215 värmepump (om det är är bra att veta) ;).
 
Hej, och välkommen till forumet.
Om du har möjlighet, så lägg gärna upp några bilder på det du beskriver så att vi kan se vilken utrustning ni har.

Finns det möjlighet att slå till el på elementet i badrummet (som det ofta finns på handdukstorkar) sommartid?
 
Det är inte så att du har ett enrörssystem, men ett tvårörskoppel på elementet i badrummet?
 
ok. ska se om jag kan ta en bild kanske på elementet i så fall och se den säger nåt. för i min värld (med mina kunskaper) så ser det inte ut att vara något annorlunda?
 
BrokenArrow, jag har ingen aning faktiskt om hur vårt system är byggt/draget faktiskt. vad innebär det om det är som du säger?
 
Christoffer Steverin skrev:
BrokenArrow, jag har ingen aning faktiskt om hur vårt system är byggt/draget faktiskt. vad innebär det om det är som du säger?
I tvårörssystem, kan man säga att elementen är parallellkopplade, medan de i enrörssystem är seriekopplade. Stänger man då av ett element, stryper man också tillförsel till andra element på samma slinga.
 
AG A skrev:
I tvårörssystem, kan man säga att elementen är parallellkopplade, medan de i enrörssystem är seriekopplade. Stänger man då av ett element, stryper man också tillförsel till andra element på samma slinga.
Så menar du att det mycket väl kan vara så att vi måste ha hög temperatur på elementet i badrummet för att det ska bli varmt i vårt element i sovrummet (längst bort i huset).

Och Hur vet man om man har tvårörssystem eller enrörssystem?
 
Christoffer Steverin skrev:
Så menar du att det mycket väl kan vara så att vi måste ha hög temperatur på elementet i badrummet för att det ska bli varmt i vårt element i sovrummet (längst bort i huset).

Och Hur vet man om man har tvårörssystem eller enrörssystem?
Han menar att det är fel koppel på elementet i badrummet och pga detta måste du ha element på i badrummet för att resten ska få värme
Om rätt koppel monteras så fungerar det som det är tänkt.

Om det nu är så att det är enrörssystem men en tankevurpa och 2rörs koppel monterats. Vilket det låter som på din beskrivning
 
Och med rätt koppel menas vad exakt? Är det vredet där man ställer temperaturen?

Detta är som sagt inte mitt bord men det gissar jag att det framgått ;)
 
Vissa koppel är flexibla och det finns en justerskruv (t.ex. insexskruv) där man kan ställa om mellan 1-rörs och 2-rörs värmesystem. Röd markering betyder 1-rörs och en blå markering 2-rörs om det finns någon färgmarkering.
 
Koppel är allt mellan inkommande rör och själva radiatorn. På nedre klumpen som är dockad mot radiatorn kan det finns en liten insex-skruv (2.5 mm), kanske bakom ett lock. Med denna skruv kan man justera mellan 1-rörs och 2-rörssystem.
Skruva in helt och sedan två varav tillbaka. Kolla och vänta någon dag.
 
Christoffer Steverin skrev:
Och med rätt koppel menas vad exakt? Är det vredet där man ställer temperaturen?

Detta är som sagt inte mitt bord men det gissar jag att det framgått ;)
Ladda upp en bild så tror jag du snabbt får svaret..
 
Josth skrev:
Vissa koppel är flexibla och det finns en justerskruv (t.ex. insexskruv) där man kan ställa om mellan 1-rörs och 2-rörs värmesystem. Röd markering betyder 1-rörs och en blå markering 2-rörs om det finns någon färgmarkering.

Jag ser inga färger och inte heller någon insexskruv. Kan du/ni genom mina bilder förstå var jag bör testa era metoder JOSTH och Thomas?

Vit radiator med termostatventil utan synlig insexskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Element med termostatreglage monterat på vänster sida med bakgrund av marmorgolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Radiator intill ett fönster och mörkt marmorgolv med en router och kablar, söker hjälp med installationsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Justerskruven är på den nedre delen av kopplet som man inte ser här.
Och lämna för all del aldrig en inkopplad hårfön på badrumsgolv!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Justerskruven är på den nedre delen av kopplet som man inte ser här.
Och lämna för all del aldrig en inkopplad hårfön på badrumsgolv!
Haha. Bra noterat Thomas. Så kan det vara på flerbarnsfamiljens golv ;).

Så är skruven vi pratar om under själva elementet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.