ThomasFalun, en elektrikers medellön är ca 147:- i timmen men det har ju inte någon direkt koppling till vad som företaget debiterar.
Ps
Det är ungefär i dom trakterna som medellönen för dom som flesta byggnadsarbetare ligger, om man ser till rikssnittet.
 
AG A skrev:
Det komiska är även att det gnälls för att vi hantverkare tar betalt för att åka och köpa material..."det ska väl för fan hantverkaren ha i bilen" brukare det heta.
Men det som finns i bilen, får tydligen inte tillhöra hantverkaren, med tanke på att det gnälls när han säljer det för sitt pris.
Det som blir knepigt när man som hantverkare försöker kombinera båda delar. Om hantverkaren har en lager i bilen med varor så han slipper åka till grossisten på kundens bekostnad så motiverar det ett högre påslag. Men om hantverkaren ser det som att han driver en butik parallellt med att han säljer sina tjänster och debiterar kunden för alla kostnader kopplat till att fylla på lagret i sin bil blir det konstigt. Då betalar kunden timtiden, milkostnad mm så att hantverkaren kan åka och handla varor till sin butik som han sedan i nästa ögonblick säljer varor från till kunden. I det fallet så kan man, som jag ser det, inte motivera ett särskilt stort påslag då kunden redan betalt alla kostnader kopplat till materialet.

Det handlar om att välja en modell som kunden upplever som begriplig och vara transparent med kostnaderna om man vill slippa gnäll. Vissa hantverkare verkar klara det alldeles utmärkt så det är ingen omöjlighet. Men har man inställningen som kommit fram i några trådar att man som hantverkare måste dölja totalkostnaden via materialpåslag annars så tycker kunderna att det blir för dyrt så får man räkna med gnäll.
 
elmont skrev:
Ja visst är det lustigt att vissa yrken kräver en viss kompetensnivå trots att det är helt onödigt, men just när det gäller elinstallationer är det ju rätt fritt fram. För är man så duktig att man inte gör man inget fel, torde det knappt bli några påföljder. Så mitt råd till er alla som är minst lika "duktiga" som dom behöriga är, gör era installationer själv. För ingen kommer att jaga er. Till dom övriga, som inte förstått så enkelt allt är, så anlita yrkesfolk för 99% är hederliga hårt arbetande personer och fråga innan vad det kommer att kosta så slipper ni bli överaskad.
Jag kan ju lägga till att det är skillnad på kompetens och formella behörigheter. En elektriker behöver givetvis ha yrkeskompetens på samma sätt som en rörmokare. Och den husägare som ger sig på el- och VVS-jobb behöver veta vad man pysslar med eftersom det finns risk för stora skador om man klantar till det.

Jag har för övrigt aldrig sett en elektriker som kör porsche, så elektriker verkar generellt sett inte vara överbetalda.
 
mr_bygg skrev:
Det som blir knepigt när man som hantverkare försöker kombinera båda delar. Om hantverkaren har en lager i bilen med varor så han slipper åka till grossisten på kundens bekostnad så motiverar det ett högre påslag. Men om hantverkaren ser det som att han driver en butik parallellt med att han säljer sina tjänster och debiterar kunden för alla kostnader kopplat till att fylla på lagret i sin bil blir det konstigt. Då betalar kunden timtiden, milkostnad mm så att hantverkaren kan åka och handla varor till sin butik som han sedan i nästa ögonblick säljer varor från till kunden. I det fallet så kan man, som jag ser det, inte motivera ett särskilt stort påslag då kunden redan betalt alla kostnader kopplat till materialet.

Det handlar om att välja en modell som kunden upplever som begriplig och vara transparent med kostnaderna om man vill slippa gnäll. Vissa hantverkare verkar klara det alldeles utmärkt så det är ingen omöjlighet. Men har man inställningen som kommit fram i några trådar att man som hantverkare måste dölja totalkostnaden via materialpåslag annars så tycker kunderna att det blir för dyrt så får man räkna med gnäll.
Vad är det som är så jäkla knepigt???
Tror du exempelvis att du får motor/kaross/inredning etc till tillverkningskostnad när du köper en ny bil?
Eller en restaurang... tror du verkligen inte att de lägger på några kronor på matvarorna???
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
El-branschen repeterar samma visa hela tiden...

timpris plus kostnad för material plus slitage på verktyg plus kostnad för utbildning plus kostnad för kostnad....

Nej det räcker om vi får timpris och verkligt pris för material samt hur lång tid det avtalade jobbet bör ta....

Försöker Volten ta något mer eller oops 500% påslag på material eller 80 timmar på ett vägguttag ja då ska en polisanmälan upprättas för bedrägeri
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
mr_bygg,Du kanske skulle tala om vad du tycker är lämpligt att ha med sig i en servicebil, om jag bara lite snabbt gör ett överslag så skulle bara brytare och vägguttag utgöra ca 600 apparater om man har 5 av varje i bilen.
 
AG A skrev:
Vad är det som är så jäkla knepigt???
Tror du exempelvis att du får motor/kaross/inredning etc till tillverkningskostnad när du köper en ny bil?
Eller en restaurang... tror du verkligen inte att de lägger på några kronor på matvarorna???
Nej och nej. Hela debiteringsmodellen med exempelvis förekomsten av grossistprislistor och omotiverat stora påslag som används av vissa hantverkare för att dölja totalkostnaden är enligt mig jäkligt knepigt.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
För att sammanfatta tråden:
1. Några vill ha statlig prisreglering med straffansvar.
2. Några vill behålla vår marknadsekonomi.
3. Ingen vill bli uppskörtad.
4. Alla utom elfirmorna vill ha transparent prissättning av tjänster och material.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag tycker det hela är rätt enkelt.

Om en stor del av kunderna känner sig uppkörda så har braschen ett kommunikations- och förtroendeproblem.
 
  • Gilla
J-stedt och 6 till
  • Laddar…
elmont skrev:
mr_bygg,Du kanske skulle tala om vad du tycker är lämpligt att ha med sig i en servicebil, om jag bara lite snabbt gör ett överslag så skulle bara brytare och vägguttag utgöra ca 600 apparater om man har 5 av varje i bilen.
Har egentligen inga synpunkter på vad hantverkaren har i sin bil men skulle jag ge ett tips så är det produkter som man har störst omsättning på.

Fortfarande nyfiken på ett svar på min tidigare fråga till dig hur man bäst tar reda på materialkostnaden innan.
 
M
AG A skrev:
Det komiska är även att det gnälls för att vi hantverkare tar betalt för att åka och köpa material..."det ska väl för fan hantverkaren ha i bilen" brukare det heta.
Men det som finns i bilen, får tydligen inte tillhöra hantverkaren, med tanke på att det gnälls när han säljer det för sitt pris.
Ja och hen som "konsultar" för 1850kr/tim med en dator från Elgiganten för 5000kr kan inte i sin vildaste fantasi förstå att elektrikern (eller annan hantverkare för den delen) har verktyg, bil, revisor osv. som ska betalas med "den dyra timpengen".
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
mr_bygg, vill man veta kostnaden innan så frågar man. Är man inte nöjd med svaret får man ev förtydliga frågan för att få ett svar som man förstår. Får man inget svar som man förstår anlitar man någon annan.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
När jag bytte min elcentral eller rättare sagt min elektriker gjorde det så berättade jag exakt vad jag ville ha dvs kapsling säkringar jfb... Och då fick jag ett svar på frågan det kostar xxx kr är det ok? men man måste ju veta vad man beställer jag går ju inte till bilhandlaren och säger jag vill ha en bil utan man måste veta vad är det man vill ha? När man vet det så kommer varken bilförsäljare eller elektriker våra berätta vad det kostar

Edit:sen kan jag tycka att det inte är för mycket begärt att han har nån brytare och uttag i bilen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Lösningen på problemet borde vara att efterfråga timkostnaden om jag som kund köper in materialet, då bör man ju få ut den sanna timkostnaden. Då ligger ju inte längre någon del av timkostnaden dold i själva materialkostnaden.
Vad skulle den sanna timkostnaden bli då mot för den ni ger ut idag med alla påslag?
 
AG A skrev:
Vad är det som är så jäkla knepigt???
Tror du exempelvis att du får motor/kaross/inredning etc till tillverkningskostnad när du köper en ny bil?
Eller en restaurang... tror du verkligen inte att de lägger på några kronor på matvarorna???
Skillnaden mellan en hantverkare och en restaurang är ju att restauratören har fasta priser - plankstek och stor stark 139.-, eller som hos Esperanto, 2500.- för avsmakningsmeny och vinpaket per gäst (sjukt prisvärt) - där förädlingen ingår.

Hantverkaren tar betalt för sin kompetens att förädla några meter vprör, FK och uttag till säker och snyggt monterad el. Men för öka profiten vill hon även leka detaljhandel, när den enda risk han tar är att köpa efter beställning. Då borde man stället ha fasta priser per uttag eller rum, och skippa kopplingen till hur lång tid det tog.

Alternativet är ett race to The bottom, där timkostnaden blir enda konkurrenselementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.