Hej

Skulle behöva era erfarenheter och tips lite lite...

Ska låta en entreprenör göra en stödmur som kommer vara längs en bit på tomtgränsen där marken är sluttande. På andra sidan denna tomtgräns där muren ska vara går en gångbana i kommunens ägo.

Förutom ett bygglov behöver jag veta vart tomtgränsen är så muren kommer på rätt ställe. Problemet är att jag inte hittar järnrören som ska markera tomten. Dessa ska finnas enligt kartan på tomten.
Dem torde vara lätta att hitta tänkte jag eftersom både häckar och sluttningar markerar ganska bra vart gränsen skulle kunna gå. Jag tänkte att de skulle sticka upp och vara synliga. Det har säkert hänt lite på 60 år med marknivåer och annat.

Är det bara ta tjuren i hornen och gräva bort häckar och diverse för att hitta dem?
Kan man prata med kommunen och komma överens om att försöka efterlikna dagens troliga gräns?

Vill helst inte betala dyra slantar till Lantmäteriet, så alla matnyttiga tips är välkomna.
 
metall detektor. hyr/köp/låna.

Jag har varit med om att slå ned dom ordentligt i backen men det gör man kanske bara i undantagsfall?
 
Jag hade det i åtanke. Det kanske vore det bästa!
 
ligger de inte alltför djupt kan även en vanlig kompass duga, metallen i röret får nålen att vrida sig när man är nära.
 
Tack för tipset b8q!
 
Hittade ett 80cm under marknivå med metalldetektor som lånades av kommunen.

Sen hade jag hyfsad koll på vart då det gick mäta från två synliga rör.
 
Tack! Skickade faktiskt till kommunen och frågade om de kunde hjälpa på något sätt.
Jag hittar inget av mina 5 rör.
 
80cm. Det var mycket
 
Är du säker på att det verkligen är rör som markerar tomtgränsen. Det står på situationsplan vad tomtmarkör utgörs av. Det kan även vara sten, eller andra naturliga markörer.
 
Ja precis. Det står i situationsplanen att det är markerat med järnrör.
Fotografi av en situationsplan med markeringar för järnrör och koordinater på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått för dig med tomtgränsen? Fick du någon hjälp av kommunen?
 
Hej! Jag fick hjälp faktiskt, de kom ut med metalldetektor. Av de 3 jag verkligen behövde veta var de var hittade de 2. Det tredje hittade inte ens grävare som hjälpte mig.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ok! Vad bra att kommunen hjälpte till, skall kolla upp det. Har 4 markeringar men hittar inte en. Det är ju ganska många år sedan de sattes dit, typ 1936. Tack för svar! Hälsn anneli
 
Ja fråga om de vill hjälpa till. Det är ju av intresse för dem också Lycka till!
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Ja fråga om de vill hjälpa till. Det är ju av intresse för dem också Lycka till!
Ska jag göra! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.