KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det är rätt viktigt!

Så här ungefär skall det se ut:

[bild]

De två fönstren på varsin sida om det högra hörnet är alltså köksfönster.
Lite mindre höjd, för under dem är ju disk- och arbetsbänkarna.
Är absolut en smaksak :) jag personligen tycker Inte det är så viktigt.. Men jag ska fortsätta spåna vidare på min design och se om jag kan få ihop något.

Det som jag finner svårt med era önskemål är att ni vill ha högra delen av huset dedikerad till kök/v-rummet och då hamnar resten av rummen per automatik i andra änden av huset. Men samtidigt ska de vara separerade och det ska inte vara för mkt korridor.. Det är inte helt lätta krav att möta :) därav min fråga kring köket :)
 
Jarlsgård skrev:
...då hamnar resten av rummen per automatik i andra änden av huset. Men samtidigt ska de vara separerade och det ska inte vara för mkt korridor.. Det är inte helt lätta krav att möta :) därav min fråga kring köket :)
Det går att fixa det också. Med dusch/toalettrum mellan och någon liten klädkammare så kan man få tillräcklig avskildhet.
Om man sedan också kommer överens om att inte köra dunka-dunka-musik på hög volym i sovrummen så :p

Hur många sovrum och hur många personer i familjen planerar ni för?

Kanske jag skulle lägga upp vår planlösning, som är anpassad för en liten familj :)
 
Jag instämmer helt i vad
byggarätt
skriver om vikten av att arbeta med proffs, t.ex. arkitekter. Även om man planerar att köpa ett typhus är det en fördel att rådfråga en arkitekt om husval, planlösning och placering på tomten. Det är inte en onödig kostnad utan en klok investering i framtiden. Det hindrar inte att jag tycker att Fudge_82:s arbete med sin planlösning är en bra förberedelse för sitt kommande bygge.
 
KnockOnWood skrev:
Det går att fixa det också. Med dusch/toalettrum mellan och någon liten klädkammare så kan man få tillräcklig avskildhet.
Om man sedan också kommer överens om att inte köra dunka-dunka-musik på hög volym i sovrummen så :p

Hur många sovrum och hur många personer i familjen planerar ni för?

Kanske jag skulle lägga upp vår planlösning, som är anpassad för en liten familj :)
För tillfället är vi bara 3 med 3 sovrum :) så som det är nu planeras det ej för husbygge, men det kommer :)

Och jag håller även jag med om arkitekt, men det är ett visst nöje i att planera och ha sig :D och det är ju alltid bra att ha något sorts underlag även om en arkitekt kanske kommer föreslå en hel del förändringar :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så här ser det alltså ut hos oss.
Du kanske tycker att det är ostört mellan två av sovrummen, men det borde vara lätt att ordna i så fall.
Och varken arkitekten eller jag tycker att "korridoren" är så lång.
Tvärt om får där plats ett par bokhyllor, tack vare att den är så bred
Du är välkommen att "plagiera".
Skulle önska att alla bodde lika bra.
Varken arkitekten eller jag har något att invända mot det :)

Ritning över en våningsplanslayout med bred korridor, rum och möblering, indikerande plats för bokhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Så här ser det alltså ut hos oss.
Du kanske tycker att det är ostört mellan två av sovrummen, men det borde vara lätt att ordna i så fall.
Och varken arkitekten eller jag tycker att "korridoren" är så lång.
Tvärt om får där plats ett par bokhyllor, tack vare att den är så bred
Du är välkommen att "plagiera".
Skulle önska att alla bodde lika bra.
Varken arkitekten eller jag har något att invända mot det :)

[bild]
Bilden fungerar inte :(

Har en ritning i huvudet nu som jag bara ska få ner på papper sen åt er! :)
 
KOW bilden funkar inte..

//AA
 
saiter skrev:
KOW bilden funkar inte..

//AA
Märkligt!

Nytt försök, png i stället för jpg:

Ritning i svartvitt som visar en planlösning för ett hus med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Märkligt!

Nytt försök, png i stället för jpg:

[bild]
Ser nästan exakt ut som mina svärföräldrars hus bortsett från att de har en vinkel ut bakom stora sov/vrum med 2 sovrum till samt allrum. Och sovrummet mot v-rummet inte finns :)

Det är absolut en bra planlösning! Men det kan inte vara så stort ytmässigt?

Till ts, ska försöka sätta mig ner ikväll och rita! :)
 
Jarlsgård skrev:
...
Det är absolut en bra planlösning! Men det kan inte vara så stort ytmässigt? ...
Ja, vi är jättenöjda.
Det är 108 m2 boyta, och känns lite väl stort för två gamla personer med utflugna barn.
Var sitt sovrum + ett gästrum.
Men man kan väl knappast bygga mindre, om man någon gång skulle sälja :confused:
Sedan finns ett stort gästrum på vinden också.
 
Äntligen lite tid över att fundera på ritningen, många bra kommentarer!

justusandersson: Tackar för tipsen och kommentarerna, jag ska redigera så fort jag hinner. Annars bra tips om att använda glas i dörrarna, t.ex frostat glas. Så får man ju in massor av ljus i korridoren.

byggarätt: Du har nog en hel del bra tänk i det du skriver. Man kan lätt bli blind av sina egna visioner. Vi ska ta dina tips i beaktande och tänka igenom allt grundligt före vi tar några större beslut.

KnockOnWood: Jag gillar tanken på en innergård, det är väldigt trevligt, men vi vill gärna ha en sorts "baksida" där vi får vara ifred från bilar och vägar. Det blir liksom ett lungn plats på nåt vis.

Ni har annars hittat en bra planlösning! I vårat fall skulle man kunna tänka sig att byta ut ER grovingång mot ett bibliotek/kontor, men det betyder att vi skulle behöva förlänga huset lite grann för att få plats med grovingången. Då får vi en lite längre korridor istället.


Jarlsgård skrev:
Det som jag finner svårt med era önskemål är att ni vill ha högra delen av huset dedikerad till kök/v-rummet och då hamnar resten av rummen per automatik i andra änden av huset. Men samtidigt ska de vara separerade och det ska inte vara för mkt korridor.. Det är inte helt lätta krav att möta :) därav min fråga kring köket :)
Det som kanske skulle vara möjligt skulle vara att flytta köket till andra hörnet, alltså det hörn som finns mot vägen. Då skulle man kanske ha mer möjlighet med att få in morgonsolen i köket.. Annars gillar vi nog tanken på att ha koll på infarten/vägen från köket.

Angående sovrummen så tänker vi nog kanske att "avskilt" kan betyda en garderob emellan eller något. Behöver kanske inte vara i motsatta änden av huset.
Jag har funderat mycket på korridoren. Det är nog mycket svårt att komma ifrån den.
 
Så!

Eftersom jag inte är tillräckligt insatt i allt vad sketchup och det heter och onlineprogrammet jag brukar använda inte funka just nu så fick jag så snällt rita för hand!

Handritad skiss av husets planlösning med mått och rumsmarkeringar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär har jag tänkt ut i mitt huvud, sen om ni gillar det är en annan femma :D

Då jag inte varit jättenoga med måtten utan kört lite efter rutorna så kan man alltid mixtra lite själva. Om man räknar på yttermåtten på huset som jag angett så blir ytan ca 165m² så det är i närheten av den ytan ni är ute efter i alla fall :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jarlsgård, trevligt att du tog dig tid att rita! Det ser ju riktigt proffsigt ut! :)

Det som är trevligt är nog hur ljuset kommer att komma in i köket och vardagsrummet. Bra idé med köksbänks fönstret, förutom ljuset så är det lätt att kolla när någon står på trappan/kommer på gården. Spisen som delar kök och vardagsrum, tummen upp! Kan ju vara en sån som har lucka åt båda hållen.

Det kan bli lite mörkt i korridoren.. men du har iallafall lyckats få in alla rum som vi tänkt vi behöver!
Tack för dina idéer!
 
Jarlsgård skrev:
Så!

Eftersom jag inte är tillräckligt insatt i allt vad sketchup och det heter och onlineprogrammet jag brukar använda inte funka just nu så fick jag så snällt rita för hand!

[bild]

Sådär har jag tänkt ut i mitt huvud, sen om ni gillar det är en annan femma :D
...
Det ser ju jättebra ut!

Om man sedan skall tillfredsställa dem, som är rädda om sitt privatliv och att man inte skall störa varandra genom sovrumsväggarna,
så byter du väl ganska lätt placeringen på sov och bad på nederdelen, och kanske kontor och sov på överdelen.
 
Ja att byta plats på badrum och nedre sovrummen har jag funderat på med. Ritade ner mina idéer mest, sedan kan man alltid kasta om ser lite :) övre sovrummet och kontoret har bytt plats med varandra när allt kom ner på pappret, i huvudet låg de tvärt om :wow:

Gällande mörk korridor så ja, den kan bli lite mörk! Det är så fantasin får börja leka! Dels har du ju ljusinsläpp från kök/vrum som ändå gör ganska mycket för korridoren. Men i andra änden är ju wc, dock om man sätter in ett fönster där och har en dörr med ett frostat fönster så får man in lite ljus, samma hade man kunnat göra på badrummet. Man hade kunnat ha ett takfönster vid entrén, ljustunnlar i själva korridoren.... Ja möjligheterna är oändliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.