A
Hej håller på och bygger om badrummet, haft två rörisar som ena säger kopparrör är jobbigare att installera men bättre. Den andra säger plast. Har nydragna rör till köket och det är i plast som ligger i ett annat ihåligt rör kan man säga. Vad säger ni? Lutar mig mer mot plast i ett sånt rör.

Sen undrar jag, vad tror ni om att dra ledningarna i innertak istället för gjutas under golv? Blir väl mycket enklare att arbeta med i framtiden om det skulle vara nått?
 
Det enda funktionella perspektivet jag har märkt av är att plaströr till skillnad mot kopparrör tål att det fryser. Det är i högsta grad intressant i ett fritidshus, men knappast i en villa. När rören syns finns det en estetisk aspekt av det till kopparns fördel.
 
Plast i slang = PEX i skyddshölje (rör-i-rör). Fördelen är att dom är flexibla och kan göras så långa som det behövs. Det innebär att du aldrig behöver skarva någonting/någonstans.

Ska du ha kopparrör får du inte göra en dold skarv vilket är väldigt problematiskt. Kör du utanpåliggande rör så är kopparrör att föredra samt att det då får skarvas fritt.

Att gjuta in i golv lät onödigt om ni kan dra det i väggen. Man får ändå inte ha uppgångar i golvet.
 
A
Rören skall ligga i väggen innanpå, har ett kallt och varmt rör som skarvas från kopparröret i pann rummet våningen under upp under golvet på västra sidan om badrummet. Dessa skall sedan dras till Östra sidan antingen under golv (genom sand under betong) eller genom tak sedan in i väggen till en inspektions lucka där alla kopplingar finns då dessa skall försörja dusch badkar toalett samt handfat.

Så ingen estetik i detta utan prioriterar funktionaliteten. Blir det inte kondens ikopparrör? @chriss tack för benämningen.
Rivning av golv i badrum med exponerade kopparrör och avloppsrör som förberedelse för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se på bilden vart det kommer att dras under golv.
 
Om du vill ha en inspektionslucka med alla kopplingar i så är plaströr enklare. Med skyddsrör kallas detta RiR, rör-i-rör. Själva rören är billiga med allt tillbehör rätt dyrt.
Kondens kan det bli utanpå Cu-rör om det föder mycket kallt vatten igenom och röret ligger i uppvärmt rum. För att undvika det använder man Prisol som är mjukt Cu-rör med en vit plastbeläggning. Detta rör går även lätt att böja.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
O
Pex kanske är lättare att dra, men svårare att få snyggt. Men så länge de inte syns så varför inte! Men jag skulle inte vilja att de syntes oavsett placering. Då får man gå över till koppar direkt. I mitt hus är det några klåpare som dragit om vattnet och var väldigt förtjusta i PEX och det syns i pannrummet, för där har de låtit rören gå fritt... och det är väldigt fritt... De har inte ens försökt klamra...:)
Även om jag är kopparfanatiker så har jag ändå lite pex dragningar... Min ursäkt för den ena är att det är väldigt svårt att dra koppar i ett befintligt rör :D
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
På tal om estetik: Jag ska dra lite Cu-rör i källare som jag kom över efter en pannrivning. Jag funderar nu starkt på om jag ska blankslipa dom (som jag har gjort tidigare) eller om det är snyggare med den patinan som finns. Visst är man lite vrickad som husägare?
 
A
Okej så plast samt prisol är att föredra :) kanon då är jag inte på rätt spår tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.