Håller med Ninja att du inte behöver vara orolig. En seriös lagning/riktning är ingen fara. Problemen är de som köper för att tjäna på krockade objekt o därför söker billigaste lagningssätt för att snabbt sälja vidare.

De 4 stora försäkringsbolagen har gjort ett inofficiellt test gällande vridstyvhet och riktning. Resultatet var att toleranserna var lägre efter lagning i en modern riktbänk än de varit vid nytillverkning, däremot var vridstyvheten något påverkad men långt inom toleranserna.
 
tharnstrom77 skrev:
Hej på er!

Jag behöver få lite input från er här på forumet.

För ett par veckorsedan blev vi påkörda/påbackade av en annan bil. Bilen backade in på förarsidan mellan framskärm och framdörr, precis där gånjärnen håller dörren. Den som backade på oss tog på sig allt så det är inget problem och bilen är på verkstad.

Bilen är 9 månader gamal och har gått 1000 mil, så det känns lite skit!

När jag pratade med versktaden sa det att A stolpen blivit intryckt (jag tror det hette så) och att de har rätat upp denna. De ska byta dörren och framskärmen.

Men det jag undrar är hur mycket kan detta påverkar säkerheten i vår bil?

Det är kanske en svår fråga att svara på men jag kanske kan få lite input från er om jag ska behålla bilen eller byta in den.

Tacksam för era tankar!
Hej!
Det sitter ingen deformationszon i A-stolpen, utan det är ren hålf. som gäller där. Bara det blir korrekt reparerat med ev. penetrantprovning alt ultraljudsprovning efter reparationen.
Material som plastiserat ska bytas ut, ev. svets är godkänt om provning ovan utförs.
Mvh custard fd. Utvecklare krocksäkerhetslösningar automotive
 
Suhagg skrev:
En krockad bil är allltid en krockad bil.
En omlackad bil är alltid en omlackad bil.
Vår nya bil fick in på omlackering efter 10 körda mil, TVÅ gånger... första gången borrade de ett stort märke i B-stolpen när de skulle byta en list, andra gången för att de hade repat lacken på insidan av förardörren medans de höll på med föregående reparation. Ser ut som nytt nu efter omlackering, men håller med om att det är surt. Tror inte det påverkar andrahandsvärdet för 5 ören, värdeminskningen äter lätt upp det. Sen är det ju bara jag som vet att dörren är omlackad :) Hade jag trott att det hade påverkat värdet negativt hade verkstaden fått kompensera duktigt.

Dock blev jag RIKTIGT lack på verkstaden som inte automatiskt tog på sig ansvaret, utan började med att skylla på mig, att bältet hade fastnat mellan dörr och B-stolpe och orsakat rispan i både plast och lack. Hoho säger jag, testade faktiskt detta innan jag lämnade in bilen och det var fysiskt omöjligt att få bältet att fastna i detta läge, och det finns inga vassa kanter på bältet som kan orsaka dessa skador heller... att de bara orkar? Varför inte bara ta på sig det hela och fixa bilen utan tjafs. Detta var en väletablerad volvoverkstad.

Sen detta med färger, lyckades faktiskt krocka vår gamla bil, som var just silverfärgad. Och efter omlackering av mer än halva bilens plåtyta, såg vi ingen nämnvärd skillnad på nya och gamla områden. Men det är viktigt att de lackar hela plåtytor och inte gör skarvar, men det tror jag inte någon seriös plåtverkstad gör. Även om det hade varit en liten repa på dörren, hade jag krävt omlackering av hela dörren. Blir skit annars, testade detta på en gammal skruttbil... omöjligt att få snyggt om det inte är en naturlig brytning, typ plåtkant etc.

/S
 
S
NinjaSatan skrev:
Det stämmer bra att toleranserna på de flesta saker är snävare vid lagning än nytillverkning. Det syns extra bra på arbetsfordon..

Och rostskyddet är i regel bättre efter en lagning än innan i balkarna då det är nytt tunnflytande isprutat, det är galvningen som man aldrig får till riktigt lika bra igen. T ex stenskott rostar lättare..

Och att dra ut en stolpe igen ur hållfasthetssynpunkt är inga problem alls, vissa saker får inte riktas (de flesta torpeder t ex) men annars är formen gjord så att den är riktigt stabil även efter en riktning. Titta på en A stolpe och du ser att den är böjd åt många håll.

Att en bil är krockad är inga konstigheter vid försäljning så länge reparationen inte utförts av "Nisse på hörnet", man ser direkt om den är rätt gjord som tidigare sa på hur springorna stämmer. Det är när bilar är så hårt smällda så rambalkar mm har börjat flytta på sig som man får börja dra öronen åt sig, även om det självklart också går att rikta upp.
Fast det sista du skrev stämmer ju inte alls. Jag skulle ALDRIG köpa en bil som varit krockad. Just PGA. rostskyddet. Du bagatelliserar skadorna på rostskyddet medans jag vet med erfarenhet (2 krockade bilar i släkten, blivit lagade på proffsverkstäder och båda 2 har fått rostskador mitt på dörrarna (där de var krockade) efter bara några år.

För mig är en krockad KRAFTIGT reducerad i värde, och jag vet att många tänker precis som jag.
 
j.f.s
Hej trådlyft? :)
 
Hej

Du behöver ej vara orolig, kolla bara att allt ser bra ut när du hämtar ut den, nyansskillnader finns ej idag, Idag lackar ingen bil efter färgkoder, utan ytan skjuts för att få exakt rätt nyans.

"Krockade" bilar har inte lägre pris! Eller vem vet detta? Snudd på varannan bil är lagad/lackad nångång/nånstans...
 
J
Så för att sammanfatta så ska vi lugna ts i en tråd skapad pga en påbackad bil för tre år sedan. SueCia påpekar också att personliga erfarenheten denne har om om lackering (två fall), överträffar andras sakkunskap. Så, nu tror jag vi kan ta helg igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.