Hej alla!

Har nyss fått min kära elräkning, och jag tänkte passa på att jämföra den med era elräkningar :). Och detta gäller alltså för 1 månad.

Förbrukning: 1280 kWh
Hus; Stenhus/lättbetong
Yta: 165 kvm ca, 1 bostadshus
Uppvärmning: Jordvärme, golvvärme nedervåning, radiatorer ovanvåning


Förbrukning:
Hus:
Yta:
Uppvärmning:

Tänkte att jag skriver upp de 4 kategorierna så det blir enklare för er att kopiera. Säg till ifall jag har missat någon annan kategori som kan vara väsentlig!

/MS
 
Vilken månad gäller det? November?
 
A
Förbrukning: 1500kWh
Hus: trähus med torparhrund (snickarbod på platta)
Yta: 56kvm plus snickarbod på 17kvm (samt ibland uppvärmning av garage med byggfläkt)
Uppvörmning: Elradiatorer
Var i Sverige: Södra Lappland

Då är det minst 2h med motor och kupevärmare per dag också (550w + 1200w) På sommaren utan uppvärmning, men med varmvattenberedare brukar jag ligga på 500kWh/månad. Och November i år var ovanligt kall.
 
November, Uddevalla:

Köpt el 650 kwh
Såld el 20kwh
Solceller produktion 40 kwh


Timmerhus 1900 talet, nya fönster
140m2 uppvärmd yta
Jordvärme 500m +vattenburen golvärme (samt några gamla radiatorer på samma krets, lågtemp)
Myseldat i vedkamin, en famn ved kanske var 3e dag.
 
900kwh, 156m2, luft/vatten uppvärmning.
 
Redigerat:
Under november förbrukade jag 747 kWh. Det fördelar sig enligt följande:

Direktel: 109 kWh
Luftvärmepump: 401 kWh
Varmvatten och vattenpump: 110 kWh
Hushållsel: 127 kWh

Huset är ett tilläggsisolerat fritidshus från 1969 på 64 m².
 
Den senaste månadsperioden 18/11-17/12:

Uppvärmning 751 kWh
Varmvatten 63 kWh
Hushållsel 665 kWh

Totalt 1479 kWh

Souteräng 2x115 m2, VP vatten/vatten, Södertälje
 
Redigerat:
@Avemo: Hur gör du för att komma ner i så lite hushållsel? Vedspis, Bykkar, Handdisk...? :)

Pen

Edit: Jag ser nu att jag har använt ungefär 100 kWh (inräknat i hushållsel) till värmeslingorna i min alltför branta garageuppfart. Men det är ändå stor skillnad mellan oss.
 
Redigerat:
Pen skrev:
@Avemo: Hur gör du för att komma ner i så lite hushållsel? Eller vad gör jag för fel?
Jag vet inte vad du gör, så jag vet inte ens om du gör något fel. Det är upp till dig att avgöra. Hur gör du för att komma upp i så mycket hushållsel?

Jag har inte så många apparater som står på för jämnan. Kylskåpet kanske drar 30 kWh per månad. Säg 100 W belysning 8 timmar per dag blir 24 kWh på en månad. Kan en laptop dra 50 W i snitt? Det blir i så fall 12 kWh på en månad om man kör den 8 timmar per dag. Jag har vaga begrepp om hur mycket spisen förbrukar, men jag gillar att laga mat. ADSL-modem och trådlöst nätverk kanske 10W. Det blir 7 kWh på en månad. Digitalpiano, mobilladdare och stereo tror jag är försumbart.
 
Avemo skrev:
Hur gör du för att komma upp i så mycket hushållsel?
Jag har en 24/7 server på ca 125W i vila. Det ger ju ett signifikant bidrag. Kanske dags att hyra datakraft i molnet.

Under perioden har det ju varit en hel del julbak mm som säkert bidrar. Har även haft en värmefläkt på i garaget vid några tillfällen för att skynda på torkning av målarfärg.

En kyl och två frysar. Den ena behövs egentligen bara sporadiskt och borde kunna stängas ner.

Men sedan räknade jag alldeles nyligen att jag har 36 prylar, de flesta i standby. De drar inte så mycket var men mängden är ansenlig. Här kanske man kan skärpa sig.

Under natten ligger jag på ca 500W.
 
Redigerat:
Förbrukning: 2438 kWh
Hus; Betong/lättbetong
Yta: 240 kvm ca, 1 bostadshus
Uppvärmning: Bergvärme. golvvärme hela huset (enorma fönsterpartier och 7 dubbla altandörrar + stora skjutpartier)
Personer: 4
 
Diagram som visar månatliga temperaturer med blå stolpar och energiförbrukning med orange linje, juli 2016 markerat.

Det var en hyfsad sommar enligt Ellevio... med tanke på vad de klämmer ut av oss i nätavgift så borde de väl kanske kunna erbjuda aningen bättre statistik... :surprised:
 
1625 kWh i ett trähus från 1980 och ca 220 m2 uppvärmt till 21 grader med bergvärme och FTX i centrala Jämtland
 
P
Förbrukning: 595 kwh
Hus: Trähus på platta 2014
Yta: 100 m2
Uppvärmning: Fjärrvärme/golvvärme

Då har jag även ett spabad och en server som står på dygnet runt. 😁
 
Månad: November
Förbrukning: 1011 kWh (Uppvärmning + hushållsel)
Hus; Trähus
Yta: 178 kvm
Uppvärmning: Bergvärme, golvvärme nedervåning, radiatorer ovanvåning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.