Hej
Vi har fått kompressorn på vår Nibe Fighter 410p utbytt. Den höll bara sju år. Nu undrar jag om det normalt så att kompressorn ska gå hela tiden. Huset 135 kvadrat två våningar. Golvvärme i hallen i övrigt varmvatten och luftvärme.
rumsgivare inställd på 21 grader ( som vi också har).
Yttertemperatur från minus 2 till plus 4 grader.
 
Det är nog normalt att kompressorn startar på hösten och stoppar till våren en 410 har en rätt klen kompressor så den går i stort sett hela tiden delvis med hjälp av elpatron.
 
Martin_B
Att den går hela tiden borde vara bättre än att den startar och stoppar hela tiden, då start och stopp sliter mest.
Men om den är klen och det är kallt så ja, då går den säkert hela tiden.
Det bör du även se på ifall den toppar med elpatron konstant. Gör den det så går ju kompressorn på knäna för jämnan liksom.
Bästa vore att skaffa en starkare så du har lite overhead, så slipper du toppa upp med elpatron stora delar av vintern.

En inverter är ju att rekommendera då den anpassar varven istället för massa onödiga start och stopp (ja, den startar och stoppar den med, men långt ifrån lika mycket som en on/off).
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Även drift timmarna lär slita men helt klart ska man inte ha onödiga start stop men dom behövs normalt för att reglera värmen. Flvp har inte hur mycket som helst att hämta energin ur därför är dom ganska svaga även om det numera finns lite kraftigare modeller.
 
Martin_B
smurfen72 skrev:
Även drift timmarna lär slita men helt klart ska man inte ha onödiga start stop men dom behövs normalt för att reglera värmen. Flvp har inte hur mycket som helst att hämta energin ur därför är dom ganska svaga även om det numera finns lite kraftigare modeller.
Oj, det var vist en FLVP... tänkte BVP, så jag tänkte fel.
Då kanske det inte finns så mycket inverters att välja mellan :)
 
Jo nibe 750 och 730 samt comfortzone och även ivt har inverters som är flvp och lämnar nog runt 4 kw så visst finns det.
 
Martin_B
jahapp, där ser man.
Inverter är ju det självklara valet när man ändå installerar nytt, tycker jag iaf :)
 
Mikael_L
Ja det ideala är ju egentligen att kompressorn går precis hela tiden under kalla årstiden.
Det är ju kompressordriften som sparar pengar, inget man vill minska på.

Visst sliter gångtiden på kompressorn, men när den står still är den inte till den minsta nytta utan bränner bara kapital genom kapitalbindning och värdeminsking, så den ska helst vara igång så mycket som möjligt.
 
Martin_B
Ja det var ju ett klokt sätt att se det på. Låter vettigt!
Sedan anser jag att kompressorn dessutom skall vara dimensionerad så att elpatronen slipper gå igång.

Sedan sägs det väl vara så att det är slöseri med pengar att ha överdimensionerat, för det betalar inte det extra som det kostar att toppa med elpatron, eller något sådant där?

Jag byggde ordentligt överdimensionerat och elpatronen går aldrig någonsin igång. Nu är det en inverter visserligen men den spinner långt ifrån hela tiden på fullt ös ens de kallaste dagar.
Samtidigt har jag precis hur låga värmeförbrukningskostnader som helst sett till hur dåligt isolerat huset är (inget att räkna princip).
Så det känns som att det ändå är ett vinnande koncept att överdimensionera. Samtidigt kan jag ju bygga ut riktigt ordentligt utan att behöva oroa mig för värmekällan, vilket ju är ett stort plus tycker jag.

Jag byggde själv kan jag ju tillägga, så ifall jag hade lejt bort det så kanske det inte hade lönat sig att överdimensionera på samma sätt.
 
Jag föredrar när kompressorn står still för då drar den mindre el. Hur många gångtimmar resp starter en kompressor får beror normalt på dimensionering samt vattenvolym.
 
Mikael_L
smurfen72 skrev:
Jag föredrar när kompressorn står still för då drar den mindre el. Hur många gångtimmar resp starter en kompressor får beror normalt på dimensionering samt vattenvolym.
Du har ett väldigt lätt val, kasta ut värmepumpen, alt installera ingen, helt enkelt.

Då drar det absolut minimalt med el, precis som du vill. :D
 
  • Gilla
Klenki89
  • Laddar…
Men då blir jag tvingen elda och av 2 onda väljer jag elen till kompressorn.
 
Mikael_L
Ja jag tänkte på just det när jag skrev, att för en vedeldare kan ju den bästa affären vara att slippa precis alla andra energitillskott.

Och återigen, gillar du inte strömmen kompressorn tar så kan du skippa värmepumpen helt. Men har du tillskottsbehov ibland så torde komprossor-kWh vara att föredra före värmepatron-kWh ... ;)


ähhh, jag tror vi förstår varandra ... ;)
 
  • Gilla
MonaW
  • Laddar…
Ja elpatron behöver jag inte har i stort sett 100 % effekttäckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.