Blev så besviken på ett stycke hyvlad ek jag köpt på ByggOle. Jag visste att jag behövde jobba med att få det plant och rät vilket jag också gjort i planhyveln.
Allt frid och fröjd och när jag kommer ut till garaget 3 dagar senare har bitarna jag precis hyvlat bågat sig igen.

Det är visserligen inte ett optimalt stycke om man ser på fiberriktningen på kortändorna (inte cuarter sawn eller vad det heter på engelska.) Men jag trodde för alla hyvlar i världen inte att bitarna skulle båga sig på så kort tid, innan jag hunnit foga ihop lådan. :confused::(

Några frågor:

Är "finvirke" man köper på bygghandlarna tillräckligt snickeritorrt?
Kan man komma runt det genom att göra ett bättre urval då man väljer stycke?
Något annat jag kan göra för att minska dramatiska rörelser i stycken jag jobbar med?

För information är garaget isolerat men det är ganska kallt där inne. Däremot har jag luftavfuktare.
 
Hur la du bitarna efter hyvlingen? Kunde luften komma åt alla sidor? Tog du lika mycket från båda sidor.när du hyvlade?
Det är lätt att trä slår sig om fukten ändrar sig olika på sidorna. Torkningen kan skapa spänningar som ger rörelse efter hyvlingen oavsett fukthalt. Bra torkat virke är stabilare men inte stabilt.
/B
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag gissar att "vrångt" virke kan hålla spänningar som "släpps lös" när man har tagit av material från virket. Men de mer erfarna här på forumet vet säkert bättre, Har du riktat bitarna innan hyvling?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag har aldrig besökt en bygghandel som hanterar snickerivirke på ett vettigt sett. Undvik att handla där.

Det är noga att virket är torrt innan du börjar.

Luftavfuktare är bra.

Precis som Bengt skriver är det viktigt att bitarna kan torka "jämnt". Det är även viktigt om man har limmat ihop flera skivor med varandra, tex när man gör en skåplucka. Då tillför väldigt mycket fukt via limmet som skall bort, helst jämnt åt alla håll. Är virket ordentligt torrt och acklimatiserat från början är detta dock (vid hyvlingar alltså, inte limning) sällan ett problem - det finns inte mer fukt att torka ut.

Precis som Katten skriver så kan trä innehålla spänningar som släpper och försvinner, men enligt min erfarenhet går det mycket fortare än över natten i de fallen.

Sen är det helt enkelt så att vissa bitar har så otroligt konstiga spänningar i sig att det aldrig går att få dem bra, de kan man elda med.

I ditt fall gissar jag dock lite på att det har med fukthalten att göra. Speciellt om bara ytan var torr och du hyvlade mycket från en sida och lite från en annan.
 
bengtn skrev:
Hur la du bitarna efter hyvlingen? Kunde luften komma åt alla sidor? Tog du lika mycket från båda sidor.när du hyvlade?
Det är lätt att trä slår sig om fukten ändrar sig olika på sidorna. Torkningen kan skapa spänningar som ger rörelse efter hyvlingen oavsett fukthalt. Bra torkat virke är stabilare men inte stabilt.
/B
Bra frågor!

Jag la bitarna ned faktiskt och mot en MDF så det var helt plant så att ingen luft kom åt undersidan.

Jag hyvlade mer från ena sidan.

Vad ska jag göra nu? Ska jag ställa dem upp och hoppas på att de torkar jämnt?
Ska jag hyvla en omgång till och hoppas att det håller sig?

Ska jag börja om från början?
Jag ska göra en liten Box och materialet börjar bli lite tunnt, runt 12mm.
 
Skall du ha ett material som aldrig kröker sig efter hyvling så rekommenderar jag järn.... och för att hyvla det krävs en hyvel av den här typen
https://www.youtube.com/watch?v=ez2xebWiN5o
;)

Man kan alltid ha otur och få tjurigt virke som kröker sig efter klyvning och hyvling. Det kan i värsta fall handla om tre centimeters krok på en meterlång bit efter bara något dygn. Då man har hållit på tillräckligt länge lär man sig småningom att känna igen tjurvirke för det mesta men någon bit slinker alltid igenom hur noga man än granskar det. Därför brukar jag klyva upp fönsterbågämnen ett par dagar innan de skall hyvlas. Då är det enkelt att kassera de tjuriga bitarna innan jag börjar hyvla.

Trä slutar aldrig helt att leva med fuktvariationer. Virke som har fått lufttorka utomhus i ett eller två års tid före den sista nedtorkningen till möbeltorrt lever betydligt mindre än köpt snickarvirke som har maskintorkats på kort tid. Ju längre tid man lufttorkar det destu mindre lever det men ännu efter 200 års lufttorkning lever virket en smula.

Ditt köpta "torkade" snickarvirke kan ha tagit år sig fukt i lagret hos leverantören eller under något skede i transporten. Det kan också hända att din verkastad är fuktigare än nytorkat virke så att det i själva verket tog åt sig fukt.

bengtn beskriver en väldigt vanlig händelse. Om man lägger en nyhyvlad bit plant på ett bord och lämnar den över natten är den sannolikt både koppad och krokig efter tre dygn. Det räcker med en minimal skillnad i fukthalt mellan brädan och luften för att den skall torka eller ta upp fukt ojämnt och bli krokig.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!
Jag förstår att trä lever men trodde aldrig att jag skulle se en sån dramatisk skillnad på så kort tid.
Skönt att höra att det är "normalt i alla fall". Min utmaning är att jag inte hittat någon handlare i Sthlm där privatpersoner kan köpa riktigt skickeritorkat virke så man får chansa på bygghandlarna.
Eftersom jag ska bygga ett smyckeskrin är precisionen viktig och man vill helst ha stabilt virke. Vilken träkvalisort är mest stabil i Så fall?
 
DarrenB skrev:
Tack för alla bra svar!
Jag förstår att trä lever men trodde aldrig att jag skulle se en sån dramatisk skillnad på så kort tid.
Skönt att höra att det är "normalt i alla fall". Min utmaning är att jag inte hittat någon handlare i Sthlm där privatpersoner kan köpa riktigt skickeritorkat virke så man får chansa på bygghandlarna.
Eftersom jag ska bygga ett smyckeskrin är precisionen viktig och man vill helst ha stabilt virke. Vilken träkvalisort är mest stabil i Så fall?
Du vill besöka pondus snickeri på kungsholmen.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB Holms trävaror i kungens kurva säljer till privatpersoner. Vet även att fredricsons trä gör det samma. Men båda gör det endast på fredagar.
Jag har hört att list-virke som säljs på byggvaruhandeln inte är nertorkat till 6-8%. Utan snarare till 10-12%
Det skapar problem som du märkt:)
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Jag la bitarna ned faktiskt och mot en MDF så det var helt plant så att ingen luft kom åt undersidan

Jag ska göra en liten Box och materialet börjar bli lite tunnt, runt 12mm.
Att lägga materialet på en skiva är generalfel 1A det torkar/blir fuktigare bara på ena sidan
Att inte göra limfog är generalfel 1B. Med årsringar hit och dit så jämnar man ut spänningar.

Men vänd på biten och låt den ligga på MDF skivan i några dagar så kanske den kommer tillbaka.

Protte
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.