Hej!

Går det möjligtvis att med hjälp av denna bild avgöra vad för typ av färg detta är? En gammal locktakpanel som jag hittat på vinden. Målad med en mycket tunn och matt vit färg. Kritar sig mycket. Kan detta verkligen vara linoljefärg? Eller är det någon annan färgtyp? Panelen har tidigare varit ett innertak i ett av rummen.


Gammal vit målad locktakpanel med tecken på kritning och slitage, eventuellt linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limfärg kanske? Om du tar en blöt svamp, går det att tvätta bort färgen?
 
krillek skrev:
Limfärg kanske? Om du tar en blöt svamp, går det att tvätta bort färgen?
Ja, det går det. Tog en blöt svamp och gnuggade lite och det försvann direkt. Betyder det att det är limfärg?
 
Ja. Vill du måla med något annat bör du tvätta bort limfärgen först - då besparar du dig mycket problem.
 
Jag har satt upp ny exakt likadan panel i ett av rummen och vill ha samma färg. Så nu får man ta och lära sig att blanda limfärg. (y) Tack för hjälpen.
 
S
GammErik skrev:
Jag har satt upp ny exakt likadan panel i ett av rummen och vill ha samma färg. Så nu får man ta och lära sig att blanda limfärg. (y) Tack för hjälpen.
som min målare säger att dagens färger är mycket bättre, och mycket lättare att måla med.
 
SBH skrev:
som min målare säger att dagens färger är mycket bättre, och mycket lättare att måla med.
som byggnadsvårdare tycker man alltid att gårdagens färger är bättre ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Med limfärg får du måla minst tre strykningar och tvätta allt bort varje gång du vill måla om. Annars är den rätt lättarbetad och har ingen lukt alls.
 
Som tur är panelen alldeles ny och fräsch. Så för mig är det bara att måla. Den här gången i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.