BirgitS skrev:
Om entrén i klädvårdsrummet är den som ska användas till vardags så tänk på att få plats med leriga stövlar och blöta regnkläder direkt vid dörren, samt en pall att sitta på när man ska få på en trilskande tvååring overallen när det är bråttom på morgonen. Det kanske kräver att klädvårdsrummet blir större på badrummets bekostnad, vilket verkar slösa en hel del med golvutrymmet. När det gäller badrummet se till att det finns krokar för handdukar nära handfaten.

Det är väldigt långt från något ställe där man kan ställa ifrån sig matkassarna till frysen och kylen, liksom när man drar ut en fryslåda och behöver ställa ifrån sig den för att leta reda på just det man ska ha.
Dörren kommer inte användas som en groventré då den inte ligger mot gatan och kommer vara "svårtillgänglig" i förhållande till den ordinarie entrén på övre planet. Dörren tillkom mest för att inte behöva på genom dörren i allrummet om man ska hänga tvätt utomhus eller om man behöver smyga in bakvägen....

Planen är att vi ska ha en mindre flyttbar köksö mitt i köket vilken man kan ställa matkassar på.

BirgitS skrev:
Är ni säkra på att ni vill höra barnens (o)ljud i allrummet när ni har gäster i vardagsrummet?
Detta blir en konsekvens så klart av trappans placering och öppningen i bjälklaget som vi vill ha för att släppa in ljus till nedre plan. Någon som har en uppfattning om hur mycket ljud man stänger in om man minimerar öppningen i bjälklaget? alternativet är att flytta trappan närmre entrén.
 
Johannes Carlsson skrev:
Jag hade vänt på trappan, sjukt irriterande med blöta strumpor och grus som alltid samlas innanför dörren
Tanken är att denna dörr inte ska användas som entré, snarare som en altandörr där man går ut och dricker morgonkaffe. Men jag förstår poängen. Det är anledningen till att vi inte har trappen närmre huvudentrén.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller badrummet ska man förstås ställa "möblerna" längs väggarna men utnyttja hörnen bättre genom att t.ex. flytta badkaret till hörnet mot ytterväggen, och eftersom det ser trångt ut mellan badkaret och handfaten kan du i stället ha handfaten mellan dörren och badkaret, samt låta väggen till klädkammaren vara en fortsättning på ytterväggen förstås.

Planera hallen noga så att ni verkligen kan utnyttja utrymmet på bästa sätt med plats för leriga och blöta kläder samt bra utrymme för klädstänger för vuxna och krokar på låg höjd för barn. Det är visserligen trevligt med fönster men de ska inte förhindra en bra möblering.

När det gäller öppet mellan plan kan jag bara säga att vid besök hos andra med ett 80-talshus utan öppen planlösning och där allrummet på övre planet var precis vid trappan ner och trappan kom ner i hallen 5 meter bort från det avskilda vardagsrummet var ljudet från 5 barn som spelade på Wii störande högt om man inte stängde dörren till vardagsrummet.

Har du studerat hur solljuset är på uteplatsen utanför allrummet på sommarmorgnarna vid normal frukosttid?
Bara så att inte solen redan hunnit runt hörnet om ni äter frukost vid 9-tiden.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.