Håller på att fixa lite rördragning till min spånsug och läste även på forumet om spånsugar. Råkade komma över Bill Pentz hemsida:

http://www.billpentz.com/woodworking/cyclone/faqs.cfm

Har läst en del på den sidan och märker att jag är på rätt väg med min spånsug. Dock kanske jag ska fortsätta ännu längre än jag tidigare tänkt.

Kort sammanfattning:
Utanför snickeriet har jag byggt ett litet rum där spånsugen precis går in. Tills vidare har jag en springa under dörren där luft (och damm) kan blåsa ut. Hade tidigare funderingar på att sätta in en ventil (med filter) tillbaka in i snickeriet, alternativt en ventil ut i kallutrymmet utanför.

Min tidigare tanke var att man tappar mycket värme från snickeriet genom att blåsa ut den uppvärmda luften. Men efter att ha kört ett par vintrar på detta sätt kan jag säga att även då jag kört spånsugen en timme så påverkas inte temperaturen i snickeriet märkbart. Det är förstås så att inte bara luften är varm därinne, utan även möbler, väggar, maskiner också lagrar värme. Därför kyls inte rummet ut så snart man startar spånsugen.

Därför hade jag (innan jag stötte på Bill Pentz sida) bestämt mig för att sätta dit en ventil som leder ut i kallutrymmet utanför snickeriet.

Efter att ha läst en hel del på Bill Pentz sida har jag insett hur mycket fint damm som blåser ut genom spånsugfiltret. Jag är mycket nöjd att jag redan valt att ställa spånsugen utanför snickeriet. Men en nackdel med det jag planerat att göra är att dammet kommer ut i det ouppvärmda (förvisso stora) utrymmet utanför.

Enligt Bill Pentz är det bästa att låta utblåset leda utomhus, där dammet snabbt oskadliggörs pga fukt i luften.

Mitt kallutrymme är förvisso "semi-utomhus", då ytterdörren ofta står öppen dagtid, samt att dörren inte är tät, så utrymmet är fyllt med uteluft. Det borde alltså vara samma luftfuktighet som utomhus. Förutom vid regn, pga taket.

Det jag nu funderar på är därför följande alternativ:

1. Att sätta en ventil, via ett (2 m långt) rör som leder ut luften utomhus. Borde alltså vara det bästa.
2. Att sätta en ventil som leder ut i kallutrymmet.

Vad tror ni om dessa alternativ?

Fördelen med båda dessa alternativ, gentemot att leda tillbaka luften in i snickeriet är att jag slipper ha ytterligare ett filter att rengöra, samt att jag är garanterad att allt damm som sugs ut till spånsugen verkligen aldrig kommer tillbaka in i snickeriet (inga filter tar 100% av dammet).


Sedan sätter ju Bill Pentz igång funderingar på cykloner och grövre slangar/rör (150 eller 200 mm). Men jag nöjer mig tills vidare med min nuvarande spånsug (100 mm rör). Skulle jag nån gång byta spånsug byter jag även till grövre rör. Men grövre rör idag skulle innebära att jag både måste bygga om spånsugen, samt alla maskiner, då alla maskiner jag har är byggda just för 100 mm rör.
 
Jag har ingen direkt rekommendation, man jag gjorde ett överslag för min verkstad. Den innehåller ca 40 kg luft, med en värmekapacitivitet av ca 1 kJ/kg K, Alltså ca 40 kJ/K. De material som finns i maskiner och väggar ligger i genomsnitt något lägre per kg, min gissning är ca 20% lägre efter att ha tittat i lite tabeller. En mycket grov uppskattning är att det rör sig om ca 2000 kg material. Det skulle då ge ca 1600 kJ/K, att jämföra med luftens 40 kJ/K. Sen finns det en massa andra fenomen som hastigheten, med vilken materialen kyls av luften osv, men för korta spånsugskörningar har det ingen stor betydelse om man blåser ut luften. Om man håller på ett tag blir det dyrt och kallt. Om det är kallt ute vill säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu framgår det inte hur mycket du kommer använda spånsugen men jag hade tidigare ett liknande upplägg med utblås utomhus. Kör inte mina maskiner speciellt mycket men även de gånger jag vintertid körde i någon timme tyckte jag inte det var något problem att jag kylde ner snickeriet. Jag såg däremot till att inluft till snickeriet kom från ventil direkt ut snarare än sögs från övriga (bonings)huset.

Vad gäller alternativ 1 versus 2 tror jag inte det spelar någon större roll.

För övrigt slutade mitt bygge med en kraftigare spånsug, cyklon och ruskigt mycket bra filter med returluft in i snickeriet. Anledningen till det var mer av kul-att-bygga-karaktär.
 
Ok. Har sett en del skrivet om cyklon-spånsugar också. Dom verkar populära, men har inte riktigt förstått skillnaden.

Skillnaden jag fattat är att med en cyklon så hamnar det mesta i behållaren och inte så mycket i filtret, till skillnad mot en "vanlig" spånsug där filtret sätter igen snabbt om man har ett allt för fint filter.
 
SnickareHobb skrev:
Ok. Har sett en del skrivet om cyklon-spånsugar också. Dom verkar populära, men har inte riktigt förstått skillnaden.

Skillnaden jag fattat är att med en cyklon så hamnar det mesta i behållaren och inte så mycket i filtret, till skillnad mot en "vanlig" spånsug där filtret sätter igen snabbt om man har ett allt för fint filter.
Stämmer, vilket också innebär att din spånsugsanläggning bibehåller kapaciteten som annars sjunker allteftersom filtret blir igensatt.

Om din spånsug skickar tillbaka den insugna luften i arbetslokalen så kan du inte ha ett "allt för fint filter" — man vill ju inte ha tillbaka något alls i partikelväg egentligen. Bästa sättet att säkerställa det är att ha en tvåstegsfiltrering med cyklon och HEPA-filter. Cyklonen tar det mesta av slip- och sågdamm och filtret tar resten; i stort sett ren luft återcirkulerar i lokalen och sugförmågan i anläggningen är i stort sett konstant. Av hälsoskäl bör man sträva efter detta.

//Ronnie
 
Ok. Intressant. Byggde du cyklonen själv eller köpte du en? Vilken i så fall?
Såg att Bill Pentz har en gratis byggbeskrivning. Får fundera på saken nån gång. I så fall gör jag en utan filter, där luften i stället leds ut.

Ett problem för mig är att jag byggt spånsugrummet efter storleken på min (nuvarande) spånsug. Om jag byter nån gång behöver jag en sug som inte tar upp mer golvyta, eller så måste jag bygga om rummet för att få plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.