Vår ca 11 år gamla Bosch induktionsspis har gått sönder nu lagom till jul och en ny ska därför inköpas. Vi har haft rostfri spis med induktion och varmluft och det ska även den nya uppfylla.

Efter att ha undersökt marknaden har utbudet kokats ner till följande alternativ:
- Gorenje EI647A21X2 för 7 744:-
- Siemens HA858541U för 13 490:-
- Husqvarna-Electrolux QSIP6160X för 14 240:-

När jag läser om dem verkar de vara väldigt lika i utrustningsnivå. Gorenje har 4 "plattor" medan de andra har möjlighet att slå ihop "plattor" till en resp två kokzoner. Och de två dyrare har pyrolysrengöring i ugnen. Gorenje har rattar och de andra touch.

Alla har 5 års garanti.

Min fråga är: är kvaliteten så mycket bättre och livslängden så mycket längre på Siemens och Husqvarna att det rättfärdigar en nästan dubbelt så hög inköpskostnad? Vi har ju som sagt haft en Bosch som överlevde drygt tio år innan kretskortet brann till hällen. Vår tidigare tvättmaskin från Siemens höll fyra-fem år innan kretskortet la av. Är den problemfria livslängden hos Gorenje nämnvärt kortare än så eller finns andra argument för att betala för en av de två dyrare spisarna?

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Köp INTE inte Gorenje! Har haft en sån. Stilig,billig och mycket lull lull men ingen kvalitet. Hade väldigt mycket problem,bl.a. så slutade ugnen att funka.
 
mickekarl skrev:
Köp INTE inte Gorenje! Har haft en sån. Stilig,billig och mycket lull lull men ingen kvalitet. Hade väldigt mycket problem,bl.a. så slutade ugnen att funka.
Oj, det låter inte så bra. Hur gammal var den när problemen började och var du i kontakt med deras kundservice?
 
Den var 3 år och ingen garanti kvar. Var inte 5 årig garanti då. Beställde och bytte värmeelement själv,höll ca. 1 år,sen la det av. Då bytte vi spis till en Bosch. Funkar kanon fortfarande!
 
A
Jag byter bosch värmeelement nästan varje dag
Av misstag köpte jag en gorenje hällspis för många år sedan över 10 i alla fall.
Jag vill byta ut den mot en induktion men fa..tyget fungerar perfekt. Så jag måste vänta.
 
Redigerat av moderator:
Electroluxaren: ska jag tolka ditt svar som att det oftare är fel på Bosch än på Gorenje eftersom du byter värmeelement på Bosch nästan varje dag? Hur står sig i så fall Husqvarna i statistiken?
 
BirgitS
Gorenje är väl mycket ovanligare än Bosch så det kan ju vara anledningen till att det inte finns så många Gorenje som behöver lagas. Många som i andra trådar klagar på Electrolux-hällar/spisar därför att de inte värmer upp en stekpanna jämnt över hela ytan.

Tycker ni om att hantera en spis oavsett om den har vred eller touchpanel?
Själv har jag svårt för touch för att det ofta blir mycket mer pill än med vred. Alltid bra att läsa manualen i förväg för att se hur man ska hantera spisen.
 
På den drygt tio år gamla Bosch vi haft och som hällen nu lagt av på var det touch till hällen och vanliga vred till ugnen. Som touch var konstruerat fanns en hel del att önska. För att justera värmen på en "platta" behövde man först stega sig fram till rätt platta för att sedan justera värmen. Stegandet var omständigt och tidskrävande så ofta fick kastrullen tas bort innan värmen reglerades för att undvika att det kokte över. På den punkten är ju vanliga vred mycket enklare och smidigare. Vad jag förstått finns inget stegande till rätt platta på dagens induktionsspisar. Antingen finns idag en touchkontroll per platta eller en gemensam där man först väljer platta med max ett tryck. Den stora fördelen med touch är enligt mig att det är mycket enklare att hålla rent än gammaldags vred. Att touch inte funkar så bra om det är blött på hällen eller fingret har jag, till skillnad från en del andra i forumet, inte upplevt som något stort problem. Om det kokar över torkar jag hällen oavsett om det är touch eller inte och lite fukt har inte varit något problem - touch har reagerat ändå även om det inte varit lika känsligt/snabbt om fingrarna varit jätteblöta.
 
Då det visade sig att Gorenje bara har 5 års garanti om man köper deras spis för drygt 3000:- högre pris hos Elgiganten har jag nu beställt en Siemens. Hoppas den kommer att funka bra under lång tid framåt.
 
A
menhir skrev:
Electroluxaren: ska jag tolka ditt svar som att det oftare är fel på Bosch än på Gorenje eftersom du byter värmeelement på Bosch nästan varje dag? Hur står sig i så fall Husqvarna i statistiken?
Jag har bytt element på min oxå, och för att du frågar en hel del på husqvarna me, synnerhet varmluftselementen.
Jag ser nog att värmeelementen är en förbrukningsvara som att byta däck på cykeln eller bilen.
EGO gör de flesta elementen så inget fabrikat är bättre eller sämre.
Dvs det går inte att dömma spisen efter element förbrukningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.