Räcker med under 90%, både tätskikt och parkett med plast klarar det. Tuffare med lim.

Kommer ändå ta tid, man gjuter inte golv med högre vct än 0,50.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Som svar på din fråga så tål betongen att frysa bara den uppnåt minst 5mpa. Vilket den gör efter ca 1 dygn, så jag tror inte det är nån fara.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Stringfellow: Räcker det verkligen med 90% i kaklat badrum? Då förkortas torktiden från 392 dagar till 94 dagar! Och det utan golvvärme.

Matti: Det låter ju väldigt bra om det stämmer. Hur säker är du på din sak?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Räcker med under 90%, både tätskikt och parkett med plast klarar det. Tuffare med lim.
De flesta tätskiktssystem anger max 85% fukthalt. Jag sonderade marknaden eftersom det var lite tveksamt om vi skulle nå under 85%, och det enda jag hittade som anger 90% som OK och samtidigt fick godkänt i Länsförsäkringars test var Kiiltos system.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
f91jsw: Ja, betongen var förvärmd. Den kändes fortfarande varm ett dygn efter.
 
Det finns ett program som heter hett 11 som du kan tanka hem för att kolla just detta med hållfasthet och temperaturer. Sedan finns det ett program som heter torka s för att kolla uttorkningen.
Så vida du inte hade alltför kallt gjutdagen är jag 100% säker.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Kalle_Kiander skrev:
f91jsw: Ja, betongen var förvärmd. Den kändes fortfarande varm ett dygn efter.
Var den varm dygnet efter är det inga problem med frysning, då har processen gått så långt att den inte kan frysa sönder.

Nu har du bara uttorkning kvar. Den kommer gå trögt och kommer inte starta förrän du har kontrollerat klimat.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Då kan jag alltså vara lugn vad gäller frysningen. Puh! Men uttorkningen kommer att ta sin tid om jag ska nå 85%. Men enligt f91jsw så är alltså Kiilto ok med 90%. Detta betyder att båda mina problem är lösta! :) Ingen som motsätter sig detta?

Här tempgraf med de två första dygnen efter gjutning i blått:

Temperaturgraf som visar dygnsvariationer med en blå markering för de första två dygnen efter gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För att beräkna tiden för uttorkning för tex 90% bör du ange 88%. Det finns en felmarginal i torka s på 2 procent.

Btw jag skulle vara skeptisk till att lägga tätskikt eller parkett på 90%.
 
Ajdå. Vad bygger du det på?
 
Villa vista skrev:
För att beräkna tiden för uttorkning för tex 90% bör du ange 88%. Det finns en felmarginal i torka s på 2 procent.

Btw jag skulle vara skeptisk till att lägga tätskikt eller parkett på 90%.
Jag har byggt 500 lgh senaste 10 åren och gjort så, ingen fuktskada än, så det är nog lugnt.
 
syllarna måste torkas innan du kan isolera o sätta igen
 
Byggare har ofta en övertro på uttorkning och tar gärna tiden från att man göt oavsett om man har värme på eller inte...
kontrollerat klimat med plusgrader och luftombyte då börjar tiden, inte öppen platta i regn och rusk i 2 månader och tätt hus i 1... jo men vi göt för 3månader sen :)

Har du värmeslingor så se till att dom fylls med glykol eller liknade, en firma pumpade i vatten i en platta som det var minusgrader i, blev elvärme istället :(
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag har byggt 500 lgh senaste 10 åren och gjort så, ingen fuktskada än, så det är nog lugnt.
Och det byggdet tusentals hus med enstegstätade fasader så inget problem där.
vi har byggt 1000tals badrum med godkända tätskikt som nu förefaller undermåliga.

ditt resonemang haltar på följande punkter:
Du har ingen kunskap om vad som händer i lägenheterna du har byggt map emisioner och mögel.
Att referera till metoder som har upprepats x antal ggr är inte ett signum för att det är en bra metod.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.