Hej,
Vi kanske ska köpa ett gammalt vackert hus från 1895 som idag används som fritidshus. Vi vill återställa huset till dess forna glans och renovera i enlighet med husets historia. Samtidigt måste vi göra stora ingrepp för att anpassa det till permanentboende, isolera, dra in komunalt VA, bygga om kök och bygga in badrum. Är det ngn här som har gjort ngt liknande och kan dela med sig av erfarenheter?? Det är med skräckblandad förtjusning vi ser fram emot detta...
 
Kika under "Övrigt" och inlägget "Renovera ruckel".

Vi är ett par stycken som är "under pågående" med just denna typ av renovering.
:)
 
Det låter som vårt projekt! Vårt hus är från 1876 och byggdes med in smedja i ena delen. Sedan öppnades lanthandel i den andra delen. Smedjan slog igen. Smedjan byggdes om till bostads del 1939 och fick viss funkisprägel. Fönster byttes på södersidan för att matcha den nya bostads delen. När lanthandeln stängd 1970 och gjordes om till lanthandel blev denna 70-tals inspirerad. Andra ombyggnades har också satt sina spår och sin tidsprägel. Huset kan därmed aldrig bli i orginalskick, vi vill ju inte ha smedja… Därför satsar vi på att skapa en enhetlig stämning i hela huset. Vi ligger ±10-15 år runt förra sekelskiftet i våra ideal. (Själklart är man väl inspirerad av sin tid men det det märks väl först senare.)

Titta på huset vilka detaljer är det som gör att det känns gammalt ut. Vilka detaljer är det. Ta det lught och gör inte allt med en gång. Lär känna ert hus. Man kan också hitta detaljer som tidigare renoveringar dolt. Gjutjärnsventiler gamla golv och tak. Bestäm Er om Ni vill hamna på skalan mellan Restaurering (Helt återställa huset i museumskick) - till renovera till gammalatmosfär - modernt och praktiskt.

Det är livsfarligt att ställa samma krav på ytfinish vinklar och material som i ett nytt hus.
*Bevara så mycket av de gamla materialen som möjligt.
*Om något måste bytas återvinn material från ett ställe i huset till ett annat.
*Använd gamla traditionella material i största möjliga mån.
*Låt det vara snett och vint. gammal sliten färg kan vara vacker. Golv inte helt plana.
*Det är detaljerna som gör det. Tex gamla bakelitkontakter höjer upplevelsen…
*Ett fönster eller dörr från en tidig renovering tex 20-tal är oftast mer orginal till just ert hus än allt annat Ni kan hitta.
*Köp återvunnet byggmaterial på tex www.byggigen.se
*Läs böcker, internet prata med många olika personer och skapa er egen uppfattning om vad som är rätt och fel.
*Tänk efter ordentligt när det gäller värme och isolering. Gamla hus ska inte idiotisoleras.

Lycka till!

mvh plexi
 
Kunde inte ha sagt det bättre utan instämmer helt och hållet... ;D
 
Tack Plexi och ni andra för att ni delade med er. Har kopierat svaren i vår "Husmapp". Ni kommer säkerligen hitta mig här igen med massa inlägg och frågor när renoveringen börjar ;D
/Elin
 
Håller som bäst på med en byggnad från 1888. Knappt man behövt köpa vinkelhake ;)
Lite material återvinns, lite beg införskaffas. Detta blandas med moderna lösningar och material.
Historien runt byggnaden och byggden håller vi också på att renovera................
Kolla gärna: http://hem.passagen.se/krobykvarn
 
För drygt ett år sedan köpte vi ett hus som byggdes 1875. Det hade använts som fritidshus de senaste 20 åren och inga moderniseringar utöver målning och tapetsering hade utförts.
Vi flyttade in för ett år sedan och har mest bott in oss. Nu håller vi dock på att dra in vatten och avlopp. Ett hästjobb som kanske känns tyngre än vad det egentligen är, mest pga att jag är gravid och börjar känna en viss tidspress. Vill gärna slippa springa ut till utedasset när jag kommer hem från BB.

Vi har precis som ni en filosofi om att bevara husets själ utan att behöva försaka ett kök med rinnande kallt och varmt vatten samt ett badrum.
Vårt kök har en lite svår planlösning och jag har ritat och funderat massor för att få till en plats för diskbänk samt kyl och frys. Köket ligger mitt i huset och har SJU dörrar. För att få plats med kyl och frys blir vi tvugna att ställa dem framför en av dörrarna (Det finns ytterligare två dörrar in till det rummet, så även om det är trist så känns det nödvändigt). Vi bygger inte igen dörren utan ställer bara kyl och frys framför.
Hade vi haft råd skulle vi anlitat en snickare som platsbyggde ett kök (man kan beställa jättefina specialtillverkade kökssnickerier från Lysén och Johnson i Gävle, eller från Byggfabriken i Malmö), men nu sitter jag med en offert i handen från IKEA istället. För ett år sedan sa jag "ALDRIG ett IKEA kök"....men jag har varit tvungen att ge avkall på den drömmen.
För några dagar sedan var vi iväg och köpte linisolering som vi ska isolera köksgolvet med.

Många praktiska lösningar är fortfarande olösta och jag utbyter gärna erfarenheter och problem med er andra här som liksom jag och sambon har ett gammalt hus att vårda.

 
Verona skrev:
Hade vi haft råd skulle vi anlitat en snickare som platsbyggde ett kök (man kan beställa jättefina specialtillverkade kökssnickerier från Lysén och Johnson i Gävle, eller från Byggfabriken i Malmö), men nu sitter jag med en offert i handen från IKEA istället. För ett år sedan sa jag "ALDRIG ett IKEA kök"....men jag har varit tvungen att ge avkall på den drömmen.
Håll i offerten en liten stund till, det finns en liten snickare med egen skog och såg, om det var i skelefteå trakten tror jag...
Han bygger snygga kök på beställning med massiva träluckor till ungefär samma pris som Ikea...

Ska kolla upp vem det var så du får veta... Det är dock några månaders leveranstid på det köket..
 
Med ett sådant knivigt problem som Verona har skulle jag inte dra mig ett ögonblick för att ta in en expert som designar köket - antagligen blir det billigare än med egna misstag.

Innefattar offerten från IKEA deras köksexperters förslag grundat på ert ritningsunderlag?
 
H. äg. Smurf,
Tack! vad snällt om du vill tipsa mig om en sådan snickare! Vet du om det finns bilder att se någonstans på kök som denna snickare tillverkat?

yonna,
Personalen på IKEA´s köksavdelning har inte hjälpt oss designa köket utan jag har ritat och bestämt allt själv.

Du har säkert helt rätt i att vi hade behövt anlita en arkitekt. Men som bakgrundshistoria kan jag berätta att jag tidigare har ägt och försökt återställa den gamla känslan i ett annat gammalt hus. Det huset var mycket litet ursprungligen (1 rum med "kokvrå") och under 1900-talet hade det blivit ovarsamt tillbyggt och sönderrenoverat.
När vi skulle förvandla det huset från den fula ankungen till ett hus som såg genuint gammaldags ut så gjorde jag en amatörmässig ritning själv och sedan anlitade vi en arkitekt som hjälpte oss göra byggnadsritningar utifrån min ritning. Vi disskuterade om vi borde ändra något och ett par mindre justeringar gjordes av arkitekten men han tyckte att jag gjort ett genomtänkt och bra jobb i förväg.
Om jag anlitat en arkitekt idag och man skulle kommit fram till en annan lösning så hade man nog fått flytta köket till ett annat rum, och det känns inte rätt, i alla fall inte i dagsläget. Men, jag kanske kommer att få ångra mig i framtiden. Vem vet?!

Vi ska ju dessutom "offra" ett av husets bostadrum och göra om det till toa/dusch/bad/tvätt.
Det har om möjligt varit ännu svårare. Valet stod mellan att ha allt sådant i en fristående byggnad skild från huset, eller att bygga ut huset, eller offra ett av husets bostadsrum.
Att bygga fristående förkastade vi själva efter några månaders funderande. Av de kvarvarande två alternativen röstade byggnadsvårdskunniga på Nääs för en tillbyggnad men länsmuseét tyckte att vi skulle försöka få in det i befintlig huskropp för att inte förstöra husets ursprungliga yttre. Efter ytterligare några månaders funderande har vi beslutat oss för ett av bostadsrummen. Vi hoppas att vi gjort rätt val.
 
Verona skrev:
H. äg. Smurf,
Tack! vad snällt om du vill tipsa mig om en sådan snickare! Vet du om det finns bilder att se någonstans på kök som denna snickare tillverkat?
Det var Dorotea...

Svartklippens trä
http://biphome.spray.se/svartklippen/

Men det finns säkert många fler små snickerier runt om i landet som är billiga..
 
Stort TACK för länken till snickerisidan H.äg smurf!
 
Verona skrev:
Stort TACK för länken till snickerisidan H.äg smurf!
Hoppas nu bara att det löser sig, så du slipper Ikeaköket som du egentligen inte ville ha.

Du får väl rapportera sedan hur det gick...
 
Verona,
Kul. Det låter som om vi stångas med samma problem.

Hur har ni isolerat/kommer isolera huset?
Har ni lagt om taket och isf vad använder ni för tegel?

Vore kul att byta erfarenheter. Hoppas det är ok att jag frågar lite :)

/Elin
 
Hej Elin!

Fråga på så mycket du vill! Jag tycker det är jättekul att utbyta erfarenheter.

Huset är ett enplanshus med oinredd vind (sånär som på ett sommarrum). Vi har alltså ingen isolering i yttertaket utan det är spåntak med läkt och på läkten sen ligger tvåkupiga tegelpannor. Vi kommer inte att göra något åt taket så länge vi inte inreder vinden mer än att byta ut tegelpannor som går sönder förståss. Nyligen har vi också haft en plåtslagare hemma som gjort nya plåtar runt skorstenarna. De gamla var väldigt små och läckte.

(I förra huset jag bodde i och renoverade bytte vi tak helt och hållet och där lade vi nya enkupiga tegelpannor från danska Höjslev. De är snygga, men om man har funktionsdugliga gamla pannor är det synd att byta ut dem. Man kan komplettera med enstaka nya om det skulle behövas).

Huset har ingen särskild isolering utan timmerväggarna är som de är. på utsidan klädda med stående brädfodring och på insdan med lerklining och/eller tretex och tapet. Stora farstun och lilla köksfarstun har träpanel på insidan. Nu ska vi sätta pärlopontpanel på väggarna i köket (från golv till tak) och i det rum vi ska offra till bad/tvätt ska vi förhoppningsvis sätta pärlspontpanel upp till ca 3/5 av väggen. Över det, målad yta.

Vi har det väl kanske lite kallare inne när det är minusgrader ute än vad folk i allmännhet har det, men att tilläggsisolera timmret skulle dra med sig så mycket och förändra utseendet så det känns inte aktuellt i dagsläget. Timmerväggarna isolerar förvånansvärt bra som de är.

Kram!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.