S
Efter att ha installerat min kökskran (med ventil för diskmaskin) har jag blivit mer och mer irriterad på att handtaget har varm- och kallvatten åt fel håll. Jag skulle egentligen vilja få varmvattnet åt andra hållet. Kanske är det jag som är bakvänd, men det är så jag skulle vilja ha det.

Om jag kopplar om så får det till följd att diskmaskinen kommer matas med varmvatten. Jag vill nu diskutera om det finns nackdelar jag inte tänkt på.

Förutsättningar:
- Modern bergvärmepump. Förmodligen COP på 3 eller 4 till varmvattnet.
- Ungefär 50C varmvatten från värmepumpen.

Ekonomin borde gå på ett ut. Vattnet behöver inte värmas så mycket med direktverkande el inne i diskmaskinen. Å andra sidan sköljer man ju med onödigt varmt vatten. Torkningen borde bli lite effektivare eftersom disken är varm efter sköljningen. Sköljningen borde rimligtvis också bli effektivare eftersom eventuella kvarvarande fetter har större chans att försvinna.

Det är allmänt känt att det är risk att proteiner koagulerar fast på disken om man börjar diska med hett vatten. Dock koagulerar ett vanligt hönsägg vid betydligt högre temperaturer, typ 60C till 70C. Det var temperaturer man kunde få förr i tiden från oljepannor eller eldrivna varmvattenberedare. Med temperaturer som en bergvärmepump ger borde det inte vara problem.

Eftersom jag har egen trekammarbrunn kanske till och med nedbrytningen kan fungera aningens bättre eftersom mer varmvatten kommer höja temperaturen lite. Förmodligen är denna effekt knappt mätbar.
 
Om vi bortser från ekonomiska aspekter så har jag alltid kört diskmaskinen på varmvatten med utmärkt resultat. De "teoretiska" problemen med att den initiala avspolningen skulle fungera bättre med kallvatten har jag aldrig upplevt som något verkligt problem.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att kolla vad diskmaskinstillverkaren skriver om vattenanslutningen.

Slängde iväg frågan till Bosch eftersom vi har en av deras maskiner (SGV 57T03EU) och fick följande svar:

"Då denna maskin har värmeväxlare måste den kopplas på kallvatten för att torkningen skall fungera. Risken med att köra på varmvatten är att nivåsystemet och vattenventilen tar skada annars. Det är mer ekonomiskt att låta maskinen värma vattnet än att ta färdigvärmt vatten från beredaren, maskinen "drar" endast 14 liter vatten på en hel diskning."
https://www.byggahus.se/forum/kok/10783-diskmaskin-anslutning-kallt-eller-varmt-vatten.html

Att tänka på när det gäller diskmaskiner kopplat på kallvatten:
Maskinen fungerar bättre och ger ett bättre diskresultat med kallvatten.
Kalllvatten löser upp diskmaskinstabletten bättre då disktiden blir längre.
Kallvatten tar också bort t ex mjölk bättre från diskgodset.
Väljer du istället att ha denna kopplad på varmvatten (60 grader) så blir disktiden kortare och löser således inte upp tabletten på samma vis. Så för att minimera risken med att det blir diskmedel kvar på diskgodset så rekommenderar vi att du endast använder en halv tablett.
http://kundservice.cylinda.se/org/cylinda/d/varmvatten-anslutning/
 
Vad är det för kran? Nån IKEA-pryl?
 
Olika smuts löser sig bäst vid olika temperaturer. Det ger helt garanterat bättre diskresultat att inte gå till varmt direkt.

Många diskmaskiner sköljer sista vattnet uppvärmt och fyller sedan in kallvatten i botten utan att spola runt det. Kallvattnet absorberar då ånga från den heta disken med bättre torkresultat som följd.
(Moderna maskiner kan ha andra torkningsprocesser som zeolithe etc)

Jag röstar alltså på kallvatten.
 
S
Stefan N skrev:
Vad är det för kran? Nån IKEA-pryl?
http://strandvvs.se/index.php/produkter/item/strand-pegu-1002

Fördelar:
Lång räckvidd så man kan spola var man vill, även fylla en gryta som står på kanten till diskhon.
Enkelt att t.ex. rengöra diskhon eftersom man kan spola längs hela kanterna.

Nackdelar:
Vred åt "fel" håll på varm och kallvatten. Kallt är längst bort.
Det fortsätter rinna ur den några sekunder efter avstängning eftersom den horisontella delen har så stor volym.


För att återgå till ämnet. Det är alltså inte så att jag är ute efter att få ut några stora fördelar för diskmaskinen av att ansluta till varmvattnet. Det är för att få kranen att fungera som jag vill. Finns det inga riktigt tunga nackdelar så blir det varmvatten. Dock verkar det ju kunna finnas en del negativt som jag inte visste om.
 
Redigerat:
Jag trodde det nästan alltid gick att ställa om diskmaskinskranen till kall- eller varmvatten men det kanske inte går på din kran. Det enda som borde hända för dig är att det som är tänkt som inställning för kallt vatten istället blir varmt om du byter inkommande ledningar.
 
Annars kan du byta kran till en du är bekväm med alternativt sätta diskmaskinsanslutningen direkt på inkommande. Hur man gör hjälper vi dig med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.