Har en kåk på ca 350m² fördelat på 3 plan, 150 + 150 + 50 vind med snedtak och kattvindar

Tänkte bygga lägenheter där men började fundera på det här med anpassning, är jag tvingad att ha hiss om jag vill inreda alla 3 våningar?

tänker mig 2 lgh, 2or troligen, på bottenplan och en 4a på mellanplanet och en konstig 2a på vinden.

Området är i detaljplanen bostäder och småindustri

Blir väl att söka bygglov? bygganmäla för ändrad planlösning invändigt?

Måste jag in med en hiss så faller allt
 
K
Bygganmälan för ändrad användning om du vill hyra ut. Bygglov behöver du inte förrän du ska ändra i den bärande konstruktionen. Men du lär väl behöva förstärka brandskydd och bygga lägenhetsskiljande väggar så det blir kanske bygglovspliktigt ändå.

Risken är väl stor att du måste ha hiss också som även det kräver bygglov. Är inte helt insatt i reglerna, men tvivlar på att du kan uppfylla tillgänglighetskraven på annat sätt.
 
Som jag kunde läsa mig till så behövs inte hiss, utan endast möjlighet att installera hiss om du hoppar över lägenheten på vinden.
 
nej tillgängligheten är ju svår att uppfylla utan hiss då det är flera våningar
 
Anna_H skrev:
Som jag kunde läsa mig till så behövs inte hiss, utan endast möjlighet att installera hiss om du hoppar över lägenheten på vinden.
Ok var läste du det?
Ja den övre är lite strulig att få till så den ligger långt fram i tiden då det inte finns varken avlopp eller vatten dit
 
googlade lite och hittade samma sak

en fundering, jag skulle teoretiskt sett kunna sätta in en lyft mellan plan 1 och 2 till ett trapphus och därifrån montera en trapphiss till plan 3, praktiskt vore det rätt svårt men vi bortser från det... vore det en ok lösning tror ni?

Rent praktiskt är det nog omöjligt att sätta in hiss till plan 3, då får man bygga ett utanpåliggande schakt och då missar man minst 2 rum plus att kostnaden blir så pass hög att det inte är genomförbart
 
Skulle det inte gå att dela upp 4an och göra den/dom i etage?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Bygganmälan för ändrad användning om du vill hyra ut. Bygglov behöver du inte förrän du ska ändra i den bärande konstruktionen. Men du lär väl behöva förstärka brandskydd och bygga lägenhetsskiljande väggar så det blir kanske bygglovspliktigt ändå.
Bygglov krävs för ändrad användning (9 kap. 2 §). (För ändring i bärande konstruktion räcker det med anmälan.)
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
BirgitS
Det går ju bra att nybygga hus i två plan med bostadsrätter på vardera planet, t.ex. är det många BoKlok som är utformade så, utan det är först när det blir tre plan som det är nödvändigt med hiss. Men om en av lägenheterna på plan 2 blir i etage och därmed har plan 3 innanför lägenheten så slipper du det kravet. Dessutom blir det enklare att bara behöva installera en toalett på plan 3 än komplett badrum och kök.

Har sett många nybyggen där översta planet bara är en del av lägenheterna på planet under, antagligen för att det förenklar hisskonstruktionen när hissrummet kan ligga ovanför hissen.
 
K
haavard skrev:
Bygglov krävs för ändrad användning (9 kap. 2 §). (För ändring i bärande konstruktion räcker det med anmälan.)
Just det. Det blev baklänges där :)
 
För bostäder i två våningar räcker det att du visar att det i efterhand går att installera hiss.

För nåt år sen kom det en specialregel om små vindslägenheter. Jag är inte så insatt, men det är möjligt du kan bygga en 35 kvm lägenhet utan hiss.
 
Detaljplanen tillåter bostäder säger du.

Men har du kollat hur många bostäder du får bygga på fastigheten.

Det är inte självklart att packa in en massa lägenheter bara för att det tillåtes bostäder.

Men det har du förmodligen redan koll på ?? :)
 
roland53 skrev:
Detaljplanen tillåter bostäder säger du.

Men har du kollat hur många bostäder du får bygga på fastigheten.

Det är inte självklart att packa in en massa lägenheter bara för att det tillåtes bostäder.

Men det har du förmodligen redan koll på ?? :)
det är 2 hus på tomten, det andra har varit industri och där har jag sökt och fått ändrad användning till 3lgh (sökte på 4a först med pga av lghavgifter på vattnet så ändrade vi till 3) så där var det iaf inga problem

Bra ide med etage men det är nog tyvärr inte möjligt

Användningen är ju densamma bara det att det blir fler folk som bor där :)

Rätt värdelöst om jag inte ska kunna hyra ut plan 3... får helt enkelt göra kök badrum osv på plan 3 och hyra ut 4a och vinden i ett så får hyresgästen på plan 2 hyra ut vinden i andra hand...
 
Fast det hjälper nog inte på hisskravet. Om det finns en egen lägenhet på plan 3 så tror jag att hisskravet gäller oavsett om du hyr ut det i "paket".

Om plan3 däremot är en integrerad del av en lägenhet på plan 2, så har du bara lägenheter i två plan.
 
Japp så jag menade... sen att det råkar finnas badrum, wc och kök även på plan 3 är ju bara ett plus om man har tonåringar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.