Hej!

Som jag förstått det skiljer sig de ränteerbjudanden man får beroende på ett antal faktorer som bl a:
- byggsätt (lösvirke, prefab osv)
- insats/eget arbete
- var i landet mm

Vi har byggt prefabricerat hus i utkanten Sthlms län. Vi har 0 kr i insats och fått värdering 150kkr över produktionskostnadskalkyl. Nu har vi erbjudits:

Rörl 3,0%
2år 3,21%
5år 4,02%
8år 4,58%
samt topplån 4,7% (per den 1/2 -05)

85% av värderingen i botten.

Med tanke på att vi ej har insats att lägga är det kanske bra räntor? Ni som nyligen uppdaterat er om ränteläget -vad tycker ni? Är det svårt att förhanla med andra banker om man inte har kontantinsats eller finns utsikter att få ännu bättre rta med samma eller bättre villkor som detta?

Hälsar Sussi.
 
Tack för svar.

Micke: Hoppas allt är bra med dig. Du har en poäng där, men det är inte vår ordinarie bank (tyvärr). Vi ska i och för sig fråga dem oxå. Men visst är det väl också så att inte alla banker erbjuder fullvärdeslån?

En vidareutveckling till er alla: I vårt fall hjälper det ju liksom inte om vi kommer dit och får billiga 3,30 på 5-årsräntan om vi inte kan lägga upp hela vårt lånebehov! Det erbjuder den här banken. Normalt får man ju bottenlån med 75 (och oftast 85%) av värderingen, men sedan när de beräknar hur mycket topplån man kan låna räknar de värderingen * 90% - bottenlån = möjligt topplån och alltså INTE fullvärde.

Vi ska självklart jämföra banker i alla fall, man vet ju aldrig. Men det jag menar (och som jag tror Micke också var inne på) är att man kan inte BARA kolla räntan -andra faktorer är minst lika viktiga.

Hoppfullt undrar jag: Är det nån som vet om det är vanligt med fullvärdeslån utan att det är centralt avtalat mellan ex husfabrikör och bank?
 
Hej!
Jag har precis ansökt om bygglov och håller på med att förhandla med olika banker om byggkreditiv.
Huset kostar 1920000 totalt med tomt och garage (totalentrepenad, många olika tillval, Jordugglan-LB hus)
Själva har vi 200.000 i egen insats och behöver därför låna 1720000. Vi har fått ett erbjudande från Nordbanken: 2.75%- rörlig bottenlån, 3.50%-bunden 5 år, 4.15%-bunden 8 år och 3.25% i kreditivränta. Vi har inget topplån eftersom banken lånar 90% i bottenlån. Är det ok eller behöver vi söka vidare? hoppas på svar
MVH
Mariorossi
 
Det tycker jag låter som ett bra erbjudande!


Olof
 
3,5% bundet på 5 år låter ju mycket mycket bra!
 
Det har ingenting med att göra hur huset är byggt eller hur mycket ni sätter in i eget kapital. Bankerna värderar er säkerhet i fast egendom inget annat. Det är ren business från deras sida därför är det viktigt att ta in offerter från olika banker. När ni besöker en bank så måste ni vara "kalla". Vi kan erbjuda detta, dvs huset, era löner etc. vad kan ni (banken) erbjuda?
Var absolut inte urskuldande för att ni inte kan satsa massa kontanter etc, det är inte intressant för bankens ställningstagande.
Det är inget dåligt erbjudande ni fått men det borde gå att få ner ytterligare 0.25-0.35% överlag och inget topplån.
Lycka till
 
[quote author=Snappen link=board=Huspris;num=1107349905;start=0#0 date=02/02/05 kl 14:11:45]Hej!

Som jag förstått det skiljer sig de ränteerbjudanden man får beroende på ett antal faktorer som bl a:
- byggsätt (lösvirke, prefab osv)
- insats/eget arbete
- var i landet mm

Vilket skulle ge mest fördelaktiga lån? Lösvirke, prefab, nyckelfärdigt.....
 
mariorossi...jag vet att i alla fall Borås så har Nordea en bra kreditivränta på runt 3 % ...men haken här i alla fall är att det är ett fast kreditiv....dvs mer än dubbelt så dyrt kreditiv jämnfört med ett löpande...kolla noga...
 
Hej!
Tack peddap för informationen! Jag ska kolla upp detta med banken Tack gud att för att byggahus finns!
 
Hej igen!

Trägen vinner tror jag! Efter lite strulande från bankens sida har man nu erbjudit oss

Rörligt 3,0%
2 år 2,7% !
5 år 3,5%
8 År 4,1%

då gäller som jag sa 85% av markn.värde i botten och vi får fullvärdeslån dvs lånar 100%. Topplåneräntan tycker jag däremot verkar lite hög fortfarande, där får vi 4,5%

...men vi tänker nöja oss ändå. Vad tycker ni? Visst blev det lite bättre än utgångsläget? Vi tog kontakt med kreditivbanken som har avtal med den bank som vi ska lägga upp lånet hos och han hjälpte oss att få banken på tre delegationsmöten och prata med chefen så vår bankkontakt visste hur hon skulle ta upp vårt ärende på ett bra sätt. Vi är glada för all personlig hjälp vi fått hos Sparbanken Nord (där vi har kreditivet). För oss innebär det här att vi fått låna 130 kkr extra. Nu ska vi börja på vår övervåning snart!

Hälsar Sussi.
 
Snappen skrev:
Hej igen!

Trägen vinner tror jag! Efter lite strulande från bankens sida har man nu erbjudit oss

Rörligt 3,0%
2 år 2,7% !
5 år 3,5%
8 År 4,1%

då gäller som jag sa 85% av markn.värde i botten och vi får fullvärdeslån dvs lånar 100%. Topplåneräntan tycker jag däremot verkar lite hög fortfarande, där får vi 4,5%

...men vi tänker nöja oss ändå. Vad tycker ni? Visst blev det lite bättre än utgångsläget? Vi tog kontakt med kreditivbanken som har avtal med den bank som vi ska lägga upp lånet hos och han hjälpte oss att få banken på tre delegationsmöten och prata med chefen så vår bankkontakt visste hur hon skulle ta upp vårt ärende på ett bra sätt. Vi är glada för all personlig hjälp vi fått hos Sparbanken Nord (där vi har kreditivet). För oss innebär det här att vi fått låna 130 kkr extra. Nu ska vi börja på vår övervåning snart!

Hälsar Sussi.

Vi har samma räntor från vår bank men
vi får lägga 90% marknadsvärde i botten
+ att vi oxå lånar 100% 0kr i insats!!
tror topplånet låg på 4,15% i ränta!

Mvh Annika
 
Hej Annika!

Jag är glad för er skull! Och alla andra som lyckas få till riktigt bra lån nu när räntorna är så låga. Vi är nöjda med vår "deal" även om några andra säkert lyckas krama ut ytterligare några punkter :D Lycka till med huset!

PS. Är förresten lite glad trots att vi väntat så länge på att lägga upp lånet. Jag har nämligen gått med BÅDA händerna flera månader i gips, vilket gjort att det vi skulle färdigställa före värderingen dragit ut väsentligt på tiden. Jag var ledsen dels för skadan, men även av oron eftersom det pratats om ränteökningar hela senaste halvåret... Nu visar det sig ju att räntorna är ÄNNU lägre! Så inget ont som inte har något gott med sig. DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.