Hej,

ett litet dilemma som jag behöver råd med. Jag har införskaffat en ny takkrona som har en effekt på 450w. Min nuvarande dimmer klarar bara 300w så något måste göras men vad rekommenderar ni av följande alternativ?

1: Byta dimmer: Byta till en starkare dimmer som klarar upp tipp 500-600w. Något att tänka på ifall jag väljer detta alternativ? Kostnad ca 700kr

2: Byta alla lampor till led. Ifall jag byter alla 30 lampor till ledlampor så kan jag komma undan med ca 1500kr och får lägre förbrukning samt behöver inte byta vare sig dimmer eller lampor på länge. Något jag behöver tänka på här? Kommer min nuvarande dimmer på 30-300w klara 75w led?

3:Byta alla lampor till 10w. För en billig peng kan man byta alla lampor till 10w istället för 15w och kommer på 300w som min dimmer ska klara. Några problem med detta?

Vilket alternativ hade ni valt och varför?
 
Jag hade valt alternativ 3.
300W räcker gott och väl som belysning och du kommer troligtvis inte så ofta vilja den på full styrka.
Borde vara den billigaste lösningen med.
 
maah skrev:
Jag hade valt alternativ 3.
300W räcker gott och väl som belysning och du kommer troligtvis inte så ofta vilja den på full styrka.
Borde vara den billigaste lösningen med.
Hej och tack för svar.

Ifall dimmern ligger på gränsen 300w mot 300w takkrona, spelar det ingen roll?
 
Är det en dimmer av kvalité så är det inga problem.
Vissa dimrar brukar ha en tabell på hur mycket man kan belasta beroende på montagesätt (och omgivande temperatur)
 
maah skrev:
Är det en dimmer av kvalité så är det inga problem.
Vissa dimrar brukar ha en tabell på hur mycket man kan belasta beroende på montagesätt (och omgivande temperatur)
Fungerar det att ta vanliga ledlampor annars som inte är dimbara då jag inte kommer ha mer än minsta ändå på belsyningen för annars kommer det att lysa för mycket tror du?
 
Det som du kan fundera över är om det brukar bli varmt/kallt där lampan hänger.
450W ger ganska mycket värme.
Är det en plats där det brukar bli varmt så kör på led.
Hänger den i ett kallt utrymme där du gärna vill ha lite extra värme så kör på ny dimmer.
 
sblixten skrev:
Det som du kan fundera över är om det brukar bli varmt/kallt där lampan hänger.
450W ger ganska mycket värme.
Är det en plats där det brukar bli varmt så kör på led.
Hänger den i ett kallt utrymme där du gärna vill ha lite extra värme så kör på ny dimmer.
Hej,

det är mitt i vardagsrummet så blir väldigt varmt. Så lite värme som möjligt uppskattas men samtidigt är kostnad samt jobb mer prio.
 
Yannick skrev:
Fungerar det att ta vanliga ledlampor annars som inte är dimbara då jag inte kommer ha mer än minsta ändå på belsyningen för annars kommer det att lysa för mycket tror du?
icke dimbara LED fungerar oftast på maxläget på dimmern men fungerar sällan något vidare på lägre effekt men utan att testa vet man inte exakt hur de kommer bete sig.
 
  • Gilla
Yannick
  • Laddar…
Yannick skrev:
2: Byta alla lampor till led. Ifall jag byter alla 30 lampor till ledlampor så kan jag komma undan med ca 1500kr och får lägre förbrukning samt behöver inte byta vare sig dimmer eller lampor på länge. Något jag behöver tänka på här? Kommer min nuvarande dimmer på 30-300w klara 75w led?
Tyvärr är det här med dimmer och LED en mindre rolig vetenskap och det är inte alls säkert att din nuvarande dimmer kan hantera LED på ett bra/acceptabelt sätt.

Tänk även på att LED ofta ger ett kallare ljus så takkronans karaktär kan förändras rätt rejält.
 
  • Gilla
Yannick
  • Laddar…
sjobergsson skrev:
icke dimbara LED fungerar oftast på maxläget på dimmern men fungerar sällan något vidare på lägre effekt men utan att testa vet man inte exakt hur de kommer bete sig.
Hmm, jag har märkt av detta på min nuvarande takkrona som har 3led lampor men det varför att effekten var för låg trodde jag.Vilket alt hade du rekommenderat isåfall refererande till första inlägget?
 
Alfredo skrev:
Tyvärr är det här med dimmer och LED en mindre rolig vetenskap och det är inte alls säkert att din nuvarande dimmer kan hantera LED på ett bra/acceptabelt sätt.

Tänk även på att LED ofta ger ett kallare ljus så takkronans karaktär kan förändras rätt rejält.
Så man måste alltså köpa en led-dimmer för att det ska fungera tillfredställande? Svårt val men nu lutar det åt att jag köper nya päronlampor till 10w och behåller nuvarande dimmer.
 
Yannick skrev:
Så man måste alltså köpa en led-dimmer för att det ska fungera tillfredställande?
Det riktigt tråkiga svaret är att man ofta måste testa kombinationen av dimmertyp/dimmermodell med exakt den LED man vill använda. Inte säkert att godtycklig "LED-dimmer" fungerar som man vill med godtycklig "dimbar" LED-lampa.

Jag vet ingen patentlösning som alltid fungerar bra. Vet någon annan det så är jag idel öra!
 
Jag känner inte heller till någon patentlösning för att dimra 30 st 230 V LED-lampor med en o samma dimmer - jag tror de flesta dimmers kommer att lägga sig på rygg här med en rökpuff. Dessa LED-lampor är ingen snäll last, dels höga startströmmar och höga strömspikar varje 50 Hz-period, och är det då 30 stycken... Även 30 glödlampor har en startström som inte är att förakta, speciellt om det handlar om halogen. Så jag är inte riktigt lika optimistisk över att en 300 W dimmer kan match 30 x 10 W glödlampor. Alt 3 är ändå det mesta rimliga alternativet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte heller till någon patentlösning för att dimra 30 st 230 V LED-lampor med en o samma dimmer - jag tror de flesta dimmers kommer att lägga sig på rygg här med en rökpuff. Dessa LED-lampor är ingen snäll last, dels höga startströmmar och höga strömspikar varje 50 Hz-period, och är det då 30 stycken... Även 30 glödlampor har en startström som inte är att förakta, speciellt om det handlar om halogen. Så jag är inte riktigt lika optimistisk över att en 300 W dimmer kan match 30 x 10 W glödlampor. Alt 3 är ändå det mesta rimliga alternativet.
Hej Bo och tack för svar.

Jag vill självklart att lösningen ska fungera och det låter nästan som att byta dimmer är det bästa till en 500-600w så att jag har lite marginal på detta. Då slipper jag att oroa mig för att lampan inte ska klara av det. Dock är jag både lite rädd för elförbrukningen samt framförallt värmeutvecklingen av att ha 30x15w lampor i vardagsrummet som redan nu är ganska varmt. Med mycket gäster så ser jag bastu framför mig.
 
Yannick skrev:
Dock är jag både lite rädd för elförbrukningen samt framförallt värmeutvecklingen av att ha 30x15w lampor i vardagsrummet som redan nu är ganska varmt. Med mycket gäster så ser jag bastu framför mig.
Fast det behöver inte bli varmare med 15 W lampor än med 10 W, du har ju en dimmer. ;)

En fördel med nerdimmade 15 W lampor jämfört med 10 W i fullfart är livslängden på ljuskällorna. Min erfarenhet är att ljuskällor som oftast körs lite nerdimmade håller avsevärt längre än de som går i "fullfart".

Elförbrukningen kan vara värt att tänka på men det beror ju lite på hur ofta kronan används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.