Frågade en kille på hus & hem mässan som var i helgen. Det gällde Polerad granit. Vet inte om det är det du menar med slipad granit?
Den polerade blir iallafall blankare med åren, ju mer den slits, till skillnad mot ex polerad marmor som blir mattare då det är ett mjukare materiel.
 
Gollum skrev:
Frågade en kille på hus & hem mässan som var i helgen. Det gällde Polerad granit. Vet inte om det är det du menar med slipad granit?
Den polerade blir iallafall blankare med åren, ju mer den slits, till skillnad mot ex polerad marmor som blir mattare då det är ett mjukare materiel.

Påstår han att polerad granit blir blankare och blankare ju mer man nöter så svamlar han. Polerad granit är redan så blank den kan bli, med andra ord kan den bara bli mattare.

Kolla nästa gång du är i en butik som har granit på golvet, är det blank? Knappast, om det suttit där ett tag eftersom det blir en massa mikrorepor i det som gör att det blir mattare och mattare och till slut måste det poleras om.

Men det klarar sig betydligt bättre än marmor som är mjukare, den delen är riktig, men marmor kan också poleras om.
 
Jag reagerade just igår i Kistacentrum just på detta, innan jag såg denna tråd.

Jag promenerade där när det var nybyggd och det var svårt att gå på den blanka ytan av granit utan att halka med högklackade skor.

Nu efter bara 1 år är hela golvet matt.

Så jag tror knappast att polerad granit blir blankare ju mera man går på, det blir precis tvärtom.

Min dotter köpte ett hus där hela hallen var i marmor.
Den hade legat där i ett par år enl. säljarna.
Ytan var redan matt. Nu ska de byta ut den mot klinkers.
 
Sweli:
Ni behöver inte byta ut marmorn!
Det blir kanonbra att polera upp den och behandla den, den kommer att bli lika bra och fin som när den var ny!

Vi har nyss gjort likdant på jobbet där vi har vitt Carrara-mormor i hela receptionen och ingången, den var inte behandlad sedan den lades för nästan 30år sedan och den blev precis så fin att den såg ny ut!

Den polerades först och sedan behandlades den med vax eller något liknande.
 
  • Gilla
Marreparre80
  • Laddar…
Jag förstår att det går att göra. Men det är inte bara ytan, de tycker inte om det.
De håller på och bygga en yterhall och det blir mycket snyggare om man har samma material på hela hallen.
 
I Kista nya centrum har man lagt in den billigaste
Kinesiska graniten, den har ingen bra kvalitet, men som vanligt är det en kostnadfråga och generellt kan man säga att ju billigare destå sämre. De billiga graniterna
är oftas storkristalliniska ljusgrå, dom är oftas lösare
uppbyggda och därmed enklare och billigare att för-
ädla från stenblock till färdig produkt.
Under golvet i den gamla delen av centrumet ligger det
Svensk Ekbergmarmor med vissa partier av Kolmårdsmarmor, efter 25-30 år andvändning med hårt slitage var marmorn fortfarande fräch.

Vissa typer av granit behåller sin polering under lång tid,
men eftersom det är ren naturligt yta som slipats upp i olika steg till den blivit blank (polerad) så tär även tidens tand på den polerade ytan och graniten blir mattare där man går.

Beträffande marmorgolvet gäller i princp samma sak
bara det att procesen från polerad till mattare går
snabbare.
Vad beträffar marmor vill jag göra tillägget att marmorn
från början andvändes som golv för slita på, inte för att det skulle vara vackert, det finns många byggnader där det ligger marmor & kalksten på golven som kan ha legat i hundratals år, men inget av dom är blanka, det har aldrig heller varit avsikten utan dom ligger där för att dom tål slitage. Polerad sten är en nymodighet för golvbeläggning och det är inte speciellt bra, marmor
bör ha en finslipad yta. dvs. blank icke speglande yta,
då kommer den att behålla sin lyster

Polerad marmor kan andvändas i typ badrum på golv och väggar utan större problem.

Många har uppfattningen att granit och marmor skulle vara någon fom av outslitligt material, där inga förändringar sker överhuvudtaget.

I verklligheten är det så att Jorden skapades inte på en gång, vi pratar om process som tagit milliarder år (inte miljoner), under denna tid har det uppkopmmit en rad olika material som ligger till grund för vår berggrund.

Granit & marmor är inte bara två olika stensorter, det är tusentals olika, med helt olika kvaliteter och förutsättningar beroende på var, när & hur stenen uppkommit.

Jag ser att den finns olika åsikter om hur polerad sten skall definieras, följande gäller:

Polerad = blank speglande
steget under polerad är:
Finslipad = blank icke speglande
sedan finns det ytterligare steg nedåt där slipmärken efter slipmaskinerna syns.











 
HA! Se så fel man kan ha!
Informationen kom från en kille i nå´n monter. Kakelhuset ,kakelpalatset eller något sådant.
Hur f-n kan han säga då att det blir blankare ju mer man går på det...?? Han var säkert PRYO och stod och spanade efter tjejjer och käkade gratis jordnötter! ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.