Vi ska bygga nytt suterränghus.
Tidigare har husets placering diskuterats i följande tråd och jag tror vi är nöjda med placeringen:

https://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/282024-hjalp-med-placering-av-hus-pa-tomt-samt-typ-av-hus.html

Nu till nästa fråga, hur bör vi placera husets vitala funktioner utifrån väderstreck och tomtens förutsättningar (gatans placering, grannar, utsikter osv.).
Först kommer grundförutsättningarna, sedan de förslag vi tittar på.
Tänk på att detta är principförslag, detaljer får vi ta senare.

Tomtplan med potentiell placering av ett suterränghus markerat, solläge och utsikt angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Inget som skymmer solen från att den går upp till att den går ner bakom en skog ca kl 20-21 på sommaren (vårat garage kan skugga olika beroende på hur vi placerar det).
- Insynsskydd från gatan bör gå att ordna med en häck eller mur.
- Ingen av grannarna bredvid har någon insyn att tala om.

Förslag 1
Planritning av suterränghus inplacerad på en detaljplan med angivna mått och omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+ Sällskapsytor hamnar i bra solläge.
- Köket hamnar långt från entrén och man har ingen utsikt mot gatan.
- Utsikten mot skogen utnyttjas dåligt.
- Utsikt från vardagsrum och matplats kommer vara garage/garageuppfart/gatan.

Förslag 2
Orienteringsplan för suterränghus med rumsetiketter, placerat på tomt med vyer och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Ganska likt förslag 1 med skillnad att köket hamnar närmre entrén och gatan.

Förslag 3
Planritning av ett suterränghus placerad på en tomtkarta med angivna väderstreck och omgivande grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+köket hamnar nära entré och gatan.
+ Sällskapsytor blir mer privata och får del av utsikten.
- Sällskapsytor hamnar i nordlig och östlig riktning = lite ljus (kan kanske lösas med takfönster?).

Förslag 4
Ritning över suterränghusets placering på en tomt omgiven av träd, med måttangivelser och områden markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+ Kök nära entrén.
+ Vardagsrum hamnar privat och mot utsikt.
- Finns risk för kvällssol som stör tv-tittande i vardagsrummet.

Vad tror ni om mina tankar?
Vad kan vara ytterligare bra att tänka på?
Några ytterligare idéer på planlösningar?
 
Garaget ligger ju helt fel!

Flytta det till SO-sidan, och närmare gatan,
t.ex. bredvid grannens garage.
Som du nu har skissat dominerar det ju hela tomten,
och skymmer den viktiga eftermiddags-/kvällssolen.
Vem vill egentligen ha morgonsol numera?

Sedan tycker jag också att man skall ha utsikt över vägen/infarten från köket,
men planlösningen blir lättare att lösa när du fått huskropparna i rätt läge.
 
Det stämmer att garaget teoretiska borde ligga SO på tomten, men pga tomtens topografi är detta ett alternativ i detta läge. Se gärna länken jag bifogade i första inlägget.

Garagets placering kommer att påverka solen. Men beroende vilken planlösningen vi väljer kan vi sedan välja hur garaget ska påverka genom att placera det mer eller mindre längre inskjutet på tomten.
 
earlo skrev:
Garagets placering kommer att påverka solen.
Många astronomer skulle protestera. Men vi får väl tro på dig...
 
  • Gilla
katten1234 och 1 till
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Många astronomer skulle protestera. Men vi får väl tro på dig...
Skönt att se att det inte bara är jag som tramsar då och då.

Hur många varningspoäng fick du :p
 
Även om jag vill bygga ett stort garage kanske det är överdrivet att tro att solen ska påverkas. Men månen kanske påverkas.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I alla förslagen har du valt att ha entrén så långt från garaget som möjligt. Sett ur den synpunkten är väl förslag 3 det bättre.
 
BirgitS
Det är nog i flera av förslagen du behöver kolla upp var fönster hamnar i förhållande till teven så att kvällssolen inte lyser på den.

Efter att i många år haft ett kök åt öster har jag nu ett kök i väster och uppskattar verkligen att få äta middag med kvällssol under halva året, mycket mer än jag saknar ljuset på morgonen.

I förslag 2 får du kolla upp att matbordet inte hamnar för öppningen till hallen.

I flera av förslagen ser entrén liten ut för en barnfamilj.
 
Alt 1 går helt bort, du vill inte klampa över hela vardagsrummet med skor för att hämta/lämna grejor i köket. Dessutom vill man från köket ha uppsyn över framsidan på huset så att man kan se vem som kommer osv...

Alt 2 går bort eftersom köket är placerat mot baksidan av huset samt att ni lagt sovrummet borta i väst med varm kvällsol, och ingen morgonsol. Sen vet jag inte hur ni har tänkt er med groventren? Ska den vara mellan entren och toaletten så att man varje gång behöver gå i genom groventren för att komma till toan?

Alt 3 går återigen bort eftersom ni måste traska över vardagsrummet för att komma åt köket. Sen verkar entren vara väldigt liten utan möjlighet till varken förvaring eller plats åt barnvagn.

Alt 4 är helt klart bäst. Men om sovrum 1 är "master" så är det alldeles för litet. Kanske funkar som kontor?
 
Jag kan tillägga att detta är det övre planet. Här ska sällskapsytor samt ett kontor/gästrum/lekrum finnas. På nedre plan /suterrängplan kommer sovrum, klädvård, teknikrum, allrum samt utgång från allrum finnas. Lite beroende på hur det lämpar sig med sluttningen kanske det blir en grovingång också.

En annan tanke vi har är att kök, matplats och vardagsrum ska hänga ihop i en "halv öppen" planlösning (de ska inte ligga helt i fil). Om man vill ha dessa funktioner i syd, sydväst, västlig riktning hamnar entrén lite avigt i förhållande till garageuppfarten.

Det blir helt enkelt en del saker som inte blir enligt skolboken.
 
Nu har vi skrivit kontrakt med en leverantör. Planritningen ser idag ut enligt nedan visade ritning. Den har sitt ursprung i alternativ 4.
Planen är att förbättra denna fram tills att vi ska söka bygglov.
Därför vill jag nu gärna ha åsikter/tankar/förbättringsförslag etc. högt och lågt.

Vi har även möjligheten att påverka fönstersättningen (inom rimliga gränser, ekonomiskt sett).

Architectural blueprint showing the layout of a two-story house with labeled rooms and dimensions.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bottenvåningen: De där små "smattarna" utanför respektive sovrum stjäl mycket utrymme helt i onödan, och pga souterrängplanet kommer de ju att vara rätt mörka också om dörrarna är stängda. Jag förstår syftet med den vid trappan, där är ju trappan ivägen, men i andra änden ser jag inte anledningen till "smatten" och inte heller till varför det ska vara en smatt i badrummet?

En lösning är att byta plats på det stora sovrummet och de två mindre.
 
  • Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Om entrén i klädvårdsrummet är den som ska användas till vardags så tänk på att få plats med leriga stövlar och blöta regnkläder direkt vid dörren, samt en pall att sitta på när man ska få på en trilskande tvååring overallen när det är bråttom på morgonen. Det kanske kräver att klädvårdsrummet blir större på badrummets bekostnad, vilket verkar slösa en hel del med golvutrymmet. När det gäller badrummet se till att det finns krokar för handdukar nära handfaten.

Visst kan det vara trevligt med fönster i två riktningar i sovrummen, men det blir inte lättare att ta sig för att tvätta fönster om det kräver att man dessutom måste flytta omkring sängarna. Liknande problem finns när det gäller de fönster i vardagsrummet som har valts att vara fasta, vill man verkligen tvätta utsidan av alla de fönstren stående på en extralång stege?

Det är väldigt långt från något ställe där man kan ställa ifrån sig matkassarna till frysen och kylen, liksom när man drar ut en fryslåda och behöver ställa ifrån sig den för att leta reda på just det man ska ha.

Är ni säkra på att ni vill höra barnens (o)ljud i allrummet när ni har gäster i vardagsrummet?

Tänk över hur ni vill placera garderober i entrén så att de inte krockar med fönstren.

Om möjligt försök få lika mycket användbar golvyta i barnens sovrum, det kan ge upphov till onödigt mycket avundsjuka om bara det ena barnet har plats på golvet för lek eller fåtölj (beroende på ålder).
 
Jag hade vänt på trappan, sjukt irriterande med blöta strumpor och grus som alltid samlas innanför dörren
 
Anna_H skrev:
Bottenvåningen: De där små "smattarna" utanför respektive sovrum stjäl mycket utrymme helt i onödan, och pga souterrängplanet kommer de ju att vara rätt mörka också om dörrarna är stängda. Jag förstår syftet med den vid trappan, där är ju trappan ivägen, men i andra änden ser jag inte anledningen till "smatten" och inte heller till varför det ska vara en smatt i badrummet?

En lösning är att byta plats på det stora sovrummet och de två mindre.
Roligt att det kommer lite synpunkter. Här kommer lite tankar från mig.

Jag håller mer om "smattarna" (intressant ord, jag fick googla det :) ). "Smattern" vid det stora rummet kan vi nog ganska enkelt fixa till. Tex genom att förlänga väggen så att den går ihop med badrumsväggen. Dörrarna vid trappen är lite klurigare.Har någon en idé som inte ändrar storleksförhållandena mellan rummen mottages dessa gärna. Om en U-trappa används istället för en L-trappa kanske dörren till sovrummet kan flyttas?
Anledningen till smattern i badrummet är för att jag inbillade mig att det kvadratiska golvet skulle utnyttjas på ett bättre sätt än om möblerna trycks upp mot väggarna. Dock är jag inte säker. Här ska laboreras lite.
Vi har tidigare provat att byta plats på det stora sovrummet med de två små. Men med trappans placering blir det inte riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.